Test: Škoda Octavia III - na prahu dokonalosti

26. února  2013 v 11:20  
Nová octavie je 4659 mm dlouhá, 1461 mm vysoká, 1814 mm široká - Foto:  Škoda Auto

Nová octavie je 4659 mm dlouhá, 1461 mm vysoká, 1814 mm širokáFoto:  Škoda Auto

Nová Škoda Octavia, toho jména historicky čtvrtá, ale v novodobé historii třetí, je autem, které od prvních zveřejněných obrázků poutalo, poutá a bude poutat pozornost nejen českých motoristických nadšenců, ale i laiků. Není divu, vždyť už za týden se na autosalónu v Ženevě představí ve variantě kombi a netrpělivě budou očekávána i sportovní provedení RS a pseudoterénní Scout, která mají na naše silnice vyjet ještě do konce roku. Jaká tedy je nová octavie v provedení liftback?

Každé auto budí emoce, každý auto vnímá jinak a každé auto vyhovuje někomu jinému. Proto můžeme přistoupit k jeho hodnocení buď čistě z pohledu technických dat a tabulek, nebo naopak čistě subjektivně. Do tabulek a srovnání se ovšem dokáže díky internetu pohroužit každý z nás, a tak se dnes zaměřme právě na dojmy, které v nás nová octavia zanechala. 

Nejsubjektivněji se hodnotí jednoznačně vzhled auta neboli design. V případě nové octavie se tedy omezme na stručné konstatování: tým Jozefa Kabaně odvedl velmi dobrou práci. Octavia působí o poznání luxusnějším dojmem než předchozí generace, přičemž si zachovala typický vzhled. Najdou se určitě i tací, kteří si ji na první pohled spletou s modely luxusnější koncernové značky. 

Vyvážné proporce, krátké převisy díky o 11 centimetrů většímu rozvoru a především dojem karosérie typu sedan, ačkoliv se i nadále jedná o liftback s velkými pátými dveřmi, jsou hlavní devízy octavie. 

Tady to znám, ale je tu víc místa 

Palubní deska se nese v koncernovém duchu - Foto:  Škoda Auto

Palubní deska se nese v koncernovém duchuFoto:  Škoda Auto

Kdo usedne do octavie z předchozí generace, bude se cítit jako doma, ale první, co mu přijde na mysl, bude jednoznačně prostor. Octavia narostla a uvnitř je to znát. Nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech, kde je místa na rozdávání. 

Už předchozí generace se mohla chlubit velmi dobrými sedadly s širokým rozsahem nastavení, ale i tady došlo k využití většího prostoru a delší sedáky poskytují nejen ještě větší pohodlí, ale i oporu. Jedna výtka se ovšem najde: hlavové opěrky jsou stavitelné pouze výškově a stále ještě je nelze sklonit blíž k hlavě. 

Pokud jde o hlavní přednost octavie, tedy zavazadlový prostor, tady si mladoboleslavská princezna, jak je dobře známo, dělá nárok na trůn i proti silnějším protivníkům z vyšší šlechty. Jejích 590 litrů se může někomu jevit až jako mrhání prostorem. 

V interiéru potěší detaily 

Pohodlná, anatomicky tvarovaná sedadla v zatáčkách podrží na dlouhé cesty zpříjemní - Foto:  Škoda Auto

Pohodlná, anatomicky tvarovaná sedadla v zatáčkách podrží na dlouhé cesty zpříjemníFoto:  Škoda Auto

Interiér prošel sice na první pohled nenápadnou, ale po bližším prozkoumání velmi výraznou a především celkovou proměnou. Pokud jde o design, tradičně konzervativní vzhled tentokrát zdobí několik drobných designových lahůdek. Zmiňme například elegantní horní lištu na dveřích zakončenou neméně elegantní klikou. Drobnost, na níž oko rádo spočine. 

Zmiňovat u octavie tradiční kvalitní použité materiály i zpracování by bylo nošením dříví do lesa. Od praktického auta však očekáváme praktičnost a v té octavia vyniká. Vše je tam, kde jsme zvyklí, nebo tam, kde bychom příslušný ovladač hledali. Také přístrojová deska působí daleko luxusnějším dojmem, než jsme doposud byli zvyklí – je přehledná, a to i přestože poskytuje víc informací než ta v předchozí generaci, především informace od asistenčních systémů. 

