Skandál koncernu Volkswagen: Jak může ovlivnit další prodeje aut?

5. říjen 2015 15:40
Je nepochopitelné, že koncern, jako je Volkswagen, jedna z nejsilnějších značek německého průmyslu, vůbec podstoupil riziko související s manipulacemi emisí

Lidé kupují stále více aut. Od začátku roku se jich u nás prodalo přes 171 tisíc, to je o dvacet procent více než před rokem. A postavení jasného lídra trhu si zachoval koncern Volkswagen, který na trhu dodává sedm z deseti nejprodávanějších modelů. Současný emisní skandál tak zatím prodeje aut u nás vůbec neovlivnil.

Nejvíce je pochopitelně škodovek, což je vidět i na čtyřproudé ulici v pražském Edenu. Ale potvrzují to i statistiky, aktuálně více než 32 procenta všech nově registrovaných aut má logo okřídleného šípu. A je zajímavé, že ze všech nově prodaných aut jich 42 procent jezdí právě na naftu. Nicméně podle Pavla Tunkla ze Svazu dovozců automobilů současný emisní skandál s naftovými motory koncernu Volkswagen na prodej těchto aut mít vliv nebude.

Čtěte také

„Je to samozřejmě určité zpochybnění, ale ta chyba se stala od roku 2009 do roku 2013. To znamená, že dnešní auta jsou úplně o něčem jiném. To je nabourání důvěry obecně, ale pokud by došlo k nějakému nepatrnému výkyvu, tak si myslím, že se v České republice úplně neprojeví,“ říká Pavel Tunkl.

Řidiči jsou trochu opatrnější. Toto odpověděli na otázku, jestli by si koupili auto značky, která má za sebou takový emisní skandál, tedy, že auta v reálu vypouštějí více škodlivin, než deklarují.

„S nedůvěrou spíš ne.“
„To je stejné, jako kdybych někde prodával jídlo a podváděl, taky už bych ho nikdy nechtěl.“
„Neplánuji si koupit auto, ale nevadilo by mi to.“
„Nepodléhám davovým psychózám, vždycky si to nějak sám zreviduju a udělám si vlastní názor.“
„Měl bych pochybnosti, a pak bych o tom uvažoval, jestli ano nebo ne.“

Čtěte také

Na druhou stranu, řidiče vůbec nepřekvapilo, že stejný motor mají pod kapotou modely hned čtyř značek, v tomto případě Škody, Volkswagenu, Audi a Seatu. „To je fakt. To není jenom u těch aut, ale u všech výrobků. V dnešní době už je to tak centralizované, že nemůžeme asi věřit ničemu.“

Používání stejných dílů pro různé značky aut je podle Tunkla nutností, protože jejich vývoj je hodně drahý. „Setkáváme se i s tím, že koncerny mezi sebou spolupracují, protože současný vývoj je velmi náročný.“ Téměř polovina letos u nás nově registrovaných aut pochází z koncernu Volkswagen, jestli současná emisní aféra ovlivní prodeje, bude jasné nejdříve koncem roku.

autor: evk
Spustit audio