Sada pneumatik na přezutí auta zabere docela dost místa. Kde ji skladovat?

18. duben 2015 13:20

Víkendové počasí sice potvrzuje, že zima ještě definitivně nekončí, přesto mnozí motoristé už přezuli svá auta na letní gumy. Pokud se nechystají do hor, pak to ale asi nebude problém. Horší někdy bývá najít místo, kam uskladnit nepotřebnou sadu kol.

„Většinou si to měním sám, protože mám kola na discích. Na parkovišti dám auto na hever a přezuju si je,“ usmívá se pan Karel a zručně mění pneumatiku. Na každou potřebuje zhruba 15 minut a po hodině má hotovo, Naproti tomu v pneuservisu stihne pan Petr tak akorát vypít kávu než mechanici s pneumatickým klíčem přezují jeho vůz.

„Je to tak, trvá to většinou 30 až 40 minut.“ Za které se ale musí zaplatit, většinou od 500 korun výše, záleží na velikosti kola. Stále více pneuservisů ale nabízí komplexní služby a řidiči na gumová kola v podstatě nemusí ani sáhnout. „Určitě taková polovina zákazníků využívá uskladnění pneumatik,“ přibližuje Martin Hájek z plzeňského pneuservisu a jeho kolega Jan Daněk z Brna doplňuje.

Čtěte také

„Firmy si u nás pneumatiky schovávají. Soukromníci, kteří bydlí třeba v bytě a nemají je kam dát, si je uskladňují také. Kdo má rodinný domek, dá je třeba do garáže. Tuto službu ale nabízíme a je využívaná hodně,“ říká Hájek.

A to potvrzují i sami řidiči, kteří odpovídali na otázku, kde skladujeme nepotřebnou sadu kol? „V servisu. U babičky v garáži. Ve sklepě, bydlím v činžáku, mám dvoje sady, takže si to vždycky přehodím. Jedna kola dám dovnitř a druhá ven.“

Teď jsme v obrovském skladu pneumatik jednoho pražského pneuservisu, ve vzduchu je cítit vůně pryže a potemnělá hala je zcela zaplněná většími či menšími černými koly. Kolik jich tady máte, ptám se majitele Pavla Procházky?

Čtěte také

„Zhruba kolem 10 tisíc nových pneumatik a přibližně kolem dvou tisíc sad pneumatik našich zákazníků – osm tisíc pneumatik.“
„Máte je na stojanech, pneumatiky stojí, neleží. To znamená, že to je ten správný způsob skladování?“
„Je to nejlepší způsob skladování, pokud pneumatiky nemají ráfek a jsou v podstatě na volno, tak je daleko lepší, když pneumatiky stojí. Když leží, stávají se ideální odkladovou plochou a pneumatiky potom trpí. Pokud jsou s ráfkem, jsou pod neustálým tlakem. Tam je to potom úplně jedno. Můžu je dát na sebe a nahoru klidně hodit pytel brambor. V každém případě pneumatiky nedávat na půdu nebo je nenechávat v nějakém plechovém přístřešku na zahradě, pneumatikám škodí přílišné horko,“ upozorňuje Pavel Procházka.

A protože zimní a letní sadu pravidelně střídáme zhruba po půl roce, pak není nutné pneumatiky během skladování otáčet, jak se tradovalo dříve.

autor: evk
Spustit audio