Test: Nissan Leaf - elektrický gauč do města

28. srpna  2014 v 19:42  
Elektromobil Nissan Leaf - Foto:  Nissan

Elektromobil Nissan LeafFoto:  Nissan

Když se zeptáte malého kluka, na co jezdí tátovo auto, bleskurychle odpoví: na benzín, na naftu. Svět si ve 20. století zvykl, že zásoby fosilních paliv jsou nepřeberné, teď aktivně řeší, jak řidiče přesvědčit, že se mýlil. Hledání alternativ symbolizuje moderní dobu. Na trh se dostávají ekologicky šetrná auta, levná na údržbu, na provoz. Stejnou cestou se vydal i elektrický Nissan Leaf. My se zaměřili na jeho praktičnost. Resumé? Nečekejte zázraky.

Ještě zpočátku minulého století jste mohli elektrické auto potkat na silnici častěji než benzinové nebo dieselové. Elektromobily byly pohodlné a nenáročné. Dojely, kam měly, nebyly hlučné, nesmrděly. 

Stejné je to i dnes, jenže potenciální zákazníky odrazují některá velká „ale“. Auto na elektřinu má nelibý nájezd. Když nestihnete nabít doma, po cestě není kde, a když už, tak to velmi dlouho trvá. K tomu to není nijak levná záležitost, na jejíž nákup v Česku nedostanete ani korunu. 

Má vůbec u nedůvěřivých českých řidičů šanci uspět rodinný Nissan Leaf? Ujeli jsme s ním 533 km a zjistili, že: 

Městská pohoda 

…Leaf je jako každý jiný (běžný) elektromobil stvořený pro město. Je tichý, při jízdě nevypouští žádné emise a nerovnosti hladí s neuvěřitelnou elegancí. 

Akorát na pohodlnou cestu na nákup a zpět domů. Navíc právě ve velkých metropolí je i větší šance najít rychlodobíjecí stanice, které v případě nouze a spěchu dokážou chvatně doplnit šťávu do baterie. Jednoznačná příležitost pro taxikáře a jiné městské dopravce. 

Čtěte také: U elektrického auta si při tankování benzín s naftou nespletete

Takzvané rychlodobíječky sníží osmihodinový interval (oproti zapojení doma do sítě) na půlhodinku. Baterie s kapacitou 24kWh se dobije na 80 procent, což bohatě poslouží na dojezd. Příplatková 6,6 kW nabíječka Leaf dobije přibližně za čtyři hodiny. Mimochodem kilowatthodina dnes v rozvodné síti stojí kolem pětikoruny. 

Nabíjení elektromobilu. Nissan Leaf se dobíjí přes koncovku CHAdeMO - Foto: Matěj Skalický

Nabíjení elektromobilu. Nissan Leaf se dobíjí přes koncovku CHAdeMOFoto: Matěj Skalický

Městskému provozu je uzpůsobená i okamžitá akcelerace, maximální točivý moment poskytuje elektrické auto už od nulových otáček. Hned na prvním semaforu zjistíte, že ostatní řidiče za sebou necháváte s rychlostí blesku. 

Čtěte také: Elektrická auta - před sto lety běžná věc, dnes ekologická alternativa k znečišťujícím spalovacím motorům

A navíc se za vámi každý otočí, neb designéři zvolili velmi specifický jazyk a vystouplé přední světlomety a zkroucené zadní jsou líbivě extravagantní. To na interiér nikoho nenalákáte. Oproti Leafu je vnitřek třeba takového BMW i3 velký luxus. 

Teď jde o to, jestli vám auto, jehož základ startuje dnes na 715 tisících (spočítejte si, kolik různých aut s konvenčním motorem za stejný peníz byste si mohli pořídit), stojí zato kupovat jen do města, asi stejně jako motorku jen na léto, protože… 

Dálniční trápení 

…praktický test využitelnosti elektromobilu na rutinní trasu domov na pražském satelitu-práce v centru-a zase domov ukázal, že jestli to na okreskách ještě jde (respektive jede), tak na dálnicích se Leaf trápí. Ve městě se má řidič jako v bavlnce, tady trpí on i auto. 

