Škoda 860 - luxusní vůz vyráběný ve 30. letech

27. únor 2015

Škoda Superb třetí generace si svoji výstavní premiéru odbude příští týden na světovém autosalonu v Ženevě. Zamíří tam i reportéři Radiožurnálu, aby pro vás získali aktuální informace o dění v automobilovém světě. My se ale teď vydáme do historie – konkrétně do muzea v Mladé Boleslavi. Málokdo totiž tuší, že luxusní auta se tam vyráběla už ve 30. letech minulého století. A zatímco vás ve vysílání vezmeme o 80 let zpátky v čase, můžete si na webu Zelené vlny jedno auto, o kterém bude právě teď řeč, prohlédnout.

Kůže na místě řidiče unikátní Škody 860 doslova vrže. Před 80 lety ale měli lidé podle šéfa restaurátorské dílny Michala Velebného zcela jinou představu o tom, co znamená luxus. „Kůže vrže právě jenom na místě řidiče, protože to byl tenkrát nejobyčejnější materiál, který se snadno udržoval. Proto jím byla vybavena právě jenom místa pro personál. Místa vzadu jsou luxusně čalouněná speciálními látkami.“

Čtěte také

A dnes si za kůži naopak připlácíme. Pro mnohé začala éra aut vyšší střední třídy s okřídleným šípem ve znaku až rokem 2001, kdy vyjel na silnice novodobý Superb. Jenže, ten úplně první se začal vyrábět v roce 1934. A ještě o dva roky dříve vznikla tahle nádherná modrá škodovka. „Škoda 860 měla krásný téměř čtyřlitrový osmiválcový řadový motor, byl vodou chlazený. Vůz byl určený pro reprezentaci, pro přepravu vyšších úředníků a podobně,“ vysvětluje Michal Velebný.

Plyn a brzda obráceně

Pod kapotou se ukrývalo na tehdejší dobu solidní stádo 60 koní a Škoda 860 uměla uhánět až 110 km/h. Ovládání by se ale člověk musel chvíli učit. „Nejmarkantnější rozdíl je, když se podíváte na podlahu vozu, kde pedál plynu je uprostřed na rozdíl od dnešních vozů. Není to jednoduché, když přijedete na křižovatku a chcete zastavit, tak můžete také přidat plyn a obráceně. Když se chcete rozjet, můžete si přibrzdit. Chce to trochu cviku a potom už to zvládne snad téměř každý,“ říká Michal Velebný.

Škoda 860

Nebylo jich ani padesát!

Celkem bylo do roku 1939, kdy výroba skončila, vyrobeno jen 49 kusů, včetně kabrioletů jako je tenhle. Mimochodem, tohle auto je jako nové. Po celou dobu výroby modelu sloužilo jako výstavní předváděcí kus lákající bohaté zákazníky. „Byli to zejména ministerští úředníci, případně ministři sami, ale také továrníci ať už z nějakých známých firem nebo čerstvě vyrostlí továrníci podle klasického hesla: tatínek byl zedník, zatímco já jsem stavitel, tatínek byl jenom řezník, já jsem velkouzenář,“ přibližuje kupce unikátního vozu, historik Lukáš Nachtmann.

Zatímco souběžně vyráběný Popular stál tehdy 17 800 korun, luxus v podobě Škody 860 v provedení kabriolet stál osmkrát tolik. A dnes si za takový historický skvost pořídíte luxusní Ferrari a ještě by vám dost zbylo.

autor: pgj
Spustit audio