Se dvěma delšími omezeními musejí počítat motoristé na dálnici D1

3. březen 2014 13:10

Modernizace dálnice D1 o víkendu vstoupila do svého druhého roku. Jak už jste slyšeli z našeho vysílání, u Šternova a u Velké Bíteše pokračují dělníci v přípravných pracích, které se nestihly do Vánoc dokončit. A pak teprve přijde na řadu ta pravá modernizace, která výrazně zkomplikuje život všem řidičům. Kdy a jak?

Už za tři týdny, pokud všechno půjde podle plánu. Letos se bude v modernizovaných úsecích měnit povrch dálnice a to včetně podloží, takže se celý pás dálnice vybourá a postaví znovu. A právě v té době budou všechna auta jezdit v jednom pásu dálnice, kam by se měly vejít celkem čtyři jízdní pruhy, oddělené mobilním svodidlem. A jak upozorňuje Milan Dont z ministerstva dopravy, téměř půl roku budou řidiči obousměrně jezdit v poměrně úzkých pruzích.

Čtěte také

„Pravý pruh zhruba 3,15 metru, levý jízdní pruh 2,5 metru – fyzická šířka. V tomto pruhu bude omezená maximální přípustná šířka vozidla na 2,2 metru, což je počítáno i se zrcátky a je asi nutno upozornit, že ne všechna osobní auta se do této šířky vejdou,“ říká Milan Dont.

Výměna povrchu se bude dělat na třech zhruba sedmikilometrových úsecích najednou a bohužel poměrně blízko u sebe. Když bychom to vzali od Prahy, pak první omezení začne na 41. kilometru u Šternova, další na 65. u Lokte a třetí u Větrného Jeníkova na 103. kilometru. Nejprve je ale nutné namontovat mobilní svodidla a to ve směru na Prahu znamená omezení dopravy na jeden pruh. „U betonových svodidel, která se musejí přivézt, namontovat a usadit je délka práce asi kilometr až kilometr a půl za den, což znamená, že na sedmikilometrový úsek potřebujeme zhruba týden,“ upozorňuje Milan Dont.

To by se mělo odehrát na přelomu března a dubna a po novém, tichém, povrchu bychom se měli obousměrně projet nejpozději na podzim. To se rozhodně nestane u Velké Bíteše, kde od exitu Lhotka má stavební firma vinou průtahů s nekvalitním podložím oproti ostatním zhruba tříměsíční skluz prací. Podle Jana Kroupy, který má na Ředitelství silnic a dálnic modernizace D1 na starosti, stavbařům hrozí vysoké pokuty. „Firma má s námi smluvní vztah, tak ji hrozí sankce. Firma musí zapojit svoje největší mozky a snažit se ztrátu dotáhnout,“ říká Jan Kroupa.

Čtěte také

Pravděpodobnější ale je, že tady vše skončí až příští rok. To by teoreticky měli být dělníci v plné práci i na dalších úsecích. Bohužel ekologické sdružení Děti země podalo rozklad proti dvěma ze tří vydaných stavebních povolení, takže se nedá vůbec říct, kdy a jestli vůbec se letos začnou modernizovat další kilometry naší nejvytíženější dálnice, která je už roky za svou životností.

autor: evk
Spustit audio