Zaparkovat v centru Prahy, a podle pravidel, není žádná legrace

3. září 2013 13:10

„Parkuj jako člověk“ – to je projekt Radiožurnálu a Zelené vlny. Stačí, abyste navštívili internetovou stránku parkujjakoclovek.cz , poslali nám fotografii, jak někde někdo bezohledně nebo nesmyslně parkuje v rozporu s pravidly a dostanete se do hry o zájezd na Velkou cenu Monaka formule 1. Leckdy ale ani nevíme jaká všechna pravidla, kde platí. Třeba v centru Prahy, kde jsou parkovací zóny, se mimopražští těžko vyznají.

Parkovací zóny najdeme hned ve čtyřech pražských obvodech: jako první je zavedla v roce 1996 Praha 1, pak se k ní postupně přidaly, Praha 2, 3 a 7. Základem jsou modré zóny určené takzvaným rezidentům. Parkovat v nich smí jen držitelé platných parkovacích karet.

„Tyto jsou v provozu 22 hodin denně. Nejsou v provozu pouze od šesti do osmi hodin,“ což je podle ředitele Městské policie Praha Eduarda Šustera jediná možnost, kdy v modré zóně může zaparkovat kdokoliv.

Když v modré zóně chce zaparkovat například návštěvník Prahy nebo řemeslník, musí si koupit na příslušném úřadu stírací kartu za 120 korun na dvě nebo za 400 na 10 hodin. To v oranžových a zelených zónách zaplatíme za hodinu 40 korun.

Čtěte také

„Začal bych oranžovou zónou, v tomto případě se jedná o krátkodobé parkovací stání na maximálně dvě hodiny. Tyto zóny jsou v provozu ve všední den od 8 do 18 hodin a od 18 do 8 hodin jsou tyto zóny volně přístupné všem. Co se týká zelených zón, jedná se o střednědobé parkovací stání. Limit je šestihodinový a jsou taktéž v provozu od 8 do 18 hodin, ve zbylých hodinách jsou volně k dispozici,“ vysvětluje Eduard Šuster.

Několik desítek tisíc odtažených aut v loňském roce

Když zaparkujeme, jak nemáme, nebo nemáme parkovací kartu či zaplaceno tam, kde se platí, hrozí nám odtah. Jen loni nechali pražští strážníci odtáhnout na 33 tisíc aut. „Z těchto 33 tisíc odtahů je zhruba 18 tisíc odtahů z modrých zón a zbytek tvoří případy, kdy vozidla tvoří překážku silničního provozu nebo neoprávněně stojí na jiných vyhrazených parkovištích,“ říká Eduard Šuster.

Čtěte také

Odtah je pro řidiče to nejnepříjemnější, přitom strážník může vše řešit několika způsoby. „To jak který případ je posuzován – vyrozumění, které se umisťuje za stěrače, botička, samotný odtah vozidla – záleží vždy na strážníkovi, který je na místě,“ dodává Eduard Šuster.

Proto je dobré si rozmyslet, kde a jak parkujeme. Ne nadarmo jsme vyhlásili akci: „Parkuj jako člověk“. Navštivte její internetové stránky parkujjakoclovek.cz.

autor: pgj
Spustit audio