Více kamiónů na cestách, méně vybraného mýta

30. prosinec 2013 12:45

Není to zrovna příjemná informace – nákladní auta letos najezdila po našich dálnicích více kilometrů než loni, jenže na mýtu se paradoxně vybralo méně. Odborníky to ale příliš nepřekvapilo, ostatně i Radiožurnál jako jeden z prvních upozorňoval na to, že výběr mýta letos bude nižší. A pokles bohužel bude pokračovat.

Mýto se u nás začalo vybírat prvního ledna 2007, postupně se od kamionů rozšířilo i na nízkotonážní nákladní auta nad tři a půl tuny, takže každoročně se výnos mýta zvyšoval. Loni se vybralo osm miliard a 680 miliónů, ovšem to už bylo jasné, že tato rekordní částka vinou špatně nastavených sazeb nebude letos překonána. A jen proto, že kamiony najezdily zhruba o tři procenta zpoplatněných kilometrů více, je odhadovaný pokles pouze jedno a půlprocentní, jak potvrzuje ředitel českého Kapsche Karel Feix.

Čtěte také

„Úbytek, ve srovnání s tím, co se mohlo vybrat, kdyby tato opatření nebyla nastavena, je veliký, ale na druhé straně intenzita dopravy stoupla a efektivita systému je téměř stoprocentní. Takže nakonec dosahujeme prakticky stejného výsledku jako v loňském roce,“ říká Karel Feix.

Podle kvalifikovaných odhadů je to zhruba osm miliard a 540 miliónů korun. A důvodem je vcelku logické chování dopravců, kteří si postupně začali pořizovat auta ekologické třídy Euro 5, protože právě pro tuto kategorii se po celou dobu fungování mýtného systému sazby nezvyšovaly. „Ještě v roce 2010 tvořila vozidla s emisní třídou Euro 5 23 % veškerých mýtných transakcí v České republice, V tuto chvíli je to 55 %,“ nahlíží do mýtných statistik David Šimoník z Kapsche a přidává ještě jeden údaj, který jasně potvrzuje, že dvojnásobné zvýšení mýtných sazeb nižších ekologických tříd nemá trvalý efekt. Průměrná hodnota mýtné transakce stále klesá.

„V lednu 2012, po posledním zdražení, měla mýtná transakce hodnotu přes 26 korun a za měsíc listopad tohoto roku jsme se dostali na 23 korun,“ upozorňuje David Šimoník.

Čtěte také

Ministerstvo dopravy chtělo pro příští rok navýšit sazby alespoň o inflaci – zhruba kolem šesti procent – jenže po jednání s dopravci od toho ustoupilo. Ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic Václav Nestrašil však změny sazeb považuje za zásadní. „Kdybychom byli hodně velcí pesimisté a předpokládali, že v dohledné době se všichni dopravci dostanou k vozidlům s nejvyšší emisní třídou, tak výběr mýta bude nižší než před navyšováním mýtných sazeb a bude nám dál výrazně klesat.“

Podle dosavadních dohod se sazby můžou změnit až za dva roky, jenže do té doby by mýto mohlo být prakticky ztrátovým podnikem. Bude tedy na nové vládě, aby tento ekonomický problém co nejrychleji vyřešila.

autor: evk
Spustit audio