Špatně zaparkované auto může zavinit i smrt anebo obrovské hmotné škody

17. září 2013 13:10

Ještě do konce týdne můžete posílat fotky špatně zaparkovaných aut do našeho projektu Parkuj jako člověk. Pak se bude hledat ta nejzajímavější fotografie. A třeba to bude nějaká sídlištní ulice, přeplněná po obou stranách parkujícími vozidly, což je běžný obraz většiny tuzemských měst. Pro hasiče nebo zdravotníky se však mění v noční můru. Především na sídlištích vyhláškou stanovený pruh o šířce tří metrů pro každý směr jízdy najdou jen málokdy. Platí to bohužel i ve Zlíně.

S mluvčím HZS Zlínského kraje, Liborem Netopilem, teď stojíme v garážích jejich centrály před jedním z největších aut. Laik si vůbec nedokáže představit, jak by toto mohlo projet ulicemi například sídliště Jižní svahy. „Určitě, je vidět, že všechna vozidla, která jsou kolem nás svými rozměry, převyšují běžnou techniku. Kontejnerový automobil, u kterého stojíme, není z těch největších. Hned vedle máme požární žebříky a vysokozdvižné plošiny a z druhé strany máme velkokapacitní cisternu,“ popisuje Libor Netopil.

Čtěte také

„Jakému nebezpečí se vystavují řidiči, kteří zaparkují na cestách neopatrně nebo bezohledně?“
„Poškození svých vozidel. Samozřejmě hasiči nemůžou projet za každou cenu, nemůžeme škodu způsobit úmyslně. Druhý faktor je, že se naše technika nedostane až na místo zásahu, tím ztrácíme čas, veškeré prostředky – u požárů například hadice musí být rozvíjeny ručně na velké vzdálenosti. Pamatujeme v minulosti požáry například na Jižních svazích, kdy hasiči takto s kompletní výbavou v první fázi museli běžet třeba víc jak 200 metrů, což je samozřejmě ztráta času, která potom může bezprostředně ohrozit životy lidí zasažených objektů a také majetek,“ upozorňuje Libor Netopil.

Čas je rozhodující také pro zdravotníky, říká mi v garážích Záchranné zdravotnické služby ve Zlíně vedoucí řidič záchranář, Dušan Kandrnál. „Průjezdnost je na sídlištích pro velké vozy náročná. Když zasahují, mnohdy ulici úplně zablokují. Pak jim běžní řidiči i nadávají, že už jsme na místě půl hodiny nebo hodinu a čas na nějaké vysvětlování není. Sanitky pak musí mnohdy z takových míst dlouhé minuty couvat,“ říká Dušan Kandrnál.

Čtěte také

„Stane se, že je třeba ulice pro skříňové nástavby úplně neprůjezdná právě proto, že jsou auta blízko sebe?“
„To se stane v případě, kdy je ta ulice opravdu zablokovaná, kdy v podstatě parkují dva vedle sebe. Lidí to asi neřeší, nemají to kam dát, tak to tam postaví. V tom případě už musíme dobíhat nebo docházet na místo určení, někdy i 50 až 100 metrů. To už nemůžeme řešit, nás tlačí čas,“ vysvětluje Dušan Kandrnál. Ani dvě osvětové kampaně zlínských záchranářů tak zatím nepadly na úrodnou půdu.

autor: rv
Spustit audio