Škoda 440 - Spartak: prodávat se začala přesně před 60 lety

27. říjen 2015 12:50

Rok 1955 si mnoho lidí spojí s první spartakiádou. Ve stejném roce se ale také Čechoslováci poprvé svezli v jedné legendární škodovce. Přestože společného neměla se spartakiádou vůbec nic, ujal se pro ni stejný název. Škodu Spartak začala pražská mototechna prodávat přesně před 60 lety.

„Spartak byl naše první auto, pěkně se v něm jezdilo,“ říká paní Jitka. Na spartaka má desítky vzpomínek. Vypráví třeba tu, jak se s rodinou v zimě vraceli z dlouhého výletu:

„Byla taková zima, že nám babička dala deku. My jsme si ji přehodili přes kolena, táta řadil pod dekou a kluci se klepali vzadu zimou. Ale spartak byl dobrý, dovezl nás.“ První spartaky totiž vůbec neměly topení.

Čtěte také

„Nejjednodušší standard pro českého dělníka měl jenom jeden stěrač, neměl vůbec topení a vzadu neměl tlumiče. Když spartak přišel do prodeje, tak ho všichni chtěli. A spousta lidí, kteří ho chtěli a měli na něj, se na něj vůbec nedostali. Bylo víc zájemců, než spartaků,“ uvádí Vladimír Nešpor, autor webu Spartaky.cz.

Cena: 22 průměrných platů

Když spartak přišel v roce 1955 do prodeje, bylo dva roky po měnové reformě. Auto stálo asi 22 průměrných měsíčních platů a samozřejmě se k němu v komunistickém Československu nedostal každý. I tak se spartak prodával ve velkém.

„Prvního června 1953 přišla měnová reforma. Kupní síla obyvatelstva – toho, kdo si mohl ekonomicky dovolit koupit jakékoliv auto, ať už to byl budoucí spartak nebo cokoliv jiného – byla velice oslabená. Ve skutečnosti na něj lidé stáli fronty, spartak pro Československo znamenal zahájení motorizace a automobilismu ve větším měřítku,“ říká Nešpor.

Spartaky po celém světě

Československo vyváželo spartaky do Polska, Západního Německa, ale třeba také do Finska. Tam byla škodovka dokonce dražší než západní vozy vyšších tříd.

„Spartaka si tam kupovali doktoři práv a doktoři medicíny jako reprezentativní vůz. Jedenáct set jich skončilo v USA, skoro tisíc v Kanadě, v Brazílie končily velké stovky. Dva se dostaly do Číny, dva do Andory, a bůh ví proč, asi 400 nebo 600 jich skončilo v Barmě,“ vypočítává Vladimír Nešpor.

Čtěte také

Celkem se vyrobilo asi 85 tisíc spartaků. Dnes v nich jezdí už jen pamětníci jako pan Vladimír, kteří se těší z každé chvilky, kdy o spartaku můžou alespoň vyprávět nebo v něm někoho svézt.

„Za Třeboní jsem jednou viděl dvě mávající krásné slečny, takže jsem zastavil, slečny jsem vysadil tam, kde potřebovaly, a potom mi říkaly, že ještě nikdy nejely tak krásným autem, a to už je vezlo kde co. I mému spartakovi se dojetím zaolejovaly svíčky,“ vypráví jednu z historek, které se spartakem zažil, Vladimír Nešpor.

Potkat Spartaka na silnici je v roce 2015 poměrně vzácná událost. Před 60 lety to byla ale právě tato legendární škodovka, která dostala Čechoslováky za volant.

autor: msk
Spustit audio