Stále častější problém na našich cestách - každý šestý viník totiž podle policejních statistik od nehody ujede

12. květen 2014 14:40

Českobudějovická nehoda, při které opilý mladík zabil vozíčkáře a ujel, jen potvrzuje nelichotivý trend posledních let. Zvyšující se počet nehod, od kterých viník ujel – loni se toto číslo vyšplhalo už na 16 procent. A bohužel i letos policejní statistiky nabízejí podobná čísla.

V drtivé většině případů jde sice o drobné nehody jen s hmotnou škodou třeba na parkovištích, ale jak potvrzuje i šéf našich dopravních policistů Tomáš Lerch, stále se v těchto statistikách objevují i tragičtější nehody. „Bohužel při těchto dopravních nehodách jsme zaznamenali i pět usmrcených osob, což je oproti loňskému roku nárůst o čtyři usmrcené osoby. Důvodem ujetí od takovéto nehody zpravidla bývá nějaké další protiprávní jednání, ať už je to podezření na řízení pod vlivem alkoholu či návykových látek nebo skutečnost, že řidič buď nemá řidičské oprávnění anebo má vysloven zákaz řízení,“ vysvětluje Tomáš Lerch.

Čtěte také

Podle dopravního psychologa Karla Havlíka takový řidič v okamžicích po dopravní nehodě vůbec nevnímá to, co se děje kolem něj, soustředí se jenom na sebe. „On má obavy z těch následků – že může přijít o řidičák, že může mít další problémy, takže nejenom je mu osud druhého člověka, kterému způsobil škodu nebo ho dokonce zranil, lhostejný, ale právě toto je výraz egocentrizmu. Jde mu především o sebe. O to, že bude postižen a někdy velice citelně,“ popisuje Karel Havlík.

A přitom si neuvědomí, že právě ujetí od závažné nehody jeho trest ještě zvýší. Většinou je jen otázkou času než jej policisté díky svědkům vypátrají a v té chvíli hrozí takovému řidiči nejen sedmibodový trest za ujetí od nehody a alkohol za volantem, ale především se trestní stíhání rozšiřuje i na neposkytnutí pomoci. Tak jako v případě mladíka, který svou neopatrnou jízdou v sobotu zabil v Českých Budějovicích vozíčkáře a ujel. Zanedlouho jej vypátrali policisté a naměřili mu dvě promile alkoholu v krvi, a jak se posléze ukázalo, neměl ani řidičské oprávnění.

„Takovýmto dopravním nehodám dochází pouze ojediněle, nejedná se o nějaký častý jev, nicméně každá taková dopravní nehoda je obrovskou tragédií, protože při ní přijde o život člověk a naší snahou je, aby takových případů bylo co nejméně,“ upozorňuje Tomáš Lerch.

Čtěte také

A i proto platí už čtyři roky nařízení, podle kterého se všichni řidiči při silniční kontrole musejí podrobit zkoušce na alkohol. Přineslo to pokles řidičů pod vlivem alkoholu, bohužel až dvě třetiny všech opilců má v krvi více než 1,5 promile alkoholu a už nejsou schopni bezpečně reagovat na situaci na silnicích. Jak tomu zabránit? Všichni řidiči se na alkohol zkontrolovat nedají, ale jak přibližuje nadstrážmistr Tomáš Opálka, řidič pod vlivem návykové látky, ať už alkoholu či drog, se většinou prozradí sám.

„Nesvítí, není připoutaný, telefonuje, tím na sebe upoutá a tím přijdeme na alkohol.“ Teď jde o to, aby opilí a zdrogovaní řidiči neohrožovali i ostatní.

autor: evk
Spustit audio