Asistenční systémy, kam se podívám
 

Pro náruživé hráče konzolí nebo workoholiky je na středovém tunelu připravena zásuvka pro jejich přístroje - Foto:  Škoda Auto

Pro náruživé hráče konzolí nebo workoholiky je na středovém tunelu připravena zásuvka pro jejich přístrojeFoto:  Škoda Auto

U octavie jsme na ně nebyli zvyklí, ale to se teď změnilo a nová generace jich nabízí nepočítaně. Dohání tak konkurenci jako například Ford Focus nebo Hyundai i30, které už nabízejí například bezklíčkové ovládání nějakou dobu. V detailech jde ovšem o drobný krůček dál, především pokud jde o informovanost řidiče. 

Octavie v duchu současného trendu poskytne kromě tradičních údajů palubního počítače i informace o takzvaném komfortním režimu. Na displeji se tak dozvíte, jak vám který spotřebič zvyšuje spotřebu. Po otevření víčka nádrže se zase následně dozvíte kolik, za kolik a jak jste ujeli od posledního tankování. Maličkosti, které potěší. 

Asistenční systémy ano i ne

Na rozdíl od předchozích generací Škody Octavie je ta právě představená, dalo by se říct, až prošpikována všelijakými elektronickými systémy. Některé kontrolují aktuální stav vozu, jiné se starají o bezpečnost vozidla i jeho posádky. 

Čtení dopravních značek 

Sice bohulibá funkce, ale spíš v zahraničí. V české džungli se rychlostní omezení a zákazy předjíždění mění tak rychle, že při pozorném sledování provozu zcela jistě nestihnete zapomenout, jakou značku jste právě minuli, ale když ji přehlédnete, stačí pohled na přístrojovou desku, a hned vítem kolik smíte jet. 

Systém pracuje bezchybně i za snížené viditelnosti v dešti nebo za sněžení, a když je jeho funkce omezena, pak vás na to upozorní. Ovšem bude-li policista stát s radarem bezprostředně za značkou, a vy nestihnete zpomalit, budete mít smůlu, protože symbol značky se displeji objeví až ve chvíli, kdy ji minete. 

Asistent pro jízdu v jízdních pruzích

Asi nejvíce diskutovaný systém. A proč? Jednoduše proto, že zasahuje do řízení. Má dvě úrovně. Pasivní a aktivní. Celkově ho lze vypnout pouze přes sdružený přístroj, aktivní funkci lze vypnout přes tlačítka na volantu a menu na přístrojové desce. Jaký je rozdíl? Zatímco v pasivním režimu při rychlosti nad 65 km/h pouze upozorňuje na přejetí vodorovného značení ve chvíli, kdy řidič nedá blinkr, v aktivním provede auto korekci volantem samo. 

Řidič s dobrými nervy tak nechá auto jet ve zvoleném jízdním pruhu samotné, ale to ho po 15 sekundách vyzve k tomu, aby převzal řízení. Takový autopilot totiž odporuje předpisům. Když ovšem opět pohnete sami volantem, auto opět pojede dalších 15 sekund samo. To sice doporučit nelze, ale je to zábavné. A hlavně, ve chvíli, kdy se budete věnovat například ladění autorádia nebo jiné činnosti a zapomente na základní povinnost řidiče, kterou je plně se věnovat řízení, je k nezaplacení. 

Bez problémů čte přerušovanou i plnou čáru, a to i ve chvílích, kdy už je značně opotřebovaná. Občas ovšem zaváhá ve chvílích, kdy se mokrá vozovka leskne, ale s tím se potýkají i ostatní automobilky. Jízda se zapnutou aktivní funkcí je zvlášť ve městech nebo na jejich obchvatech trochu otravná, protože jak se přiblížite čáře, volant vám to dává najevo. To si tohoto pomocníka velmi rádi vypnete. 

Hlasové ovládání 

To je věc, která by měla být v autech povinná. Jediné, co bychom uvítali, by bylo její jednodušší deaktivování. Stačí totiž zavadit o tlačítko na volantu, a už vás sympatický ženský hlas vyzývá k zadání pokynu. Ovšem především ve chvíli, kdy chcete za jízdy zadat navigaci cíl vaší cesty, není nic jednoduššího než jasnými, stručnými a krátkými pokyny zadat destinaci a zahájit navigování. Tajemná dáma ovšem na váš pokyn přeladí i rádio a další systémy. Vše je navíc v češtině. 

