Vysokorychlostní vážení nákladních aut

16. květen 2012 13:02

Přetížené kamióny by měly být odhalovány automatickými systémy podobně jako vozidla překračující rychlost. Návrh nedávno schválila poslanecká sněmovna, jenže realizace nebude úplně jednoduchá.

Zatímco u rychlosti je automaticky generovaný přestupek jasný – dráha ujetá za určitý čas udává jednoznačně rychlost vozidla, u vysokorychlostních vah mohou mít na výsledek vážení vliv i další faktory.

Vysokorychlostní váhy jsou v podstatě čidla zabudovaná do vozovky a každé auto, které přes tato čidla projede, je automaticky zváženo. Jenže výsledek, který by měl být podkladem pro správní řízení, může ovlivnit například počasí nebo kvalita povrchu vozovky. I proto ministerstvo dopravy nejprve spustí pilotní provoz.

„Systém by měl fungovat, tak jako fungují kamerové systémy pro měření rychlosti vozidel – tedy zcela automaticky, kdy by přestupci přišla obsílka o spáchání přestupku a udělené pokutě. S vysokorychlostním vážením se však pojí řada problémů. Musíme mít jistotu, že přestupek byl zadokumentován tak, že není zpochybnitelný. To bychom si měli v letošním roce ověřit na pilotních případech,“ vysvětluje ředitel odboru pozemních komunikací Milan Dont. Testy systému by se měly odehrát ve druhé polovině roku.

Pokuta nic neřeší

Sami dopravci nejsou z možnosti využití vysokorychlostního vážení příliš nadšení. V Evropě se totiž přetížené kamióny řeší okamžitým odstavením vozidla, následná pokuta poškozování silnic neřeší.

„V Evropě je tento systém vysokorychlostního vážení zcela unikátní. Pokud se totiž někde používají vysokorychlostní váhy, tak k předvýběru vozidel ke standardnímu vážení. To dává smysl. Problém s přetěžováním vozovky se týká hlavně vozidel stavebních, těžařských nebo popelářských vozů. Běžný majitel kamiónu si své vozidlo nenechá ničit tím, že by ho přetěžoval,“ vysvětluje Vojtěch Hromíř ze Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia.

Proto podle odborníků nemá příliš velký význam instalovat vysokorychlostní váhy na mýtných branách na dálnicích. Tuší to i ministerstvo dopravy, a proto dělá zmíněný pilotní projekt. Problém může nastat i v samotném řešení přestupku. V podstatě půjde o dva přestupky v jednom správním řízení. Jeden půjde za dopravcem, druhý za řidičem. Oba mají šanci odvolat se na kraji, a mohou tak do řízení vtáhnout i objednatele, tedy toho, kdo ručí za naložení zboží.

„I tyto věci se postupně řeší a na ministerstvu a dalších odborech se dolaďuje vyváženost odpovědností. Řidič by měl být na jednu stranu chráněn před tím, aby ho přepravce nenutil k přetěžování vozidla, ale je to natolik komplexní problematika, že naše úprava samotného vážení nemůže vyřešit všechny otázky, které se v tomto směru objeví,“ popisuje Dont.

Efektivní vážení kamiónů pomocí vysokorychlostních tak určitě nezačne dřív než v příštím roce.

autor: evk
Spustit audio