Vozy SUV při střetu s chodcem způsobují těžší zranění než běžná auta

28. květen 2018 12:08

Na silnicích jezdí stále více sportovně užitkových aut - takzvaných SUV. V Česku patří k nejoblíbenějším, ukazují to čísla Svazu dovozců automobilů. Auto je vyšší a je z něho lepší výhled, podle některých dopravních expertů je také bezpečnější. Jenže studie Amerického institutu pro bezpečnost silniční dopravy ukázala, že to neplatí při srážce s chodcem. Terénní auto mu nejčastěji způsobí zranění v oblasti hrudníku nebo hlavy, a je proto vyšší riziko, že nehodu nepřežije.

S Robertem Vackem, expertem na bezpečnost silničního provozu, jsme před budovou Českého rozhlasu v Praze na Vinohradské třídě a několikrát přecházíme vozovku. Teď jsme přešli okolo velkého SUV. Všiml jsem si, že když stálo před přechodem, tak jsem kapotu auta měl na úrovni břicha. „Vy jste průměrně vysoký, já jsem podstatně vyšší a i tak, kdyby do nás to vozidlo narazilo, tak nás oba nikoli vymrští do vzduchu, abychom dopadli na kapotu nebo na střechu, kde ten dopad bude přece jen o něco snesitelnější, ale spíš nás odrazí dopředu a možná ještě přejede.“

„Nejbezpečnější jsou na těchto vozech dvě věci. Nárazník s ostrou hranou, která může proseknout kůži a svaly a následně dojít až k deformaci kostí a pak jsou ty dopadové plochy, což znamená, kam v případě kolize narazíte hlavou. Nejhorší je ta hrana, kde jsou ty vozy zpevněné, což je u SUV začátek kapoty, potom ty hrany těsně před sklem a podobně.“

Čtěte také

David Harkey z Amerického institutu pro bezpečnost tvrdí, že nejvíc nehod se stane ve městě za tmy, v místech kde není vozovka dobře osvětlena. To se podle Harkeyho musí změnit. "Lepší osvětlení ve městech i lepší světla v automobilech by pomohla řidičům, aby viděli chodce na silnici dřív a tím pádem by se předešlo těmto haváriím."

Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti zase tvrdí, že by měly automobilky upravit a přizpůsobit přední konstrukci terénního auta tak, aby člověka při srážce smrtelně nezranila. „Ta SUVčka, když budou mít přátelštější předek, měkčí nárazníky, delší deformační zónu, tak tím, že se rozloží část té kinetické energie do toho SUV při vzájemném nárazu, tak si myslím, že to rozhodně může pomoct.“

Podle záchranáře ze Středočeského kraje Marka Hylebranta mají lidé po střetu s SUV často vnitřní zranění a zůstávají kolikrát ležet přímo pod autem. V tomto případě je důležité s autem nehýbat. Okamžitě zavolat záchrannou službu a do jejího příjezdu hlídat u zraněného životní funkce.

autor: hbc
Spustit audio