Škodovka zkoumá nehody

16. leden 2008 12:15

V loni policie šetřila přes 180 000 nehod, při kterých zemřelo 1 123 lidí a další takřka 4 000 byly zraněny. I to je jeden z důvodů proč se mladoboleslavská škodovka rozhodla vytvořit zvláštní tým, který bude zkoumat nehody jejích aut. Svoji činnost zahájil dnes a nejprve bude působit v okolí Mladé Boleslavi, Liberce a Ústí nad Labem.

Ozve se rána. Na místo přijede policie, popřípadě hasiči a záchranka. Havaruje-li některý z modelů škodovky, pak se od nich tým o nehodě dozví. Byla také zřízena speciální bezplatná linka 800 634 639 nebo-li 800NEHODY. Tým na místě nehody prošetří okolnosti nehody a za pomocí 3D scanneru změří deformace na voze. Jeho úkolem ale není nahradit práci soudních znalců.

"Náš zájem na tomto projektu je získat informace o tom, jak k nehodám dochází, jaká zranění z nich pocházejí nebo jak dochází k deformaci různých zón automobilu. Tyto poznatky potom chceme využít při designu nových vozů nebo pro zlepšení stávajících modelů," vysvětluje personální šéf automobilky Martin Jahn.

Zkoumat se budou ale pouze nehody nejnovějších modelů.

"Vyšetřujeme pouze nehody vozů do stáří 3 let. To je vlastně generace vozů, pro které připravujeme nástupce, takže zkoumat starší vozy nemá cenu, protože jejich konstrukce už je zastaralá a nové vozy jsou bezpečnější."

Je třeba dodat, že kromě Roomstera nedosáhl žádný z modelů domácí automobilky v testech EURONCAP na plný počet 5 hvězd. Tým bude samozřejmě potřebovat ke zkoumání souhlas účastníka nehody.

"Pokud dojde k těžkému zranění, budeme se snažit komunikovat s postiženým přes nemocnici, abychom dostali jeho souhlas k prověření jeho zranění. Ochrana osobních údajů je samozřejmě důležitá, ale pro nás nejsou důležité údaje typu stáří, místo bydliště, atd., nás zajímá jaká se stala nehoda a k jakému úrazu došlo."

Budou se samozřejmě stahovat i data z řídící jednotky. Někoho by mohlo napadnout, že se z nich lze dozvědět i chování řidiče před nehodou, což by mu mohlo při řešení nehody přitížit. To ale vyvrací Petr Kraus z technického vývoje Škoda auto.

Škoda Octavia

"Tyto informace v našich vozech v současné době nejsou a ani současná česká legislativa je neumožňuje ve vozech uchovávat."

Z řídící jednotky se tak tým dozví pouze chování auta při a po nehodě. Za rok bude projekt přehodnocen a popřípadě se rozšíří do dalších krajů.

autor: pgj
Spustit audio