Technické vymoženosti pomáhají řidičům parkovat. Co všechno umí a jak jsou dostupné?

15. září 2013 13:10

Parkuj jako člověk – tak se jmenuje projekt Radiožurnálu, který se snaží bojovat proti sobectví některých řidičů a ukázat způsoby správného parkování. Kdo si na to netroufne sám, tak tomu může pomoct technika. Výrobci aut nabízejí různé stupně parkovacích asistentů, které sice ještě nejsou povinnou výbavou, ale není problém v autě chytré senzory mít.

„Při parkováním jako takovém, čím více se přibližujeme překážce, tím se zvuk zintenzivňuje a nabádá nás, že už jsme blízko překážky u zaparkování. Když už je tón intenzivní a nepřerušovaný, je třeba vozidlo zastavit – zbývá nám řádově 15 centimetrů od překážky,“ popisuje systém optického parkovacího systému vedoucí prodeje v jednom plzeňském autosalónu, Jakub Blažek. A doplňuje jeho další výhodu. „Je možné ještě celou situaci sledovat na displeji autorádia, kde vidíme, jak daleko jsme od překážky.“

Čtěte také

Nejjednodušším systémem, který řidičům při parkování pomáhá, jsou přitom parkovací zvukové senzory. „V základní variantě je vůz senzory vybavený pouze v zadní části vozu, protože při parkování dopředu většinou řidiči dokážou vzdálenost odhadnout. Při couvání to však může někomu způsobovat problémy. Parkovací senzory jsou v základní variantě doprovázeny pouze zvukovým projevem – čím více se řidič přibližuje zadní částí vozu k překážce, tím se zintenzivňuje zvuk parkovacích senzorů, které ho upozorňují jak daleko je od překážky,“ říká Jakub Blažek.

Vrcholnou variantou je plně automatický parkovací systém. Podle Jakuba Blažka ho výrobci instalují především do velkých aut. „Vůz dokáže jak napříč, tak podélně zaparkovat sám. Zjednodušeně by se dalo říct, že řidič akorát zařadí rychlostní stupeň, přidává a ubírá plyn. Ve vrcholných výbavách je to doprovázeno ještě parkovací kamerou, kde my přímo aktuálně vidíme co se za vozidlem děje a jak daleko jsme od překážky.“

Čtěte také

Parkovací systémy patří většinou k nadstandardní výbavě vozů, za kterou si ale zákazníci rádi připlatí. „Díky tomu, že se zpravidla větší vozy kupují pro rodinné účely, kde je předpoklad, že se budou vozit děti do školky, že vozy jezdí často po městě, kde je situace s parkováním složitější, tak je o systémy opravdu velký zájem.“

Ale ani při používání parkovacích systémů by lidé neměli zapomínat na to, že technika může selhat a že za vozidlo nese hlavní zodpovědnost jeho řidič.

autor: mkl
Spustit audio