Volkswagen se s dodavateli dohodl. Škody i tak půjdou do miliard korun.

24. srpen 2016 10:34
Zástupci automobilky Volkswagen se dohodli s dodavateli dílů

Problémy s díly pro výrobu vozů značky Volkswagen končí. Zástupce automobilky se konečně dohodli s dodavateli na řešení sporu, který postihl 28 000 zaměstnanců Volkswagenu. Obě strany odmítly obsah dohody blíže komentovat. Škody pro automobilky se i tak budou rovnat miliardám korun. Ve studiu je už redaktor Jan Říha z motoristické redakce.

Řekněme si na úvod, proč se obchodní spor proměnil v odstávku výroby a v tak velké škody?

Jednoduše řečeno, dva dodavatelé dílů si dupli kvůli tomu, že Volkswagen podle nich bez vysvětlení a kompenzace zrušil uzavřené kontrakty včetně společného projektu. Jde o středně velké firmy patřící pod společnost Prevent. Právě to v Německu odborníci kritizovali, protože globální výrobce typu Volkswagen by podle nich měl spoléhat na větší a důvěryhodnější firmy. Spor dospěl v odstávku a omezení výroby v šesti závodech v Německu, zastavena byla dokonce výroba modelu Golf ve Wolsburgu kvůli nedostatku dílů pro jeho podvozek a sedadla. Teď automobilka s firmami řeší rychlé obnovení dodávky dílů a náběh výroby. Zatím neoznámila, kdy se tak stane. Pokud by odstávka trvala do konce týdne, analytici odhadují škodu až na sto miliónů EUR, tedy zhruba 2,7 miliardy korun.

Čtěte také

Problém se ale týkal i některých zahraničních závodů Volkswagenu. Byla ohrožena i výroba vozů domácí značky Škoda?

Automobilky Škoda se problém s díly přímo netýkal. Výpadek výroby aut by podle našich informací hrozil v případě několikatýdenního výpadku dodávek. Na stejném podvozku jako Golf je totiž postavena Škoda Octavia. Krize s díly ale postihla slovenský výrobní závod koncernu Volkswagen v Martině, který vyrábí komponenty pro podvozky a převodovky. Přerušena byla část výroby, kterou zajišťovala šedesátka zaměstnanců.

Jak může automobilka Volkswagen do budoucna zamezit podobným tlakům ze strany dodavatelů?

Především se dvěma rebelujícími firmami uzavřela podle dostupných informací dlouhodobé partnerství s co nejrychlejším obnovením dodávek. Dá se předpokládat, že dohoda už obsahuje i scénáře pro případ sporu o ceny a projekty, které nově nevyústí až v zastavení výroby. Volkswagen je navíc oním globálním obřím hráčem, takže jít s ním do sporu může znamenat konec zakázek, které firmu živí.

autor: jař
Spustit audio