Sekundární nehody: Lehkou kolizí to nemusí končit. Kvůli nepozornosti mívají následné havárie horší následky

14. květen 2019 18:30

Řidičům se vštěpuje, jak se chovat, aby předešli bouračce. Poněkud ve stínu ovšem zůstává nebezpečí, které na ně číhá i po havárii – takzvané sekundární nehody. Kvůli nim každý rok zemře v průměru 23 lidí.

Stává se tak po srážce s odstaveným nebo poškozeným vozidlem, jde také o hromadné havárie. Z průzkumu České asociace pojistitelů vyplývá, že asi 77 procent respondentů si myslí, že dokáže podobné situace zvládat. Ale jenom 12 procent dokázalo skutečně určit správný postup. Asociace proto připravila kampaň, jak podobným incidentům předcházet, podporovanou BESIPem.

Vysoké riziko i po menším karambolu

Vedoucí BESIPu Tomáš Neřold přibližuje modelové situace, při nichž může dojít právě k sekundárním nehodám.

"Z průzkumu máme konkrétní příklady takových nehod. Je to například situace, kdy řidička přijížděla na dálnici. V okamžiku, kdy se z připojovacího pruhu chtěla zařadit, přehlédla projíždějící nákladní vozidlo a narazila do něj. To auto dostalo smyk, bylo odmrštěno. Řidič nákladního vozidla zastavil v odstavném pruhu. Šel řidičce poskytnout pomoc. Ale přibližně 15 minut potom někdo jiný v osobním voze Audi nesledoval situaci, takže typická nepozornost, a do auta řidičky narazil. Ta druhá nehoda měla horší následky než ta první. Škodovka řidičky skončila zcela zdemolovaná," popisuje jednu ze sekundárních nehod Neřold.

Jak se správně chovat po nehodě

Logo

Třetina lidí v průzkumu vůbec nevěděla, že jako první si musí obléct výstražnou vestu. Jak tedy správně postupovat při dopravní nehodě nebo poruše auta? To vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch: "Jsem-li účastníkem dopravní nehody, musím zastavit na místě. Vystupovat z vozidla bych měl už s vestou v ruce. Proto je velmi důležité mít vestu přímo ve vozidle. Označit překážku. Ihned potom zkoumat, jestli došlo k nějaké újmě na zdraví. Přivolat účinnou pomoc, případně poskytnout první pomoc."

Doporučení doplňuje i vedoucí BESIPu Tomáš Neřold: "V každém případě si hned ve vozidle obléci reflexní vestu. Je také důležité myslet už na to, abych jí měl vždy po ruce. Ideálně třeba ve dveřích auta. Dále také myslet na to, že se musím zklidnit, než vůbec z auta vystoupím. Abych nezačal zmatkovat. Abych nevstupoval do vozovky, zbytečně do dráhy aut. Protože já se soustředím na ten problém a zapomínám, že kolem mě je intenzivní provoz. Takže jít okamžitě za svodidla, pokud to jde. A předtím, než vozovku opustím, tak jít bezpečně umístit výstražný trojúhelník. Minimálně 50 metrů, aby tam bylo včasné varování pro ostatní řidiče."

Prevence: Bezpečnostní karta a spoty

"Mám volat policii, nebo jak se to dělá? Trojúhelník a vestu!" To je ukázka z nové kampaně České kanceláře pojistitelů. Na videu řeší žáci autoškoly reálné případy ze silnic. Například defekt pneumatiky nebo drobnou nehodu. Většina žáků je ve spotu vyplašená a nervózní.

Vše končí zničenými dveřmi, které otevřela řidička porouchaného auta, aniž by se podívala, jestli něco nejede. Pouze dva lidi z deseti vědí jak správně postupovat při dopravní nehodě. V průzkumu to zjistila Česká kancelář pojistitelů. Připravuje proto pro řidiče speciální karty, na kterých bude návod, podobně jako v letadle, co dělat při nehodě nebo poruše auta.

Podrobnosti dodává ředitel kanceláře Jan Matoušek: "Na to, co řidič udělá po nehodě, má velký vliv i ta stresová situace, v rámci které každý z nás obtížně loví nakonec i telefonní čísla, kam má vlastně zavolat a co má udělat. My doufáme, že ta bezpečnostní karta, která mimo jiné i tahle telefonní čísla pro jistotu obsahuje, by tomu mohla pomoci."

Letos chce Česká kancelář pojistitelů vytisknout a rozdat asi 250 tisíc malých bezpečnostních karet. Už teď si můžete kartičku stáhnout na webu linky pomoci řidičů 1224.cz

autoři: tpa , hbc
Spustit audio