Sdružení Děti Země napadlo stavební povolení, bude pokračovat modernizace D1?

10. březen 2014 13:10

Dočkáme se mezi Prahou a Brnem krásné moderní dálnice anebo současná modernizace skončí po 40 kilometrech? Bohužel i to se může stát. Ačkoli původní předpoklady mluvily o zhruba šesti letech prací v několika etapách, pak teď to vypadá, že už druhá etapa nemusí vůbec začít. Do hry se vložilo Sdružení Děti země, které v předchozích letech „úspěšně“ zablokovalo dostavbu dálnice D8.

Sdružení Děti země podalo rozklad proti dvěma stavebním povolením, takže se musí přezkoumat stanoviska příslušných městských úřadů či krajských hygienických stanic a to je záležitost měsíců. Podle Miroslava Patrika ze zmíněného Sdružení není při modernizace naší nejvytíženější dálnice dostatečně řešen vliv na životní prostředí, například hluk. „Z hlediska předběžné opatrnosti by bylo dobré posoudit hluky stavebních strojů při výstavbě dálnice, protože ta auta tam budou odněkud najíždět, mohou projíždět obcemi v okolí. Takže i svozové trasy nákladních aut nebo strojů by měly být zohledněny při posouzení hluků. Ne samozřejmě při provozu dálnice, jako automobilové dopravy,“ říká Miroslav Patrik.

Čtěte také

Děti Země zároveň požadují i vytvoření takzvané studie EIA, která při stavbě nových dálnic řeší vliv na životní prostředí. Ta už dokonce před pár lety vznikla, jenže řešila rozšíření D1 na šest pruhů, tedy více než o současný 1,5 metr a byla souhlasná. „Podle nás ministerstvo dopravy nebo ministerstvo životního prostředí, které tvrdí, že není potřeba stanovisko EIA, tak je to podle nás alibismus. Protože buď by se to mělo posoudit znovu zjišťovacím řízením anebo využít stávajícího. Varianta, že nepotřebuji žádné, nám nepřipadá správná,“ upozorňuje Miroslav Patrik.

Ministr dopravy Antonín Prachař považuje odvolání ekologického Sdružení za nepochopitelné. „Rozklad, který podaly Děti země, není myslím úplně objektivní, protože posuzování EIA by se mělo zabývat novými stavbami. My neděláme žádnou novou stavbu, ale modernizaci. Je to úplně stejné, jako když si na svém vlastním domě vyměníte střechu a někdo vás napadne, že potřebujete celý proces výstavby nového domu. My nezabíráme žádné další pozemky, nezvyšujeme kapacitu jízdních pruhů, ale modernizujeme povrch, telematiku, odvodňování a samozřejmě i střední dělící pás pro zvýšení bezpečnosti. Opravdu nechápu, co vedlo Děti země k takovému požadavku,“ popisuje Antonín Prachař.

Jde to levněji i rychleji

Hlavní argument Sdružení Děti země, proč nepokračovat v modernizaci D1, se ale netýká ekologie, kritizuje vybraný způsob opravy. „My jako občanské sdružení hájíme především veřejné zájmy, protože si myslíme, že modernizace se může dělat levněji a rychleji, použitím takzvané fragmentace povrchu a jeho frézováním. Tím by se mohlo ušetřit zhruba 14 miliard z veřejných rozpočtů – modernizace by stála jenom osm miliard místo dvaadvaceti,“ vysvětluje Miroslav Patrik.

Způsob, při kterém se vymění podloží dálnice, byl ale vybrán proto, aby se daly využít peníze z evropského fondu dopravy. Kvůli nejrůznějším odvoláním se prakticky nedají stavět dálnice nové, například 16 kilometrů D8 léta blokují právě Děti země. Ministr Prachař už ale po nástupu do funkce prohlásil, že nechá odborníky prověřit způsob modernizace a i přes nepravomocné stavební povolení vypíše výběrová řízení na zhotovitele. „Já myslím, že žádný rozumný soud, žádná rozumná arbitráž nemůže dát organizaci Děti země za pravdu. Je to prostě neustále se opakující trend, kdy občanská sdružení a iniciativy napadají jakékoliv kroky při výstavbě infrastruktury v České republice,“ říká Antonín Prachař.

Čtěte také

A co na aktivitu Sdružení Děti země říkají řidiči? Ti, kterých jsem se ptala na D1, mají názor jednoznačný. „Jsme v Čechách, kde se něco někomu nelíbí, protože ten tendr vyhrál, tak to napadne přes Děti země a další neziskové organizace a nakonec se na D8 zjistilo, že to dělal jeden jediný človíček a to je to špatné. Děti země asi nejsou normální. Chcete to nechat v tomto stavu a vykašlat se na to? To je přece blbost. Kudy budeme jezdit? To přece jinak nejde, nikde vedle není jiná cesta, která by zvládla takovou dopravu, to je nesmysl.“ Bohužel ale ne všichni si to myslí.

autor: evk
Spustit audio