Ministerstvo chce cyklistům vyhradit celé ulice, vzniknout mají speciální zóny
Ministerstvo dopravy plánuje vytvořit cyklistické zóny. Ve vybraných ulicích by auta mohla jet maximální rychlostí 20 kilometrů v hodině. Cílem je zvýšit bezpečnost cyklistů v silničním provozu. O zavedení cyklistických zón budou poslanci jednat v září a platit by mohly od příštího roku.
„Cyklistická zóna by měla být zastavěná oblast, ve které budou moct cyklisté pozemní komunikaci využívat v celé šířce,“ vysvětluje návrh náměstek ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáš Čoček.
Šéf dopravní policie Tomáš Lerch podotýká, že podobná pravidla v zahraničí fungují a pro cyklisty opravdu znamenají větší bezpečnost v provozu:
Ministerstvo dopravy chce zvýšit bezpečnost cyklistů tím, že jim vyhradí speciální zóny. Zajímala se Eva Kézrová
„Je to jakási obdoba pěší zóny nebo obytné zóny, kde ta pravidla jsou velmi podobná. Je to pouze přizpůsobení této stále se rozrůstající skupině účastníků silničního provozu, kterými cyklisté bezpochyby jsou.“
Připravovaná cyklotrasa v Uherském Hradiště už dokonce s chystanou novinkou počítá.
„Jedná se o slepou pozemní komunikaci před základní školou v obytné zástavbě. Nemáme potřebu tam preferovat vozidla,“ potvrzuje Dušan Pavlíček z uherskohradišťské radnice, podle kterého má být vyhrazená cyklistická ulice součástí zhruba dvoukilometrové cyklotrasy.
„Pro nás je ten nový legislativní návrh vítaný. V tom stísněném prostoru, který máme, bychom dokázali oficiálně upřednostnit pohyb cyklistů, které tam chceme preferovat, vůči vozidlům,“ dodává Pavlíček.
Z auta na kolo. Stát chystá změny v zákonech, nové cyklostezky i stojany
Číst článek
Podle národního cyklistického koordinátora Jaroslava Martínka by zavedení cyklistických zón výrazně usnadnilo jízdu na kole ve městech. Ať už v těch, která jsou kolům nakloněna, anebo tam, kde na cyklisty naopak příliš nemyslí.
Třeba jako v Lysé nad Labem, kde při rekonstrukci jedné z hlavních ulic na cyklisty prostě zapomněli. „Tam dnes neuděláte cyklopruh ani účelový pruh ani stezku. Prostě nic,“ upozorňuje Martínek s tím, že jedna ze tří sousedních ulic by ale mohla patřit právě cyklistům.
Zóny de iure, pruhy a stezky
Podle člena správní rady Asociace měst pro cyklisty Dalibora Horáka už teď podobné zóny existují.
„Ony neexistují pouze de iure. K využití pro zóny se nabízí úzké komunikace historických jader měst – tam žádnou cyklostezku nedostanete. Úplně stejná situace je v sídlištích,“ nastiňuje.
Kromě cyklistických zón navrhuje ministerstvo dopravy také zavedení jízdního pruhu pro cyklisty. I to by mělo zvýšit bezpečnost cyklistů v provozu.
Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy počítá s tím, že do roku 2020 budou kola představovat 10 procent dopravy.
Podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Tomáše Čočka fond zároveň vyčlenil celkem 400 milionů korun na výstavbu cyklostezek. Mimo jiné chce ministerstvo přidat další stojany na kola.
„Je to čistě o aktivitě jednotlivých měst a obcí. Ministerstvo nenakazuje, kde by se co mělo stavět. Je to o tom, kdo předloží kvalitní projekt,“ uvádí Čoček.
Letos si navíc obce mohou nechat proplatit i vyhotovení takového projektu.