Vzrostl počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel

22. března  2019 v 10:10  
Nehoda kamionu a autobusu (ilustrační foto) - Foto:  HZS Středočeského kraje

Nehoda kamionu a autobusu (ilustrační foto)Foto:  HZS Středočeského kraje

Nedostatečné rozestupy, ale i čtení novin za jízdy. To vše viděl náš reportér na výjezdu z Prahy směrem na Brno po dálnici D1 u řidičů nákladních vozidel. Jejich podíl na dopravní nehodovosti přitom oproti loňsku vzrostl.

Kolem nákladních vozidel je mnoho slepých úhlů. Může se v nich ztratit dokonce i celé osobní auto. O to víc by měli řidiči kamionů pozorně sledovat, co se děje kolem nich. 

Podle policejních statistik to ale vypadá, že někteří z nich spíš zapomínají na základní pravidla bezpečnosti. Za první dva měsíce letošního roku totiž stoupl počet nehod zaviněných řidiči nákladních aut asi o pět procent. A při těchto nehodách zemřelo 10 lidí, což je o 4 víc než vloni. 

A jak se přímo v provozu přesvědčil náš reportér Luděk Hubáček, největší problém mají řidiči nákladních aut s dodržováním bezpečných rozestupů: „Všímám si jedné věci. Kamiony, které tu pod námi projíždějí, jezdí příliš blízko za sebou. Proč to dělají?“ 

„Těch důvodů může být několik. Řidiči se naučili používat adaptivní tempomat,“ říká expert na bezpečnost silničního provozu Robert Vacek a pokračuje: „De facto auto skoro samo jede podle toho předchozího řidiče. Jízda v tom větrném pytli, který se utváří za tím jedoucím vozidlem před vámi, vám snižuje spotřebu.“ 

Čtěte také: Kamery poznají telefonujícího řidiče. Budou i v Česku?

Za půl hodiny sledování provozu na výjezdu z Prahy na D1 náš reportér zaznamenal nešvary asi u dvanácti řidičů nákladních vozidel. „U těch šlo skutečně o riskantní způsob jízdy, kde byla minimální vzdálenost. To, že si někde něco nastavují v navigacích a tak dále, budiž. Že si tu někdo četl něco jako kus novin a podobně, to mi přišlo jako nejodvážnější,“ komentuje dopravní expert Robert Vacek. 

Pokud řidič nesleduje provoz, může lehce ztratit kontrolu nad vozidlem a způsobit dopravní nehodu. Paní Stanislava z Prahy nedávno zažila jinou nepříjemnost: „Mě se stalo po cestě do Plzně, že mi tam celkem agresivně vjel řidič kamionu a pustil tam většinu dalších řidičů, co řídili taky kamion, takže jsem se tam zasekla na strašně dlouho, protože to nešlo zipem.“ 

Čtěte také: Ministerstvo dopravy plánuje přísnější bodový systém, hlavně pro řidiče-nováčky

Nevěnování se řízení patří podle policie mezi nejčastější příčinu, proč řidiči nákladních vozidel havarují, doplňuje policejní mluvčí Hana Rubášová: „Následuje nesprávné otáčení nebo couvání, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a vyhýbání se bez dostatečného bočního odstupu. Jako nejtragičtější příčinu dopravních nehod, zapřičiněných řidiči nákladních vozidel, bylo přejetí do protisměru, kdy v důsledku toho přišlo o život 12 osob.“ 

Celkový počet dopravních nehod rok od roku roste. Loni jich policie řešila přes 100 tisíc. Největší část způsobí řidiči osobních vozidel.
 

Autor:  Luděk Hubáček  (Hbc)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D5, mezi km 100 a 107, ve směru Rozvadov, pomalu jedoucí vozidlo údržby, zpevněná krajnice (odstavný pruh) uzavřená, Od 18.06.2019 09:30 Do 18.06.2019 13:00, prohlídky a měření, pracovní místo DM - Krátkodobé ...
  silnice I/57 (ulice Dukelská), Šenov u Nového Jičína, okr. Nový Jičín, stavební práce, provoz převeden do protisměru, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, Od 18.06.2019 00:00 Do 26.07.2019 23:59, Částečná ...
  Od 18.6.2019 07:45 do 09:50; na silnici 52 u obce Pohořelice okres Brno-venkov; Pozor! Lidé na vozovce; sjízdné se zvýšenou opatrností; Chodec pohybující se na vozovce.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2019 Český rozhlas