Motorkáři nejčastěji havarují u České Lípy, Štěchovic a v Bělé pod Pradědem

Od roku 2007 způsobili řidiči motocyklů v Česku přes 15 tisíc nehod, zemřelo při nich 492 lidí. Celkové škody za osm let dosáhly 6,86 miliardy korun. Vyplývá to z policejní databáze nehod, kterou analyzoval Český rozhlas. Na jejím základě jsme také vytipovali místa, kde motorkáři havarují nejčastěji: jsou to vyhlášené motorkářské trasy mezi Mělníkem a Českou Lípou, u Štěchovic a u Bělé pod Pradědem.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kurz Učme se přežít

Kurz Učme se přežít | Foto: Tomáš Mařas | Zdroj: Český rozhlas

Konkrétní nebezpečná místa jsme našli podle jednoduchého receptu: počet nehod na jednotlivých úsecích jsme vydělili počtem motocyklistů, kteří tudy podle sčítání dopravy za den projedou. Jde tedy o místa nebezpečná v relativních, nikoli v absolutních číslech – v těch by vyhrály křižovatky a hlavní tahy na území největších měst.

Nehodovost motocyklů na všech českých silnicích – souhrnně od roku 2007 do letošního května – znázorňuje následující interaktivní mapa.

Zdroj dat: Ministerstvo dopravy

Na úseku mezi obcemi Dubá, Bukovec a Deštná od roku 2007 zavinilo nehodu 52 řidičů motocyklu, na místě jeden člověk zemřel, 34 se zranilo lehce, 6 těžce. Redaktorka Zelené vlny Dominika Nováková vyhlášenou motorkářskou trasu na motocyklu projela a své zážitky popsala v reportáži.

Zrádná je hned první zatáčka za městem: „Najednou se proti mně na vrchu zatáčky objevil naklopený motorkář. V protisměru, na mé polovině silnice. Nezbylo mu nic jiného než opustit vozovku. Viděli jsme, jak letí do lánu s obilím. Zastavili jsme a běželi k němu. Z obilí se ozvalo jen: 'To už je tenhle tejden podruhý',“ popsal jí svůj zážitek ze silnice spojující Mělník a Českou Lípu jeden z řidičů.

O několik kilometrů dál, u obce Tupadly ve sledovaném období havarovalo 50 motorkářů. Na místě zůstali 4 mrtví a 17 těžce zraněných.

Další kritické místo se nachází na silnici spojující Slapy a Štěchovice. Od roku 2007 tam jeden člověk při nehodě motocyklu zemřel, pět se jich těžce zranilo.

Dva lidé zemřeli i v zatáčkách u Domašova, kritická jsou tam místa u Rusalky a Filipovic, místní části Bělé pod Pradědem v Olomouckém kraji. „Lákavé na ní je to, že je to dlouhá a široká zatáčka o 180 stupňů. Navíc je v ní restaurace se zahrádkou a motorkáři před jejími hosty s odpuštěním machrují,“ říká starosta Bělé Miroslav Kružík.

Přehrát

00:00 / 00:00

Kde nejčastěji bourají motorkáři? K tématu mluvil Miroslav Lisý, instruktor bezpečné jízdy na motorce a bývalý závodník

Zdejší kuchař Pavel Válek vidí z okna své kuchyně každé léto přibližně deset motorkářských karambolů. „Neodradí je nic," myslí si o motorkářích.

Každá pátá nehoda zaviněná motocyklistou končí těžkým zraněním nebo smrtí. Pro srovnání: U osobních automobilů mívají takto vážné následky jen tři nehody ze sta. Celkově nehod způsobených motorkáři v posledních letech mírně ubylo, klesl i počet jejich obětí a materiální škody. V roce 2015 má policie zatím kompletní data jen za prvních pět měsíců.

Pokud nehodu zaviní motocyklista, policisté nejčastěji evidují jako důvod nepřizpůsobení rychlosti místním podmínkám: zatáčce, klesání či šířce vozovky (3599 případů). Na druhém místě je obdobná příčina, a to nezvládnutí vozidla (1651). Třetí následuje nedodržení bezpečné vzdálenosti (1598), nepřizpůsobení se stavu vozovky (náledí, bláto…) je s 831 případy až sedmé.

Marcel Šulek, Petr Kočí, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme