Škoda Favorit má jubileum

24. červenec 2007 12:03

Před 20 lety vyrobila mladoboleslavská automobilka Škoda první model Favorit. Do roku 1994, kdy byla jejich výroba zastavena, jich Škoda včetně provedení kombi s označením Forman prodala přes milion, úspěšnější byly už jen felicie, fabie a octavie.

"Favorit se stal úspěšným konceptem, díky kterému o automobilku projevili zájem zahraniční partneři," prohlásil Jaroslav Černý ze Škoda auto. Favorit prý výrazně ovlivnil rozhodnutí Volkswagenu vstoupit v roce 1991 do společnosti.

Model s pracovním označením Škoda 781 byl 1. července 1987 vyroben v rámci předsériové výroby. Stal se prvním vozem nižší kategorie střední třídy s náhonem předních kol a splývavou zádí, s motorem uloženým vpředu napříč. Původního modelu Favorit se nakonec zkompletovalo 783.163 kusů, přestože Škodovka původně počítala s produkcí asi 336.000 aut a ukončením výroby v roce 1990. Později vznikly ještě modely Forman (223.059 kusů) a Pick-up (70.900 kusů).

Už na vývoji Favoritu Škodovka spolupracovala se zahraničními firmami. Finální verzi vzhledu karoserie navrhlo italské designerské studio Bertone. S německou automobilkou Porsche zase škodováci konzultovali celou konstrukci vznikajícího vozu a nechali si zde navrhnout zavěšení motoru s požadavkem na optimální akustiku a vibrace. Na favoritu bylo nakonec přihlášeno 42 patentů. Cena vývoje byla 210 milionů korun.

Při uvedení do prodeje v roce 1988 Favorit stál 84.600 korun, což byl osmadvacetinásobek tehdejšího průměrného platu v Československu. Například pořízení základní verze nové fabie vyjde nyní asi na 13 průměrných měsíčních platů.

autor: pgj
Spustit audio