Parkovací asistent

Nově dokáže octavia sama zaparkovat nejen podélně, ale i příčně, což je určitě příjemná funkce, ale málokdo ji využije. Tyto systémy totiž potřebují víc místa než zkušený řidič a najít dostatečně velké místo, s nímž se systém spokojí, není v centrech větších měst tak snadné. Poněkud přecitlivělé jsou také samotné parkovací senzory, které mezi auty nechávají až příliš mnoho prostoru. Na druhou stranu, kdo by si chtěl odřít takovou krásku jakou octavia je, že? 

Konec krádeží navigačního systému? 

Přihrádka před spolujezdcem ukrývá systém pro přehrávání multimédií, není proto zrovna prostorná - Foto:  Škoda Auto

Přihrádka před spolujezdcem ukrývá systém pro přehrávání multimédií, není proto zrovna prostornáFoto:  Škoda Auto

Pokrok nezastavíš a i nová octavie nabízí multifunkční sdružený přístroj s dotykovou obrazovkou. Rychlostí odezvy a reakce patří na absolutní současnou špičku. Na svědomí to má i takzvaný senzor přiblížení. Asociace s nejlepšími moderními telefony není vůbec od věci. Přispívá k tomu intuitivní prostředí a způsob listování v jednotlivých obrazovkách. 

Řídící jednotka se dvěma sloty na paměťové SD karty je odděleně umístěna ve schránce před spolujezdcem, což by mělo odradit zloděje od krádeží u nich tolik populárního navigačního systému. Nechybí navíc dnes už nutné konektory pro AUX nebo USB. 

Automobilka se spojila s výrobcem audiosoustav Canton a zvuk v nové octavii doznal značeného vylepšení. Na špičkový zvuk některých dražších značek však stále ještě ztrácí. Pojďme se však podrobněji podívat právě na ony tolik opěvované elektronické pomocníky. 

Jednadvojka? Jednadvojka! 

Rozvor náprav byl prodloužen, hodnota 2686 mm patří mezi nejlepší ve třídě - Foto:  Škoda Auto

Rozvor náprav byl prodloužen, hodnota 2686 mm patří mezi nejlepší ve tříděFoto:  Škoda Auto

Když někomu řeknete, že auto velikosti octavie žene vpřed 105 koní (77 kW) přeplňované dvanáctistovky, možná si poklepe na čelo. Když se ovšem projede, bude si místo toho drbat bradu. Pravda, po celou dobu jezdila naše octavie jenom s řidičem, maximálně ve dvou, ale malý motor překonával naše očekávání. Nechá se ochotně podtáčet, průběh kroutícího momentu společně s převodováním poskytuje dostatek síly už od nízkých otáček a přitom dokáže ve vyšších otáčkách poskytnout dostatek výkonu pro svižnější jízdu. 

Ano, zní to možná překvapivě, ale je to tak. Trojka se ochotně vytáčí až do 160 km/h a podřazení si auto vyžádá pouze z dlouhé šestky v opravdu prudkém stoupání. Překvapivá pak byla spotřeba. Jezdili jsme hlavně po městě a v jeho okolí a s občasným prošlápnutím plynu na vyzkoušení jízdních vlastností jsme se neustále pohybovali na hranici sedmi litrů na sto kilometrů. 

Při běžné jízdě s občasným předjížděním z Prahy do Tábora a zpět se i přes nepříznivé povětrnostní podmínky nebyl problém dostat pod 5,5 litru. Otázkou je, jak spotřeba vzroste a dynamika klesne při zcela plném zatížení, ale kdo takový provoz předpokládá, sáhne zcela logicky po větším motoru. 

Jednoduchý podvozek? V jednoduchosti je síla 

Přední náprava typu MacPherson s vinutými pružinami a spodními trojúhelníkovými rameny, zadní kliková nebo víceprvková náprava - Foto:  Škoda Auto

Přední náprava typu MacPherson s vinutými pružinami a spodními trojúhelníkovými rameny, zadní kliková nebo víceprvková nápravaFoto:  Škoda Auto

Velké diskuse se rozpoutaly po oznámení, že nová octavie bude mít, až na vrcholné verze, klasickou vlečenou nápravu, obdobně jako měla první moderní generace. Nepoznáte rozdíl. Pokud jde o jízdní vlastnosti, jsou perfektně čitelné. Díky kratším převisům je auto neutrální, bleskově reaguje na pokyn volantem a odezva posilovače je taková, že vždy víte, kam míříte. 

Rozdíl mezi víceprvkovou nápravou, kterou jsme měli možnost vyzkoušet při představení vozu, a jednoduchou nemáte z tohoto úhlu pohledu šanci rozeznat. Kdo tvrdí, že to dokáže bez toho, aby věděl, jaká náprava se pod jeho zadkem ukrývá, by mohl vyzvat na souboj Loeba nebo Schumachera. 

Rozdíl tady však přece jen je, ale v komfortu. Nová octavia je tvrdší. Ukázalo se to na rozbitých českých silnicích, kdy jednoduchá náprava tlumí nerovnosti méně komfortně. Svůj díl na tom ovšem měla také nízkoprofilová 17palcová kola, která sice octavii sluší, ale na naše silnice budou vhodnější vyšší 16palcová. 

Bezchybná? Nikdo není bez chyby 

Praktický vak na lyže není součástí základní výbavy - Foto:  Škoda Auto

Praktický vak na lyže není součástí základní výbavyFoto:  Škoda Auto

Absolutní dokonalost je nuda. Jen drobné nedokonalosti dokážou podtrhnout celkovou dokonalost čehokoliv. Dají totiž vyniknout všem přednostem a možnosti být ještě lepší. O špatném výhledu z octavie dozadu a téměř nutných parkovacích senzorech víme už od první generace a vzhledem k typu karosérie v Mladé Boleslavi s výhledem asi těžko něco udělají. 

Nová octavia má sice elegantní a aerodynamicky zcela jistě perfektně propracovaná zrcátka, ale na eliminaci mrtvého úhlu by mohli designéři zapracovat. Možná by jim prospělo rozšíření, klidně na úkor výšky. 

Pak je tady detail, na který si musíme zvyknout, ale řešení má. Octavia má blinkr ve zpětném zrcátku nejen vně, ale i na hraně zrcátka směrem k řidiči. Ten tak vidí, zda dává znamení o změně směru jízdy, nebo ne, což ho případně varuje, že zapomněl. Ve dne úžasná věc! 

V noci ovšem intenzita oranžového světla občas ruší a přitahuje zbytečně pozornost. Řešením by možná bylo sice určitě dražší, ale elegantnější umístění této signalizace přímo do zrcadlové plochy, jak to řeší v případě systému mrtvého úhlu jiné automobilky. 

Auto pro řidiče? Ano i ne 

Pro motorizaci 1.6 TDI (77 kW) je součinitel odporu vzduchu karosérie cx=0,29, což je nadprůměr - Foto:  Škoda Auto

Pro motorizaci 1.6 TDI (77 kW) je součinitel odporu vzduchu karosérie cx=0,29, což je nadprůměrFoto:  Škoda Auto

Záleží na tom, jací jste řidiči. Z pohledu komfortu, obsluhy, jízdních vlastností a pocitu bezpečnosti si octavia řidiče doslova hýčká. Pokud jde o prostor, nemá ve své třídě konkurenci a útočí i výš. Ale pro toho, kdo dává přednost našlapanému autu s perfektním podvozkem a střihání zatáček, tohle auto není. 

Octavia se posunula tak trochu od rodinného auta k manažerskému vozu, tedy autu určenému do firemních flotil, a legenda zvaná passat by se měla o svoji pozici ve firemních autoparcích oprávněně obávat. Rodiny si pak určitě počkají na verzi kombi, která přijde už zanedlouho. 

Autor:  Petr Jansa  (pgj)

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 21.9.2018 01:35 do 22.9.2018 11:00; na silnici v obci Paceřice okres Liberec; Pozor! Nadměrný náklad; Pozor! Očekávejte zdržení; Přeprava lisu. Parametry NN: d=30m, š=4,60m, v=5,10m, hmotnost=197,10tun. Přepravní ...
  Od 20.9.2018 21:35 do 21.9.2018 05:30; D1 - 346.8km na trase Lipník nad Bečvou - Polsko (st. hranice); Klimkovický tunel, směr Ostrava; tunel uzavřen; Pozor! Lidé na vozovce; z důvodu plánované údržby. ...
  ulice Českobrodská, Praha-Běchovice, úsek mezi Novou Dubčí a Běchovicemi, omezení, Od 05.03.2018 10:00 Do 01.01.2019 23:59, oprava mostu přes Rokytku a Říčanský potok

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas