Sanaci svahu na dálnici D8 komplikuje legislativa. Výběrové řízení na dokončení sanace vypíše ŘSD nejdříve po prázdninách

10. únor 2015 11:23

Nejdřív na podzim bude jasné, kdo a jak dokončí sanaci svahu na rozestavěné dálnici D8. Jak se nám podařilo zjistit, v ideálním případě teprve až v září vypíše Ředitelství silnic a dálnic výběrové řízení na druhou etapu sanace. Zatím se řeší jen havarijní sesuv půdy po povodních v roce 2013. A jak se přesvědčil reportér Jan Bachorík, u Litochovic teď panuje čilý pracovní ruch.

Na sesuvu na dálnici D8 sem potkal i pracovníky ČD-Telematika. Co přesně tady hledáte? „Konec utrženého kabelu, který tady propojoval stanici Radejčín a Chotiměř.“
„Kabel je přesně na hraně sesuvu, takže tu utrženou část najdete někde dole v sesuvu?“
„Přesně tak, asi o pár stovek metrů dál. Musíme zjistit, kde jsou konce, jaké jsou škody a kolik metrů kabelu přibližně bude potřeba obnovit.“

Čtěte také

Velký těžký bagr pořád stojí ve svahu, u něj je nákladní auto, na které bude přebytečnou zeminu nakládat. Zhruba setina sesuvu už mizí, ovšem jak to bude se zbytkem, je otázkou. Při své poslední návštěvě v Ústeckém kraji a samozřejmě na dálnici D8 uváděl ministr dopravy, nestraník za hnutí ANO Dan Ťok:

„Sanaci chceme udělat co možná nejdříve v průběhu prvního kvartálu na jaře a máme před sebou druhou fázi, která se intenzivně připravuje.“ Podle posledních informací, které zjistila redaktorka Eva Kézrová, se ovšem celá sanace protáhne.

Další postup

Druhá etapa sanace totiž nebude plynule nenavazovat na tu první a v létě se v místě sesuvu zřejmě nebude dít vůbec nic. Předchozí vedení ministerstva dopravy i Ředitelství silnic a dálnic podle současného ředitele ŘSD Jana Kroupy, další postup vůbec neřešilo.

„Je ale potřeba se s tím sesuvem vypořádat jako s celkem a to bohužel havarijní výměr a práce, které byly provedeny, nezajistily. Někdy v září tohoto roku bychom vypsali otevřené výběrové řízení na sesuv, ale to je ideální varianta,“ říká Jan Kroupa.

Čtěte také

V čem je tedy problém? Zatímco řešení havarijního stavu, v tomto případě odvoz zeminy ze zhruba dvou set metrů rozestavěné dálnice, nevyžaduje tolik povolení, pak na celkovou sanaci svahu mezi 55. a 58. kilometrem D8 se musí vypsat otevřené výběrové řízení a jeho příprava zabere několik měsíců.

„Ředitelství silnic a dálnic je na začátku. V tuto chvíli zadává dokumentaci pro územní rozhodnutí, dokumentaci pro stavební povolení a zadávací dokumentaci stavby. Je potřeba, aby majetkoprávně vypořádalo pozemky, na kterých sesuv vznikl, a teprve potom můžeme soutěžit,“ upozorňuje Kroupa.

Sesutý svah na dálnici D8 nad Litochovicemi na Litoměřicku. Dřevorubci pokáceli stromy, aby mohli geologové začít s průzkumem. Od něj by se pak mělo odvíjet zajištění svahu proti dalšímu sesuvu

Podmínka

Tedy nejdříve na podzim. Zabezpečení svahu u Litochovic je ale podmínkou dostavby dálnice D8 přes České středohoří, přičemž termín zprovoznění se zatím nemění – prosinec 2016. Jenže to nebude tak jednoduché. Vinou soudních řízení se staví už hodně let a tak se mění i náklady. Podle výkladu Úřadu pro hospodářskou soutěž přesahují vícepráce zákonných 20 procent a tím podle ministra Ťoka nastává zvláštní situace.

Čtěte také

„My bychom měli podle velmi puristického výkladu zákona soutěžit vícepráce. A tím pádem na stavbu, kterou dělá jeden dodavatel, dostat někoho dalšího. To by celou věc zkomplikovalo jak z hlediska garance, tak z hlediska časového. Chceme se této situaci vyhnout.“

Ve skutečnosti ale zvýšení nákladů na dostavbu 16kilometrového úseku mezi Losovicemi a Řehlovicemi není ani zdaleka tak vysoké. Podle ředitele Kroupy jde o úhel pohledu. „Když odečtu plusy a mínusy, plusy jsou vícepráce, mínusy méněpráce. Tam se ta stavba pohybuje na úrovni pěti procent navýšení. Problém je, že dneska podle výkladového stanoviska UOHS já vlastně sčítám pouze kusové položky a nemůžu od toho odečíst mínus.“ Tento problém by měla vyřešit novela zákona, která už je v senátu.

autoři: evk , bach
Spustit audio