Sada pneumatik na přezutí auta zabere docela dost místa. Kde ji skladovat?

18. dubna  2015 v 13:20  
Pneumatiky (ilustrační foto) - Foto: Fotobanka Stock.xchng

Pneumatiky (ilustrační foto)Foto: Fotobanka Stock.xchng

Víkendové počasí sice potvrzuje, že zima ještě definitivně nekončí, přesto mnozí motoristé už přezuli svá auta na letní gumy. Pokud se nechystají do hor, pak to ale asi nebude problém. Horší někdy bývá najít místo, kam uskladnit nepotřebnou sadu kol.

„Většinou si to měním sám, protože mám kola na discích. Na parkovišti dám auto na hever a přezuju si je,“ usmívá se pan Karel a zručně mění pneumatiku. Na každou potřebuje zhruba 15 minut a po hodině má hotovo, Naproti tomu v pneuservisu stihne pan Petr tak akorát vypít kávu než mechanici s pneumatickým klíčem přezují jeho vůz. 

„Je to tak, trvá to většinou 30 až 40 minut.“ Za které se ale musí zaplatit, většinou od 500 korun výše, záleží na velikosti kola. Stále více pneuservisů ale nabízí komplexní služby a řidiči na gumová kola v podstatě nemusí ani sáhnout. „Určitě taková polovina zákazníků využívá uskladnění pneumatik,“ přibližuje Martin Hájek z plzeňského pneuservisu a jeho kolega Jan Daněk z Brna doplňuje. 

Čtěte také: Policie chce dalších bezmála 90 nových aut s radary. Posílit mají dálniční Autotým, ale i dopravní policisty po celé zemi

„Firmy si u nás pneumatiky schovávají. Soukromníci, kteří bydlí třeba v bytě a nemají je kam dát, si je uskladňují také. Kdo má rodinný domek, dá je třeba do garáže. Tuto službu ale nabízíme a je využívaná hodně,“ říká Hájek. 

A to potvrzují i sami řidiči, kteří odpovídali na otázku, kde skladujeme nepotřebnou sadu kol? „V servisu. U babičky v garáži. Ve sklepě, bydlím v činžáku, mám dvoje sady, takže si to vždycky přehodím. Jedna kola dám dovnitř a druhá ven.“ 

Teď jsme v obrovském skladu pneumatik jednoho pražského pneuservisu, ve vzduchu je cítit vůně pryže a potemnělá hala je zcela zaplněná většími či menšími černými koly. Kolik jich tady máte, ptám se majitele Pavla Procházky? 

Čtěte také: Začíná pátý ročník internetového projektu Výmoly.cz. Nejvíce děr na silnicích opravili v Praze

„Zhruba kolem 10 tisíc nových pneumatik a přibližně kolem dvou tisíc sad pneumatik našich zákazníků – osm tisíc pneumatik.“
„Máte je na stojanech, pneumatiky stojí, neleží. To znamená, že to je ten správný způsob skladování?“
„Je to nejlepší způsob skladování, pokud pneumatiky nemají ráfek a jsou v podstatě na volno, tak je daleko lepší, když pneumatiky stojí. Když leží, stávají se ideální odkladovou plochou a pneumatiky potom trpí. Pokud jsou s ráfkem, jsou pod neustálým tlakem. Tam je to potom úplně jedno. Můžu je dát na sebe a nahoru klidně hodit pytel brambor. V každém případě pneumatiky nedávat na půdu nebo je nenechávat v nějakém plechovém přístřešku na zahradě, pneumatikám škodí přílišné horko,“ upozorňuje Pavel Procházka. 

A protože zimní a letní sadu pravidelně střídáme zhruba po půl roce, pak není nutné pneumatiky během skladování otáčet, jak se tradovalo dříve. 

Autor:  Eva Kézrová  (evk)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 22.9.2018 18:45 do 20:45; D1 - 201.2-202.1km na trase Říkovice - Praha; Pozor! Předmět na vozovce; sjízdné se zvýšenou opatrností; Uprostřed vozovky kus plechu z NA.
  D1, mezi km 193 a 190, ve směru Praha, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 22.09.2018 19:40 Do 22.09.2018 23:40
  D1, mezi km 32.5 a 32.4, ve směru Praha, porouchané vozidlo, zdržení, Od 22.09.2018 19:21 Do 22.09.2018 20:21, odstavené vozidlo označeno trojúhelníkem.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas