Svezli jsme se: Mitsubishi Outlander PHEV – Japonec do zásuvky

10. srpna  2014 v 22:40  
Dobíjejí plug-in hybridu Mitsubishi Outlander - Foto: Matěj Skalický

Dobíjejí plug-in hybridu Mitsubishi OutlanderFoto: Matěj Skalický

Zalíbila se vám elektrická auta, ale právem se bojíte, že pokud si jedno takové pořídíte, daleko s ním nedojedete? Moderní automobilový průmysl má i pro vás řešení. Jen těžko dnes najdete automobilku, která nemá anebo nepřipravuje takzvaný plug-in hybrid. Počítají s ním všechna velká jména. Včetně japonského Mitsubishi.

Opel Ampera, Toyota Prius nebo hybridní Volvo V60 - to je jen krátký výběr automobilových kříženců do zásuvky, kombinujících elektrický a spalovací motor, kteří se v posledních letech úspěšně usadili na světových trzích. Jejich rostoucí prodeje jen potvrzují zvyšující se zájem o alternativní pohony. 

Jedním takovým je i Mitsubishi Outlander PHEV (Plug-in Electric Hybrid Vehicle), které se na český trh dostalo letos v létě. V Evropě je doma už od minulého roku a během pár měsíců v prodeji se zde tento Japonec do zásuvky zalíbil tisícům řidičů. Šílí po něm zejména Nizozemci. 

Takovou kupní sílu bude Mitsubishi v České republice hledat jen těžko, respektive není vůbec reálná. Už kvůli ceně. 

Milion a čtvrt 

Plug-in hybrid Outlandera dostanete jen v nejvyšší výbavě Instyle. To znamená třeba dvouzónovou klimatizaci, kožené čalounění nebo 18palcová kola. Z technologií zmiňme adaptivní tempomat nebo parkovací kameru. 

Takové auto přijde podle Mitsubishi na 1 250 000 korun. Oproti nejdražšímu dieselu si připlatíte 220 tisíc. Základní dvoulitrový benzín je levnější hned o 650 tisíc. A to už je znatelný rozdíl. 

Zmiňovaná Ampera začíná na milionu, Prius má základ ještě o 40 tisíc levnější. Konkurenční Volvo V60 stojí víc než půl druhého milionu, ale to už je takříkajíc trochu jiná liga. 

Mitsubishi Outlander PHEV - Foto: Matěj Skalický

Mitsubishi Outlander PHEVFoto: Matěj Skalický

Za milion a čtvrt každopádně získáte čtyřkolku se systémem řízení S-AWC (Super All Wheel Control). Hybridního Outlandera pohání dva bezúdržbové elektromotory, pracující se střídavým napětím o výkonu 60 kW (82 koní), a zážehový čtyřválec 2.0 MIVEC o výkonu 89 kW (121 koní). 

Celkový jízdní dosah činí 824 kilometrů, z toho 52 kilometrů zvládne auto čistě na elektřinu. Energii uchovává 80článková Li-ion baterie o kapacitě 12 kilowatthodin. Je umístěná pod podlahou, čímž se snížilo těžiště vozu o tři centimetry. Na dynamice vozu je to celkem znát. 

Světlá výška zůstala oproti běžnému modelu na 190 milimetrech. Do kufru se vejde 463 litrů zavazadel a Outlander uveze přívěs o hmotnosti 1,5 tuny. Maximálka je 170 kilometrů v hodině, stovku zvládne hybridní Outlander za 11 vteřin. 

Dva elektromotory, jeden spalovací 

Největší možný výkon je vzhledem k povaze motorů 149 kW, a to v efektivním režimu jízdy, kdy spalovací motor pohání přední kola a elektromotory se připojují vepředu i vzadu. V případě, že nemáte plynový pedál až na podlaze, dodává navíc spalovací motor energii přes generátor do baterie. 

Automaticky se tento režim aktivuje při rychlosti nad 120 kilometrů v hodině. Manuálně můžete samozřejmě volit mnohem čistější režimy. Opět se budete orientovat podle aktuální rychlosti i stavu baterie. 

Mitsubishi Outlander PHEV - Foto: Matěj Skalický

Mitsubishi Outlander PHEVFoto: Matěj Skalický

Samozřejmě nejúspornější je čistě elektrický pohon, kdy baterie napájí přední i zadní elektromotor a spalovací motor neběží. 

Zapne se až v případě, kdy bateriím dochází „šťáva“ a je potřeba pohánět generátor, který elektrickou energií baterie, respektive elektromotorům dodá. 

Tak funguje hybridní režim a zjednodušeně řečeno tím vystihuje slova výrobců, že hybridní vůz je elektromobil se spalovacím motorem pro delší dojezd. Plug-in hybrid má výhodu větší baterie a externího dobíjení. 

Outlander je - jak známo - velké SUV a jako takový u něj slůvko hybrid nabývá o to většího významu.  

S malým elektromobilem do města si poradíte, ale mohutné elektrické SUV, které je jako dělané na dlouhé cestování, při nedostatku dobíjecích rychlých stanic a s pověstným malým dojezdem moc neupotřebíte. Právě tady přichází ke slovu hybridní pohon.  

Otázkou samozřejmě je, na kolik se při kombinaci spalovací - elektrický motor sníží finální spotřeba a do jaké míry je taková polospalovací alternativa ve výsledku šetrná k životnímu prostředí.  

A ostatně ona elektřina, která sice zajišťuje nulové lokální emise, se také musí někde a z něčeho vyrobit. Ale to je už na jiné povídání.  

Autor:  Matěj Skalický

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D5 - 109-111.1km na trase Praha - Rozvadov, nehoda, tvoří se kolona vozidel, havarované vozidlo, probíhá vyšetřování nehody, Od 21.09.2018 15:00 Do 21.09.2018 19:05, nehoda, tvoří se kolona vozidel; 3 ...
  D46, mezi km 35 a 33, ve směru Vyškov, tvorba kolon vozidel, Od 21.09.2018 14:09 Do 21.09.2018 20:09
  Od 21.9.2018 16:30 do 18:35; na silnici 12 u obce Rostoklaty okres Kolín; nehoda; 2 havarovaná vozidla; probíhá vyšetřování nehody; 2 x OA bez zranění. PČR na místě.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas