Výběr sněhových řetězů není snadný. Pozor na ty látkové

24. listopad 2014 13:20

Látkové řetězy nám v Rakousku jako dostatečnou výbavu do hor neuznají. Sněhové řetězy jsou tam přitom na řadě míst povinné. Nepatří sice do povinné výbavy auta, ale jejich nasazení nám na řadě míst nařizuje dopravní značka, a to i u nás.

Řada řidičů v zimě ve svém autě sněhové řetězy má, jak nám potvrdili ti na pražském Chodově. „Vozím řetězy. Když jedu na hory, kde sníh předpokládám, tak určitě. Ne, já to nepotřebuju, nejezdím na hory.“ A jeden i zavzpomínal na doby, kdy se řetězy nenasazovaly zrovna snadno. „To už je hodně let co jsem je používal. Položily se, najelo se na ně a potom se navlékly na gumu.“

Čtěte také

To už dnes neplatí. Při nákupu řetězů se tedy budeme řídit, především podle toho, kam jezdíme, jak doporučuje Martin Lanfled z Pewagu. „Samozřejmě, když se budeme chystat na hory a pojedeme tam dvakrát do roka, tak nám stačí běžný kvalitní typ řetězů. Ale pokud bydlíme na horách nebo často cestujeme do horských oblastí, je dobré si pořídit řetězy, které se snadněji montují, které mají samodopínací mechanismy a montáž pro nás nebude tak komplikovaná.“

Pozor na škody

Doba jde stále kupředu, a jak se vyvíjejí auta, a tak si musíme dát pozor na to, aby nám špatně zvolený sněhový řetěz auto neponičil. „Řetěz může zničit čidla, která jsou v podbězích, může zničit plastové podběhy a tyto škody jsou potom ve srovnání s cenou kvalitních řetězů nepoměrně vyšší,“ říká Martin Lanfled.

Mezi stále se zvětšujícími koly a podběhem totiž zůstává stále méně místa. Proto musíme od výrobce našeho auta nebo řetězů vědět, zda se na daný model s daným rozměrem pneumatik dá námi vyhlédnutý řetěz nasadit. U moderních aut na velkých kolech se občas používají kvůli nedostatku místa takzvané látkové řetězy. Ty nám ale ve sněhové nadílce příliš nepomohou.

Čtěte také

„Tyto systémy se velmi často používají v severských zemích, protože tam jsou jiné podmínky pro provoz – jezdím se tam především po ledu nebo zledovatělém sněhu, nicméně látkový řetěz nefunguje stoprocentně v našich podmínkách a dokonce třeba v Rakousku je to klasifikováno jako vyprošťovací pomůcka a ne klasický sněhový řetěz. Jsou tam úseky, kde se musí používat sněhové řetězy,“ upozorňuje Martin Lanfled. Což znamená, že nám tamní policie, do chvíle než si seženeme skutečné sněhové řetězy, může zakázat další jízdu do míst, kam jsme původně mířili za lyžařskými radovánkami.

autor: pgj
Spustit audio