Sledují nás mobily i počítače. A přichází doba, kdy nás budou sledovat i naše auta

9. duben 2015 13:20

Své auto dnes můžete ovládat i z domova od počítače. Zdá se vám to jako utopie? V dnešní době je to ale realita. Automobilky začínají nabízet aplikace, jejichž prostřednictvím zjistíte, nejen v jakém stavu auto je, ale můžete sledovat i kde je. A to je pro mnohé synonymem „velkého bratra“.

Do dvou let bude povinně každé auto vybaveno systémem eCall. Ten při vážnější nehodě přivolá pomoc. Automobilky jako Mercedes nebo BMW už dnes nabízí nadstavbu tohoto systému, který umožňuje zjišťovat okamžitou polohu vozidla. Po zaregistrování do systému a propojení našeho profilu s konkrétním autem máme z domova od počítače nebo i z mobilního telefonu k dispozici například servisní informace.

„Můžu se podívat na dálku, jestli mám v pořádku hladinu chladicí kapaliny, kapaliny do ostřikovačů, jak jsem na tom s akumulátorem, jestli budu schopen vůbec nastartovat vozidlo, stav brzdového obložení a tlaky huštění jednotlivých pneumatik ve vozidle,“ popisuje Petr Dvořák, školitel Mercedesu.

Čtěte také

To ale neznamená, že servis na dálku naše auto sleduje. „Servis se to dozví pouze v případě, že se blíží například servisní prohlídka a druhý případ je, dojde-li k nějaké hlášce, která souvisí s bezpečností provozu – třeba nadměrné opotřebení brzdového obložení je určitě důvod, aby se tuto informaci dozvěděl.“ Kromě servisních informací můžeme auto na dálku zamknout nebo odemknout. „Otázka třeba dálkového zapnutí nezávislého topení, sledování polohy vozidla, vyhledání zaparkovaného vozidla a tak podobně,“ říká Dvořák.

Funkcí postupně přibývá. Audi například připravuje odemykání auta prostřednictvím kódu zaslaného do mobilu. Jak ovšem varuje odborník na ochranu osobních údajů Oldřich Kužílek, musíme počítat s tím, že můžeme být prostřednictvím auta sledováni. „Určitě se to dá přirovnat k tomu, jak nás sledují naše mobilní telefony, ať už přímo svým GSM signálem a identifikací jeho polohy nebo přes různé chytré mapové a jiné aplikace, které žádají také polohu GPS. Jsme sledovatelní a jde o to, kdo si to jak nastaví, do jaké míry tomu rozumí, co vůbec nastavuje a jak s tím souhlasí.“

Čtěte také

Na možnost sledování pak jsme povinni každého, komu auto půjčíme, tedy i například manželku, upozornit. Automobilce navíc podepisujeme podmínky pro užívání aplikace a v ní je podle Petra Dvořáka stanoveno, čeho se musíme vyvarovat. „Jednoduchý příklad – majitel chce sledovat svého podřízeného – tak to je přesně porušení podmínek. Protože pokud s tím vozidlem jezdí nebo momentálně jede někdo jiný než majitel, tak majitel by neměl toho člověka sledovat. Měl by mu dát přístup, měl by mu, jako uživateli, umožnit využívání těchto služeb.“

Navíc ten, kdo v autě jede, je informován ikonou na palubní desce o tom, že je auto funkcí sledování vybaveno. A prostřednictvím telefonátu do Call centra lze tuto funkci vypnout přímo z auta a to může udělat kdokoliv, kdo auto právě řídí.

autor: pgj
Spustit audio