Leaf se snaží, žehlí, co může, předjíždí vzhledem k promptní akceleraci jistě a kvůli vyšší váze baterií, s celkovou hmotností 1,5 tuny, ho nerozhází ani protijedoucí kamion. A ještě k níže položenému těžišti - auto na silnici krásně sedí. 

Maximálka je tu elektronicky omezená na 144 kilometrů v hodině, na české dálnice víc než dostačující. Výkon = 80 kW, což možná překvapivě celkem stačí. Jenže opět je tu „ale“. Co kilometr, to jedno procento baterie na digitálním displeji dolů. Zrychlení z 0 na 100? Až za 11,5 vteřin. 

Interiér Leafu - Foto:  Nissan

Interiér LeafuFoto:  Nissan

Výrobcem odhadovaný dojezd je 199 kilometrů, reálný při lehké noze tak o 30, spíš o 40 méně. To sportovně laděná Tesla Model S ujede více než dvakrát tolik. Samozřejmě velmi záleží na okolních podmínkách i na tom, jestli máte třeba zapnutou klimatizaci. Čistě na dálnici by Leaf neujel ani z Černého Mostu do Hradce Králové, kdyby jel maximálně povolenou rychlostí. To je velký argument proti. Tady ovšem tratí obecně všechny elektromobily. 

Na cesty Praha-Ostrava každý den to tedy rozhodně není. A pokud máte chatu dál než hodinu cesty od domova, tady si auto také neškrtne. Kdyby vám v půlce cesty došla šťáva a museli se na dobíječkami opomenutých částech světa (třeba Česku) shánět po elektrické zásuvce, raději byste seděli v něčem… praktičtějším. 

Hledali bychom alespoň nějaká „plus na dlouhé cesty“, nesmíme zapomenout na objemný kufr, honosící se 370 litry. Není to žádná extratřída, nicméně v segmentu plně elektrických aut výrazný bonus. 

Takže… 

…ano - elektrické auto stojí za vyzkoušení, to bez debaty. Už proto, že je to vize, kudy zřejmě bude směřovat budoucnost a motoristický průmysl v nadcházejících letech. Leaf je jedním z prvních elektromobilů, které chtějí spadat do segmentu rodinných aut, ale zatím je to jen touha. 

Čtěte také: Plug-in hybrid - kombinuje elektřinu se spalovacím motorem

Nissan v Leafu ukazuje velký krok jinam a automobilový svět se víceméně shoduje, že dopředu. Dnešní doba a konzervativní čeští řidiči jsou dnes ale nakloněni spíš jen malým krůčkům do neznáma. Z alternativ táhlo LPG, teď je v kurzu zemní plyn, z elektrických aut se prodávají spíš ty poloelektrická, zejména pak plug-in hybridy. 

Na plně elektrická auta je v našich končinách, zvyklích na určité standardy, prostě zatím moc brzo. 

Nissan Leaf - Foto:  Nissan

Nissan LeafFoto:  Nissan

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 30.9.2018 01:00 do 3.10.2018 20:25; na silnici v obci Brno; Pozor! 2 nadměrné náklady; očekávejte zrušení; Přeprava strojního zařízení na 2. soupravách v konvoji Brno - Sudoměřice. Parametry NN: 1. ...
  ulice Wolkerova, Cheb, okr. Cheb, uzavřeno, stavební práce, Od 01.10.2018 00:00 Do 04.11.2018 23:59, Objížďka - obousměrná, objížďka: přes: (ulice Nižnětagilská), silnice II/606 (ulice Pražská), Vydal: ...
  ulice Jiráskova, Chomutov, okr. Chomutov, uzavřeno, stavební práce, Od 27.09.2018 08:00 Do 30.09.2018 23:59, Úplná uzavírka provozu na slepé komunikaci v ul. Jiráskova, u mateřské školky "Klíček". Důvodem ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas