Vlevo, nebo vpravo? Víte, na jaké straně se vaše auto tankuje?

15. listopad 2014 13:20

Dost možná jste někdy na pumpě nevěřícně kroutili hlavou nad řidiči, kteří tahají hadici přes střechu auta, protože omylem zajeli na druhou stranu tankovacího stojanu, než mají víčko nádrže. A jestli se to stalo třeba i vám, tak teď pozorně poslouchejte. Prozradíme vám užitečnou pomůcku, díky které se už na pumpě nespletete.

Rychlá otázka. Řidiči, víte, na jaké straně auta máte víčko nádrže?

„To si teď vůbec nevybavuju. Nevím, vždycky zajedu na pumpu, a když se trefím špatně, tak přetáhnu hadici. Mám docela malé auto, takže mi to jde i na druhou stranu,“ odpovídají majitelé vozů nahodile.

Někdo hledá víčko ve zpětných zrcátkách, někdo se na pumpě spoléhá na to, že hadice s pistolí dosáhne všude. Dáme vám teď malý tip, díky kterému si už příště budete stoprocentně jistí, na jakou stranu tankovacího stojanu zajet.

Čtěte také

Jestli máte novější auto a zrovna neřídíte, sedněte si za volant a podívejte se na přístrojovou desku. Teď najděte palivoměr, zpravidla je hned vedle budíků. Těsně u něj je malý obrázek tankovacího stojanu a nad ním nebo vedle něj by měla být malá nenápadná šipka.

„Vy myslíte tuhle šipku, co ukazuje doleva? Ukazuje doleva..., takže mám víčko nádrže na levé straně? To jsem nevěděl,“ podivuje se pan Adam. Není sám, jen málokdo o téhle vychytávce ví, včetně protřelých motoristů.

Konstruktéři přitom tenhle směrový trojúhelníček kreslí na přístrojové desky už několik let. Na čem ale vlastně umístění hrdla nádrže závisí? Zeptali jsme se automechanika Lukáše Kopřivy.

„Palivová nádrž je uprostřed, takže ve finále je jedno, jestli je hrdlo nádrže vlevo nebo vpravo. Tady vidíte, že vývod je doleva. Jde čistě o designovou věc,“ ukazuje na podvozku.

Čtěte také

Mezi automobilkami neexistuje žádné pravidlo, proč je hrdlo nádrže jednou vlevo a jindy zase napravo. A tak to pumpy řeší po svém.

„Může se ke stojanu zajet z jakékoliv strany a tankovat. Výrobci se konstrukčně předhánějí v tom, že naviják s hadicí pojme delší úsek hadice tak, aby dosáhnul,“ říká šéfredaktor časopisu Petrolmedia Tomáš Mikšovský.

Problém podle Mikšovského může ale nastat tehdy, když potřebujete natankovat s o něco větším autem: „U vozidel jako SUV nebo větších dodávek musejí řidiči auta parkovat tak, aby byla co nejblíže ke stojanu z té strany, kde mají tankovací hrdlo, protože obtáčet se kolem celého auta s hadicí je skoro nemožné.“

Nejjednodušší práci pak na čerpacích stanicích mají v tomto ohledu řidiči kamionů. Objemné nádrže jejich tahačů se totiž většinou plní z obou stran.

autor: msk
Spustit audio