Víkendový zákaz kamiónů v nedohlednu

11. prosinec 2007 13:05

Kamióny už nebudou zatěžovat naše silnice, dostaneme je odtamtud pryč a hlavě jim zakážeme jízdu o víkendech. Podobně radikální slova byla před volbami slyšet z úst nejednoho politika, především ze strany Zelených. Jenže rok a půl po volbách je všechno při starém. Proč?

Jednoduše proto, že na změně se odborníci prostě nedokázali shodnout. Připomeňme si, že v současnosti mají nákladní auta nad 7,5 tuny zákaz jízdy v neděli od 13 do 22 hodin. A o prázdninách se k tomu přidává ještě zákaz jízdy v sobotu od 7 do 13 hodin a v pátek od 17 do 21.

Strana Zelených by tento prázdninový režim ráda zavedla i během celého roku, aby takzvaná rekreační doprava byla klidnější a bezpečnější. Velmi dobrého spojence našla ve Svazu měst a obcí, který podle Jana Potměšila má ještě radikálnější variantu: "My jsme navrhovali páteční omezení zhruba od 13 nebo 14 hodin do 21 případně 22 hodin a v sobotu od 7 hodin ráno do 13 nebo nejlépe až do 20 hodin večer. V neděli potom omezení od půlnoci do 20 hodin večer."

Tedy, že by kamiony ve třech víkendových dnech mohly na dálnice a silnice prvních tříd namísto současných 63 hodin pouze 28. Tento návrh se samozřejmě vůbec nelíbí dopravcům, kteří ústy svého Sdružení Česmad Bohemia hlasitě protestují a Martin Felix přidává i argumenty:

"Nejen proto, že by dopravci byli jedinou skupinou, která by byla odsouzena pracovat 4 a půl dne. Naši řidiči by byli vystaveni nepříjemné situace, protože vzhledem k nedostatku parkovacích míst by zákon prostě nemohli dodržet. Ostatní řidiči by v ostatních dnech, do kterých by se přesunula páteční špička, vůbec nemohli projet."

Jenže už teď chybí kvalitní řidiči kamiónů. Teoreticky by tak z pátečního zákazu jízd nákladních aut profitovali jejich výrobci. Přesto by to podle Antonína Šípka ze Svazu automobilového průmyslu nebyla dobrá varianta, protože už teď je na našich cestách více aut než je únosné.

"Za posledních dvacet let se počet osobních vozů zdvojnásobil, počet kamionů a dalších vozidel vzrostl o třetinu. Tomu však neodpovídá nárůst infrastruktury, zejména dálniční sítě. Česká republika potřebuje dva základní dálniční tahy, východ-západ a sever-jih, a také obchvat Prahy. Kumulace dopravních špiček by potom nebyly tak velké. Zákazy nic neřeší. A když nějaké byly, vždy k nim existovala řada výjimek."

Zákon jich připouští 13 a na další přepravy je možné získat speciální povolení ministerstva dopravy či příslušného krajského úřadu. Možná i proto se policisté, jak říká komisař Rostislav Plachý, nebojí že by páteční zákaz jízd kamiónů přinesl přesun přeprav na jiné dny.

"Tento efekt možný je ale já ho nepředpokládám, protože zákaz jízdy v pátek není tak dlouhý. V letních měsících jsme měli možnost osobně se přesvědčit, že tento efekt nenastal."

kamiony

Zástupce zákazníků přepravních firem, Antonín Šípek ale protestuje.

"Systém, který platí v současné době, je pro výrobní formy ještě stravitelný, vyrovnali se s tím, ale celoroční zákaz pátečních jízd kamionů by vyvolal značné zvýšení nákladů ve výrobních firmách."

Zdá se tedy, že co strana, to názor. Argumentů pro a proti rozšíření víkendového zákazu jízd nákladních aut je opravdu hodně. Není proto divu, že doposud zainteresované strany nedospěly k žádnému rozhodnutí, ale přesto se zdá, že všichni dohromady se shodují na jednom řešení.

"Nějaká kompatibilita s Evropou by jistě byla na místě a připomínám, že páteční zákaz po celý rok nikde v Evropě neexistuje," říká Martin Felix z Česmadu Bohemia.

A téměř všichni souhlasně kývají hlavou. Vždyť i Svaz měst a obcí chce především omezit tranzitní dopravu, ne domácí, jak potvrzuje Jan Potměšil:

"Takže by si to možná rozmysleli, jestli pojedou přes Česko nebo přes Německo, kde to ve finále vyjde časově stejně nebo i výhodněji. Pro nás je klíčové sladit zákazy s okolními zeměmi a na tom budeme i nadále trvat."

Celoevropský jednotný systém zákazu jízd kamiónů vidí jako řešení i Antonín Šípek ze Svazu automobilového průmyslu:

"Samozřejmě, záleží to na dohodě příslušných orgánů EU, ale myslím si, že ČR by mohla být prostřednictvím svých zástupců, eurokomisařů, iniciátorem tohoto jednání. Myslím si, že by to mohlo ulevit dopravě ve všech zemí EU. Bylo by to komplexní řešení a ne vyřešení jednoho problému."

kamion

A ideální by k tomu bylo naše předsednictví v Evropské unii v roce 2009, jenže podle dosavadních zkušeností Rostislava Plachého z Policejního prezidia, mezi našimi politiky k tomu není velká vůle.

"Protože oni nevidí problém komplexně, ale příliš politicky. Sice s tím přišla strana Zelených, ale není to o pravé, levé ani střední cestě, ale hlavně o bezpečnsoti provozu."

A co na tento téměř jednotný postoj dosud zarputile neústupných stran říká Ministerstvo dopravy?

"Názor jednotného systému není nový. Poprvé tu zazněla myšlenka, že iniciativa by měla jít ze strany České republiky, což nemou vyloučit. Budeme o tom diskutovat," diplomaticky odpovídá Karel Hanzelka z resortu dopravy a zároveň také ví, jak bude pokračovat zatím patové jednání expertní skupiny ohledně rozšíření zákazu jízd kamiónů na pátek i sobotu během celého roku.

"Rozhodli jsem se, že to rozšíříme o stanovisko akademiků. Zadali jsme dvěma dopravním fakultám vypracování studií, které by nám měli do konce tohoto roku zaslat. Studie by nám měla říct, jaký to bude mít vliv na ekonomiku, zda je dostatek parkovacích míst pro kamiony a jestli je teď ta správná doba. V momentě, kdy budou vybudována truck centra, tak jsme pro rozšíření víkendového zákazu jízd kamionů."

autor: evk
Spustit audio