Dotykové displeje v autech odvádějí pozornost řidičů. Přeladění rádia zabere i tři vteřiny
Nepozornost za volantem patří podle policejních statistik mezi hlavní příčiny dopravních nehod. Rušit při řízení ale řidiče nemusí jen mobil nebo děti na zadním sedadle. Problém může způsobit i samotné auto, které řídí. Dnes je běžné, že některé funkce se ovládají přes dotykový panel. A nastavit po paměti třeba klimatizaci není vůbec snadné.
Ovládání funkci vozů přes displej toho sice může vyřídit spoustu, odvádí ale i pozornost od toho, co se děje na silnici. I když se řidiči v rozdrncaném autě podaří trefit konkrétní ikonku, nemusí to stačit. „Chybí tam hmatový dojem, musíte se trefit přesně, občas se stane, že displej nezareaguje,“ vysvětluje problémy s displeji motoristický novinář Jiří Baborský.
Je proto důležité si obsluhu displeje dopředu nacvičit a vědět, kde má jaká funkce svou ikonu, a jakou silou je potřeba tlačítka mačkat, aby na pokyn reagovala.
Kolik stojí po letech vaše auto? Slováci spustili kalkulačku, která využívá inzeráty z bazarů
Číst článek
„Když vůz neznáte, trvá i tři vteřiny, než přeladíte rádio, nebo než se vnoříte do menu klimatizace a upravíte teplotu. Při běžné jízdě po silnici první třídy za tři vteřiny ujedete sto metrů, a za to se může stát mnoho událostí,“ vysvětluje Robert Vacek z Autoklubu České republiky.
V případě, že se nedaří na displeji nastavit požadovanou funkci, je lepší zastavit a vyřešit problém, když auto stojí. Ovládání topení nebo třeba navigace totiž podle Týmu silniční bezpečnosti až pětinásobně zvyšuje riziko nehody.