Škoda nemá v Evropě obdoby

26. srpen 2008 13:00

Říká se "bližší košile než kabát" a kupodivu to platí i při prodeji aut. Když se totiž podíváme na tabulky prodeje automobilových značek v jednotlivých zemích, pak zjistíme zajímavou věc. Lidé většinou dávají přednost autům domácí značky. Takže například ve Španělsku se nejvíce prodávají Seaty, v Rumunsku Dacie, ve Francii Peugeoty a u nás samozřejmě Škody.

Škoda je ale na tom lépe než ostatní domácí automobilky. I když u nás mají výrobní závody ještě další značky, pak Češi žádnou nevnímají jakou ryze českou.

"Škodovka je velmi unikátní fenomén, protože v Evropě není jiný trh, kde by jedna značka měla takový tržní podíl jako Škoda Auto v České republice. Dlouhodobě sice klesá, ale Škoda to prostě dělá chytře," konstatuje Radek Mužík, analytik společnosti Incoma GFK.

Jeho slova potvrzují i aktuální čísla Svazu automobilového průmyslu. Za prvních sedm měsíců letošního roku bylo mezi nově zaregistrovanými vozy 30,5 procenta aut značky Škoda. Proč Češi preferují právě ji? Je v tom národní hrdost?

"Jak velký vliv na prodeje vozů má tento fakt opravdu nevím, o tom konkrétní informace nemám. Škoda však velmi chytře kombinuje tradici, zkušenost, kvalitu a solidnost. Škodovky jsou také považovány za auta s levným servisem, na což musela řada konkurentů reagovat tím, že jim přiblížila náklady a ceny svých modelů. Dnes už tedy neplatí extrémní výhodnost škodovek oproti jiným značkám."

Také Jan Blažek z Auto 7 si myslí, že finanční rozdíl mezi servisy škodovek a ostatních značek je už minimální. Navíc, jak potvrzují i žebříčky evropských cen modelů jednotlivých značek, v České republice se nová auta prodávají dráž než jinde. A kupodivu to především platí o vozidlech domácí značky.

"Je nutné škodovku vnímat jako automobilku, která už dávno překročila lokální působnost na českém trhu a stala se velkým globálním hráčem s továrnami po celém světě. A proto ji český trh do jisté míry přestal zásadně zajímat."

Ovšem právě kvůli dominantnímu postavení mladoboleslavské automobilky na našem trhu ji vlastně nic nenutí české ceny výrazně upravovat.

"Pokud Češi nejsou schopni změnit svoje myšlení směrem k jiným značkám a přestože by mnohdy mohly koupit právě u jiných značek výhodněji, stejně to neudělají a koupí si škodovku, tak nemají právo si stěžovat na vysoké pořizovací ceny vozů Škoda."

Vzhledem k posilující koruně ovšem mnohé automobilky snížily ceny svých modelů a například Audi prodává vozy podle aktuálního kurzu eura. Proto i Škoda Auto šla s cenami dolů. Jenže ten, kdo je alespoň trochu šikovný, může při nákupu nového auta ušetřit ještě víc.

"Máme zkušenosti napříč značkami, ze kterých je zřetelné, že zpravidla stačí, aby se zákazník na dvacet sekund odmlčel a prodejce už rozhazuje desetitisícovými slevami, protože má pocit, že o něj přijde. Zjednodušeně řečeno, průměrně vybavený zákazník si koupí auto za cenu, za kterou on chce. Ne, za jakou je nabízeno," vysvětluje Radek Mužík.

Tak hodně štěstí, ať už si jdete koupit auto jakékoliv značky.

autor: evk
Spustit audio