„Zelená auta“ - k úsporné jízdě musí přispět i řidič

28. květen 2014 14:20

Mladoboleslavská škodovka odstartovala zelenou ofenzívu. V tomto týdnu rozjela sériovou výrobu aut s pohonem na stlačený zemní plyn. Kromě malého modelu Citigo ekologický pohon dostaly obě verze Octavie. Poznáte je podle přízviska G-TEC. Naše motoristická redakce už měla tuhle novinku mezi prvními v rukou a vzala ji na projížďku kolem nizozemského jezera Markermeer, aby zjistila, jak ekonomicky a ekologicky doopravdy jezdí. Důležitým faktorem pro úspornou jízdu je totiž sám řidič.

Socha Jana Amose Komenského v nizozemském Naardenu vrhá ostrý stín na perleťově modrou oktávii. Český velikán s českým autem, obrázek na první pohled nijak výjimečný. Teprve malý nápis u pravého zádního světla odtajní, že tahle oktávka jezdí na plyn. Tak jsme se rozhodli, že s ní na počest její premiéry absolvujeme takovou úspornou školu hrou.

Čtěte také

„Tak jedeme, vyrážíme. Povede to kolem moře, tak jsem zvědavý,“ popohání náš výlet kolega-fotograf. Nakonec to nebylo moře, ale jezero Markermeer. Testovací jízdy se ale tento malý zeměpisný omyl nijak nedotkl. Naopak jsme hned zkraje zjistili, že auto ekonomicky i ekologicky zároveň samo nepojede. Záleží totiž i na tom, kdo ho řídí.

„Spousta lidí zbytečně moc vytáčí motor. Když ale chcete palivo ušetřit, musíte jet s lehkou nohou, ideálně kolem 1500 otáček za minutu. Pro motor není problém ani 1000 otáček, lidé si ovšem myslí, že když motor nebudou dostatečně vytáčet, tak ho zničí. Nelíbí se jim zvuk, který při nízkých otáčkách vydává,“ říká dlouholetý instruktor úsporné jízdy Axel Laven.

Výkon rozhodně má

To můžeme potvrdit, ale Axela jsme okamžitě poslechli. V záplavě tichých větrných mlýnů jsme nechtěli být moc hluční, oktávka na CNG to totiž dokáže. Přeplňovaná čtrnáctistovka se pyšní výkonem 81 kilowattů. Má tedy stejné parametry jako koncernoví bratři Seat Leon nebo Volkswagen Golf Variant. Vzdálenější konkurence s pohonem na CNG v podobě Opelu Zafiry Tourer má ještě téměř o 30 koní víc. Výkon na zemní plyn je to zcela jistě dostatečný a podle Axela se náležitě využije například při rozjezdech:

V Nizozemsku doplníte CNG na 130 místech, v Česku jen na  polovině.jpg

„Nohu na plyn a rychle řadit, svižná akcelerace je důležitá. Jakmile dosáhnete ideální cestovní rychlost, udržuje ji, šetří to palivo. Dodržujte také bezpečnou vzdálenost od auta před vámi. Když zpomalí, brzděte jen motorem, než ho dojedete. Nemusíte hned používat brzdu.“

V zemi kruhových objezdů se takovou radou řídíme jen těžce. Tady nejsme na německé dálnici. Únava se rychle projeví i na autě, je potřeba natankovat, takže zastavujeme u nejbližší plnící stanice. V Nizozemsku jsou téměř na každém rohu.

Čtěte také

„Zemní plyn se do auta plní tímto ventilem, je hned vedle hrdla nádrže na benzin. Pistoli stačí přiložit a ona se zacvakne, pak na stojanu dáte start a nádrž se asi za tři minuty zcela naplní,“ ukazuje nám sympatická provozní, jak snadné je doplnit 15kilogramovou nádrž na zemní plyn.

Oktávka má ještě jednu 50litrovou na benzin. To kdyby náhodou. Plně natankovaná dokáže ujet až 1330 km. Průměrná spotřeba CNG je papírových 3,5 kg na 100 km. To můžeme, byť s poněkud přivřeným očkem, potvrdit. Důležité je i to, že emisí jsme při naší jízdě oproti konvenčním motorům vypouštěli jen asi čtvrtinu. Snažili jsme se my i auto a výsledkem byla opravdu ekonomická i ekologická jízda.

autor: msk
Spustit audio