Stačí jeden klik na počítači a závodník v autě nebo na motorce jede rychleji

2. květen 2016 13:20

Touha být nejlepší donutí některé sportovce k dopingu. V motoristickém sportu pro lepší výkon místo zakázaným lékem nadopují motory nelegálním softwarem. V závodech mistrovství světa silničních motocyklů MOTO GP ve Španělsku jeden objevili komisaři v motorce Brada Bindera. Ten jezdí v kategorii MOTO3 do dvou set padesáti kubických centimetrů.

Zatím co běžné automobilky používali software na zkreslení emisí, tak v motoristickém sportu jde hlavně o výkon motoru. Ten pak má například větší výkon. Všechny motorky v MOTO GP mají tak zvanou elektronickou jednotku ECU, která řídí elektroniku motoru. Je to vlastně malý počítač, do kterého se software jednoduše nahraje podobně jako emailový soubor. Český soudce odvolacího soudu z MOTO GP Jan Šťovíček tvrdí, že závodníci přitom musí použít jen software schválený vedením.

Čtěte také

„Pro letošek jsou schválené dva softwary a každý musí mít v elektronické jednotce homologovaný software,“ říká Šťovíček. Pouze schválený software musí instalovat i stáje formule 1, jinak jim hrozí vyloučení ze šampionátu.

Komisaři na nepovolený software v motorce Jihoafričana Bindera přišli jednoduše. Po každém tréningu, kvalifikaci, nebo závodě jezdci zajedou na uzavřené parkoviště, kde musí zůstat minimálně půl hodiny. Komisaři si náhodně vyberou a zkontrolují motorku jednoho jezdce. Ve Španělsku to byl podle Jana Šťovíčka právě Brad Binder. „V motorce Brada Bindera byl jiný software, oni to mu říkají palivová mapa. Je to křivka, jak se spaluje palivo v motoru. A on tam měl jinou, než byla homologovaná.“

Pár kliknutí

Šťovíček ještě dodává, že v Binderově případě údajně software pomáhal při brždění, takže mohl v zatáčkách brzdit později než ostatní jezdci. Podle Jana Šťovíčka byl technologický doping v motoristickém sportu vždycky. Dřív si k výkonu motoru pomáhali týmy mechanickým vylepšením. Dneska jim stačí pár kliknutí přes počítač.

autor: hbc
Spustit audio