Více pruhů pro cyklisty neznamená bezpečnější silnice

10. května  2017 v 13:20  
Cyklopruhy v Jihlavě - Foto: Lucie Maxová

Cyklopruhy v JihlavěFoto: Lucie Maxová

Ani proměnlivé květnové počasí neodradí některé lidi od toho, aby už vyrazili ven na kole. Jenže na silnici je v silném provozu cyklista lehce zranitelný. V loňském roce řešila policie téměř 4.000 dopravních nehod s cyklisty, a to i přesto, že jsou čím dál častěji pro ně na komunikacích vyhrazené pruhy.

4.000 nehod je celkem vysoké číslo, kdo za ty nehody většinou může?

Podle Policie z více jak 60 procent můžou za nehody sami cyklisté. Mluvčí policejního prezidia Eva Kropáčová řekla, že nejčastější příčinou je nezvládnutí řízení, kdy střety často končí tragicky. „Nejtragičtější příčinou nehod zaviněných cyklisty je, že se plně nevěnují řízení nebo nedají přednost. V roce 2015 zemřelo celkem 68 cyklistů a v roce 2016 jich bylo 40.“ 

Jsou vyhrazené pruhy pro cyklisty vůbec bezpečné?

Třeba brněnský spolek Brnem na kole nebo pražské sdružení Auto*mat tyto pruhy vítají. Václav Filer z Automatu, ale upozorňuje na nebezpečná místa, která jsou hlavně před křižovatkami. „Z pravidla jsou v křižovatkách jízdní pruhy pro auta užší, to znamená, že mimo křižovatku cyklista vedle aut projedete, v křižovatce už se vedle nich ale nevejde.“ 

Pruhy jsou také často namalované blízko zaparkovaných vozidel a cyklistům hrozí těžká zranění od dveří, které nepozorný řidič těsně před nimi náhle otevře. Třeba loni při takové nehodě zemřel v Brně v ulici Pekařka známý architekt Petr Hurník. 

Která města nejvíc investují do bezpečnosti cyklistů a které naopak ne?

Asi největší rozpočet má Praha, která loni do výstavby cyklostezek a cyklopruhů investovala 48 milionů korun. Téměř na 30 trasách má město čidla a denně po nich projede v průměru asi 3 tisíce kolařů. Hůře je na tom Brno, kde v loňském roce postavili cyklistům asi jen 2km stezek nebo pruhů. Podle Michala Šindeláře ze spolku Brno na kole, ale spíš výstavba pruhů pro cyklisty stagnuje. Na to reagoval brněnský magistrát slovy mluvčího Filipa Poňuchálka. Ten řekl, že letos postaví další pruhy pro cyklisty v Novolíšeňské a v Olomoucké ulici. 

Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–pátek 5:30–19:30, sobota–neděle 8:30–19:30 – ráno každých 15 minut, celý den každých 30 minut + mimořádné relace  |  Délka pořadu: 1 minuta  
 

Nové články v rubrice

  • 15. května  2017 v 16:40     Audio  rubrika: Aktuálně

    Na co se letos připravit při cestách po Evropě

    Jednou z nejoblíbenějších destinací, kam každoročně míří nejvíce Čechů na dovolenou, je Chorvatsko. Pokud tam plánujete jet autem i letos, připravte se nejen na dražší mýtné, ale taky na vysoké pokuty. O cestování po...

     
  • 12. května  2017 v 17:50       rubrika: Aktuálně

    ŘSD o víkendu uzavře na D35 sjezd na Mohelnici-jih

    Silničáři o víkendu změní omezení na dálnici D35 z Olomouce do Mohelnice. Už nyní je zde omezený provoz na asi 10 kilometrů dlouhém úseku. Na měsíc bude zavřený sjezd 235 – Mohelnice-jih.

     
  • 3. května  2017 v 13:20     Audio  rubrika: Aktuálně

    Na co si dát pozor před návštěvou STK

    Pokud v nejbližší době musíte na technickou kontrolu svého auta, tak byste si ho před tím měli pořádně zkontrolovat. Projít prověrkou je totiž mnohem obtížnější než v minulosti. Podmínky pro STK se loni zpřísnily a...

     

Na jakých stanicích vysíláme?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 335.3 a 331.9, ve směru Praha, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 24.05.2017 11:38 Do 24.05.2017 14:38, oprava výtluků.
  silnice III/00714 (ulice Tokajická), Lidice, okr. Kladno, uzavřeno, Od 27.05.2017 07:00 Do 28.05.2017 01:00, Uzavírka úseku silnice v obci Lidice - kulturní akce, Vydal: Magistrát města Kladna
  D1 ve směru Ostrava, mezi 341.3 a 341.4 km, v termínu od 24. 05. 2017 10:50 do 24. 05. 2017 13:00, údržba a opravy vozovek, rozsah: rychlý pruh, počet průjezdných pruhů: 2

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace