V horku dejte pozor na přehuštěné pneumatiky

3. srpna  2017 v 12:19  
Kompresor - ilustrační foto - Foto: Fotobanka Pixabay

Kompresor - ilustrační fotoFoto: Fotobanka Pixabay

Z fyziky možná znáte jev, který se nazývá teplotní rozpínavost plynů. Ten můžete v létě při vysokých teplotách dobře pozorovat třeba na pneumatikách svého auta. Tlak se v nich zvyšuje a v extrémních případech může taková pneumatika dokonce prasknout.

Informace o předepsaném tlaku huštění pneumatik auta bývají uvedeny v barech na štítku, který najdete na středovém sloupku u dveří, nebo na krytu víka nádrže. Těchto výrobcem předepsaných hodnot bychom se vždy měli držet, radí Igor Sirota z Ústředního automotoklubu. „Ten důvod je zcela prostý. Přetlakované pneumatiky budou nepohodlné, budou hlučnější, budou mít menší záběr plochy, budou víc klouzat a bude delší brzdná dráha. Nehledě na to, že přehuštěné pneumatiky mohou mít tendenci prasknout, pokud najedeme na nějaký zlom na silnici.“ 

Čtěte také: Řidiči častěji ujíždí od nehod na parkovištích obchodních center

Všechna auta vyrobená po 1. listopadu 2014 jsou už povinně vybavena monitorovacím systémem kontroly tlaku kol. Když v pneumatikách klesne tlak o čtvrtinu pod doporučenou hodnotu, informujme řidiče rozsvícenou kontrolkou na palubní desce. Kola je pak nutné dofouknout. I tak se ale dá pneumatika přehustit a důvody možného defektu vysvětluje Igor Sirota. „V létě je ta rozpínavost vzduchu v pneumatikách dána i zahřátím a to nejen provozem a otáčením těch pneumatik, ale i venkovní teplotou. Při deseti stupních navíc proti normálu nám stoupne o deset kilopascalů tlak v pneumatikách.“ 

Automechanik Jan Ošlejšek proto všem řidičům doporučuje pneumatiky nafukovat ráno, kdy venkovní teploty nejsou tak vysoké. „Nemá cenu to přefukovat víc, spíš naopak, když se čeká horko a dlouhá cesta, tak radši o desetinu míň. Když to nafoukáte na 2,2, tak v tom horku, ve třiceti stupních tam bude 2,5 nebo 2,6. Pak se stopa auta chová úplně jinak. Nedá se přitom říct, že by pneumatika jela po středu běhounu. Ta plocha je trochu menší a auto se chová jinak v zatáčkách a při brždění.“ 

Stejně tak ale nedoporučuje jezdit ani na podhuštěných kolech. I v takovém případě se pneumatiky ničí, zhoršují se jízdní vlastnosti vozu a zvyšuje se i spotřeba paliva. 

Autor:  Jan Pastor
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 17. října  2017 v 11:20     Fotogalerie  rubrika: Aktuálně

    GALERIE: Ohlédnutí za Velkou cenou Zelené vlny

    V neděli 15. října jsme v rámci Dne otevřené dráhy na Masarykově okruhu v Brně připravili již tradiční Velkou cenu Zelené vlny, setkání s našimi Zpravodaji. Ti se zapojili do soutěže o spolujízdu s profesionálem v závodním...

     
  • 10. října  2017 v 11:09     Audio  rubrika: Aktuálně

    Rozdíly mezi typy zimních pneumatik jsou propastné

    Sychravé a chladné počasí možná přinutí některé řidiče letos přezout na zimní pneumatiky o něco dřív. Povinnost jízdy na zimních kolech platí od 1. listopadu do 31. března. Výrobci pneumatik ale doporučuji jízdu na...

     
  • 4. října  2017 v 12:00     Fotogalerie  rubrika: Aktuálně

    Velká cena Zelené vlny: Svezte se v závodním voze!

    Neděle 15. října 2017 od 09:00 do 15:00 – Masarykův okruh v Brně – Den otevřené dráhy a v jeho rámci Velká cena Zelené vlny. Bohatý program nejen pro motoristy, řada atrakcí a soutěž o jízdu s profesionálem v závodním...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 20.10.2017 06:35 do 08:35; v ulici Brodecká v obci Luštěnice okres Mladá Boleslav; nehoda; 2 havarovaná vozidla; probíhá vyšetřování nehody; NA x dodávka.
  Od 20.10.2017 07:00 do 10:05; na silnici 11 u obce Ostrava; ul. Rudná, u sjezdu na D1, ve směru na Porubu; nehoda nákladního vozidla; NA + OA, bez zranění
  Od 20.10.2017 07:00 do 09:05; na dálnici D7; nehoda; 2x OA,

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace