U elektrického auta si při tankování benzín s naftou nespletete

14. srpen 2014 13:20

Možná jste se naučili tankovat už v autoškole, možná jste na čerpací stanici přijeli poprvé až s řidičákem v kapse. Není to nic složitého, zjednodušeně řečeno si stačí nesplést benzín s naftou. Stejně snadné je to s nabíjením elektromobilu u veřejných dobíjecích stanic. Jen místo pohonných hmot čerpáte elektřinu.

Přiložit čip, vybrat zásuvku, zapojit kabel a zahájit dobíjení. V případě, že stojíte u rychlodobíjecí stanice, máte čas na rychlou kávu, za půl hodiny můžete jet. Rychlodobíjecích stanic je ovšem v Česku zatím minimum, napočítali byste je na prstech jedné ruky. Proto se mnohem častěji potkáte se standardními dobíjecími stojany.

Čtěte také

„V České republice funguje něco ke stovce klasických dobíjecích stanic, těch pomalých. Mají podobu stojanu nebo lépe jištěné zásuvky. Pomalé dobíjení znamená, že se auto dobije za 6-8 hodin,“ říká šéfredaktor serveru Hybrid.cz Jan Horčík.

Vlastní dobíjecí sítě v posledních letech po Česku budují velké energetické firmy. „Cílem je v rámci nejbližších měsíců vytvořit páteřní síť po krajských městech České republiky a hlavními tahy mezi nimi – to znamená dálnice a nejdůležitější silnice,“ uvádí Tomáš Knespl ze společnosti ČEZ.

Právě na dálnicích a hlavních tazích elektromobil ztrácí nejvíc energie. Čím rychleji jede, tím víc se vybíjí. „Lokality na dálnicích jsou velmi zajímavé, jsme v jednání s několika subjekty a snažíme se dohodnout na nějaké spolupráci. Rýsuje se to velmi nadějně, věříme, že když ne letos, tak v průběhu jara příštího roku už budou první stanice na dálnicích,“ dodává.

Čtěte také

Kromě nedostatku dobíjecí stanic je problémem i to, že světové automobilky se zatím nedokázaly dohodnout na stejném typu zásuvky. Existuje jich proto několik. „Každý typ dobíjení má vlastní typ zásuvky, zatím to není úplně přehledné. Mezi hlavní konkurenční standardy patří japonské CHAdeMO a evropské Combo 2,“ vyjmenovává Jan Horčík.

Podle něj zatím není jasné, jaká zásuvka nakonec u automobilek zvítězí. Nejbližší termín vzniku jednotného dobíjecího standardu odhaduje na léta 2018 až 2020.

autor: msk
Spustit audio