V listopadu umírá nejvíce chodců. Chraňte se reflexními prvky

31. říjen 2014 13:40

V listopadu umírá třikrát více chodců než v červenci. Jen od roku 2000 jich v tomto měsíci zemřelo 437. A jen loni to bylo 22 mrtvých chodců, a to převážně v noci. Zvlášť před nadcházejícím víkendem jim hrozí značné nebezpečí, protože řada lidí se bude kvůli Památce zesnulých pohybovat ve večerních hodinách v okolí hřbitovů.

Listopad je pro chodce rizikový i kvůli posunu času, kdy se stmívá o hodinu dřív – už okolo čtvrté odpolední. Z toho pramení podle šéfa dopravní policie Tomáše Lercha i nejrizikovější čas. „Z dlouhodobé statistiky dopravních nehod vyplívá, že nejrizikovější čas je mezi šestou a sedmou hodinou ranní, kdy svítá, a potom je to 16. až 17. hodina odpolední, kdy se naopak stvímá. To znamená, že střídání denní a noční doby s sebou přináší největší rizika,“ upozorňuje Tomáš Lerch.

Čtěte také

Bohužel, velmi často jsou oběťmi starší lidé, a to i na přechodech pro chodce, kde nedokážou odhadnout situaci, kdy řidič už nemůže bezpečně zastavit a dát jim přednost. „Střety se seniory bývají zpravidla v obcích v blízkosti přechodů pro chodce. Je to tím, že se senioři velmi málo zviditelňují – užívají spíše tmavší konzervativní oblečení. Z toho důvodu má řidič velmi krátkou dobu na to, aby rozpoznal takového chodce, a bohužel chodci někdy nevnímají silniční provoz kolem sebe a de facto vstupují náhle do vozovky. Nepočítají s tím, že vozidlo v zimním období musí mít delší dobu na to, aby zastavilo,“ vysvětluje Tomáš Lerch.

Většina tragických nehod se ale stane mimo obce. „Mimo přechod pro chodce je usmrceno osm z deseti chodců, což je ovšem z celoevropského pohledu. V případě, že dojde k dopravní nehodě s účastí chodce mimo přechod, je riziko usmrcení dvakrát vyšší, než na přechodu pro chodce. Zároveň se ale tvrdí, že chodci, kteří nepoužívají reflexní doplňky, jsou desetkrát častěji účastníci dopravních nehod se smrtelnými následky,“ říká Martin Farář z Besipu.

Čtěte také

Často totiž řidič nemá šanci chodce vůbec včas vidět a včas zareagovat. „Řidič vozidla, které jede na potkávací světla, má možnost vidět chodce, který není označený reflexními prvky, zhruba na 50 metrů. V případě, že chodec je vybavený reflexními doplňky, zvyšuje se viditelnost na 150 až 200 metrů. Pokud řidič užije dálková světla, tak je chodec bez reflexů vidět zhruba na 100 metrů a v případě užití reflexních doplňků až na 300 metrů,“ popisuje Martin Farář.

A to se bavíme o ideálních podmínkách, kdy na sobě chodec nemá zcela tmavé oblečení, není mlha nebo neprší. Za takových podmínek řidič chodce vidí až na pouhých necelých dvacet metrů, a ty ujede při osmdesátce za necelou sekundu. Často také chodci nedodržují pravidlo, že mimo obec se chodí protisměru jízdy po levé straně silnice tak, aby včas auto viděl. A nezapomínejme, že zatímco osvětlené auto vidíme na stovky metrů daleko, řidič neosvětleného chodce bez reflexních prvků často vidí, až když ho míjí.

autor: pgj
Spustit audio