Stáčení kilometrů na tachometru je běžnou praxí, zatím bez trestu. Výhledově by to ale měl být trestný čin

23. duben 2014 13:20

Až polovina z více než půl miliónu prodaných ojetých aut má podle odhadů stočené kilometry, někdy až o statisíce. Řidiči tak zaplatí za ojetinu výrazně více, než odpovídá jejímu stavu, ale hlavně takové auto může být na silnici hodně nebezpečné. Ministerstvo průmyslu a obchodu chce proto změnit legislativu, aby stáčení kilometrů bylo trestným činem.

Češi sázejí na ojetá auta, vždyť loni jich změnilo majitele přes 570 tisíc, zatímco nových vozů se prodalo o 400 tisíc méně. A tak není divu, že trh doslova přetéká inzeráty typu – benzínová Škoda Octavia pět let stará za 250 tisíc korun, stav tachometru 88 325. Jenže kolik má ve skutečnosti najeto? Tak to nezjistí ani Česká obchodní inspekce, jak potvrzuje její ústřední ředitel Mojmír Bezecný.

Čtěte také

„Stávající právní úprava zná pouze takzvané nekalé obchodní taktiky, kde obchodní inspekce dokazuje, zda podávaná informace prodávajícího je pravdivá. Pokud se prodávající omezí na informaci o stavu tachometru, tak nejsme schopni mu vyvrátit, že neříká navíc počet ujetých kilometrů, když v tu chvíli on tuto informaci nepodá,“ říká Mojmír Bezecný.

Povinnost sdělovat počet najetých kilometrů totiž prodávající zatím nemá a mnozí toho využívají. Podle Zbyňka Veselého ze Sdružení Sova se byznys se stáčením kilometrů už ani neskrývá. „Dneska je to naprosto veřejná služba. Našli jsme 29 firem, které to nabízejí. Máme zkušenosti i z autobazarů, že vás skutečně s autem vrátí a řeknou, abyste si to nějak zařídili. Oni si předem myjí ruce a nechtějí být ti, kteří stáčejí, protože vědí, že každý občan si tuto službu za pár stokorun může zaplatit. A pak vydělá desetitisíce,“ upozorňuje Zbyněk Veselý.

Chystají se změny

Bohužel zatím zcela beztrestně. Auto, které má na tachometru 100 tisíc kilometrů namísto reálně ujetých 300 tisíc může být ovšem v provozu nebezpečné. Každá součástka má svou životnost, která se odvíjí právě od najetých kilometrů a nový majitel může být proto nepříjemně překvapen, když mu auto vypoví službu a to je ta lepší varianta. Ministerstvo průmyslu a obchodu proto ve spolupráci s resorty dopravy a spravedlnosti chystá legislativní změny, aby podvody s kilometry byly trestným činem. Podle šéfa resortu Jana Mládka by se tak mohlo stát nejdříve na podzim.

Čtěte také

„Existuje silná skupina právníků, kteří říkají, že by to mělo být zvládnutelné i za stávající legislativy. Pokud se definitivně potvrdí, že stávající legislativa nestačí, tak přijdou s novelami zákonů, které by z toho měly udělat jednoznačně trestný čin. Předpokládám, že nejdéle na podzim bude nutná nějaká legislativní úprava.“

Výzkumy ukazují, že Češi u ojetin sledují právě čísla na tachometru a jen málokdo se zajímá o reálný stav vozu. Přitom jsou možnosti, jak to zjistit. Existují nejrůznější databáze, kde se dá dohledat historie konkrétní ojetiny.

autor: evk
Spustit audio