Test: Opel Insignia kombi vs. Škoda Octavia kombi

10. března  2015 v 10:00  
Opel Insignia kombi - Foto:  Opel

Opel Insignia kombiFoto:  Opel

Nejsou na hlínách (hliníková kola) a vzadu mají švihadla (kličky oken). Test vozů Opel Insignia kombi 2.0 CDTI ecoFlex a Škoda Octavia kombi 2,0 TDI Green Tec.

Model Insignia se stal symbolem obrody automobilky Opel. V době nedávných hospodářských krizí patřila tradiční německá značka k nejohroženějším druhům. Automobilka přijala tvrdá úsporná opatření a zároveň zahájila modelovou ofenzivu zabalenou do nového atraktivního designu. Odstartovala ji autem střední třídy, které místo tradičního názvu Vectra dostalo úplně nový – Insignia. A byla to trefa do černého, Insignia získala titul Evropské auto roku a řady zájemců. Mezitím ji konstruktéři omladili, aby mohla konkurovat rivalům Volkswagen Passat, Ford Mondeo a Škoda Octavia, které mají na trhu mladší nové generace. V testu máme úsporné dieselové kombi Insignia ecoFlex a srovnáme ho s domácí jedničkou Octavií. 

Logo ecoFlex vozí na karoserii dvě naftová kombi Insignia. Jedno má motor o výkonu 120 a druhé 140 koní. My jsme týden jezdili s výkonnější verzí v základní výbavě za 616 900 korun. Srovnatelnou Škodu Octavii Ambition můžete mít o 25 tisíc korun levněji. V obou případech platí, že do výbavy automaticky dostáváte Start-Stop systém, šestistupňovou manuální převodovku, manuální klimatizaci, šestnáctipalcová ocelová kola a elektrické ovládání oken jen vepředu. Levnější cena Octavie v praxi znamená, že obdržíte méně muziky. A to doslova, protože ve standardu najdete pouze přípravu pro rádio se čtyřmi reproduktory. Insignia nabízí v základu Audiosystém se sedmi reproduktory a také elektricky výškově nastavitelné sedadlo řidiče (u Octavie pouze manuální). 

Opel Insignia kombi - Foto:  Opel

Opel Insignia kombiFoto:  Opel

Insignia patří k automobilovým osobnostem. Její originální design ji naprosto odlišuje od konkurence, takže ji na dálku bezpečně poznáte. Především díky dlouhé a nízko položené přídi a originálně řešené zádi s mohutným víkem zavazadlového prostoru zasahujícím až do poloviny nárazníku. Octavia útočí na konzervativněji smýšlející řidiče, její design při srovnání s Insignií vypadá méně odvážně, ovšem je stylisticky čistší a nadčasovější. A navíc praktičtější, protože z Insignie hůř vidíte dozadu kvůli specifickým tvarům a panoramatickému zadnímu sklu s poměrně malou plochou. Větší by pro přehled řidiče mohla být i boční zrcátka. 

Čtěte také: Test: Audi Q3 2,0 TDI vs. BMW X1 18d - Qalitní souboj X-faktorů trojky a jedničky

Opel Insignia získal titul Evropské auto roku i díky výrazně designově střiženému vnitřnímu prostoru. Ovšem podřízení zpracování interiéru diktátu vzhledu znamenalo také některá uživatelsky „nepřátelská“ řešení, hlavně v podobě mnoha titěrných tlačítek na palubní desce. Těch se Insignia zbavila při faceliftu. Palubní deska ve srovnání s Octávií mírně designově pokulhává, použité plasty vypadají u českého zástupce hodnotněji. Zmíněný facelift vnesl do přístrojové části Insignie řád a přehled. Její řidič ocení i velmi příjemný úchop volantu s malým sportovním věncem a dobře anatomicky propracovanou sedačku s kvalitním bočním vedením těla. Ostatně to platí i pro ostatní místa ve voze. 

Škoda Octavia kombi - Foto:  Škoda Auto

Škoda Octavia kombiFoto:  Škoda Auto

Přestože Octavia je o 25 centimetrů kratší a o 4 centimetry užší, nabízí v podstatě srovnatelný vnitřní prostor jako Insignia s výjimkou prostoru pro nohy na zadních sedadlech, kde má Opel přece jen mírně navrch. Ovšem ve velikosti a množství odkládacích míst a schránek patří primát škodovce stejně jako v případě velikosti zavazadelníku. Na úctyhodných 610 litrů Insignia se svými pěti sty litry prostě nemá. A k tomu škodovka nabízí v základu i síťový program pro upevnění nákladu, u Insignie je za příplatek. Opel ale zase nabízí jistotu dojezdu při defektu, protože pod podlahou zavazadelníku ukrývá rezervní nouzové kolo. U Octavie se musíte spolehnout na opravnou sadu, která při velkém defektu nebo roztrhání pneumatiky nepomůže. 

Čtěte také: Test: KIA Cee’d 1,6 CRDi kombi vs. VW Golf Variant 1,6 TDI - Útok na fenomén Golf

Nejsilnější dojem z Opelu Insignia Ecoflex diesel? Komfortní a jisté jízdní vlastnosti díky nízkému těžišti vozu a velmi dobře vyladěnému podvozku. Zkrátka ideální pohodlný polykač dlouhých nekonečných cest. Tvrdší Octavia tolik komfortu nenabízí. Oba srovnávané „ekovozy“ prošly vylepšeními, která redukují jejich spotřebu. Start-Stop systém spolehlivěji pracuje v Octavii. V testované Insignii reagoval poměrně pomalu a někdy si vybral slabší chvilku. Párkrát na křižovatce po sešlápnutí spojky „nedostartoval“ dostatečně motor, takže ten ještě před rozjezdem zhasl. Dvakrát dokonce zhasl při jízdě. U obou rivalů pracujete se šestistupňovou manuální převodovkou s přesnými a krátkými dráhami, mírně hlučnější chod má ta v Insignii. 

 Opel Insignia kombi 2.0 CDTI ecoFlexŠkoda Octavia kombi 2,0 TDI Green Tec
Výkon (kW)103110
Kombinovaná spotřeba paliva (l/100km)3,94,2
Maximální rychlost (km/h)200216
Zrychlení 0-100 km/h (s)118,6
Objem zavazadlového prostoru (l) 500610

Výborně odhlučněný motorový prostor zkoušené Insignie ukrýval dvoulitrový diesel CDTI s výkonem 103 kilowaty (140 koní). Octavia 2,0 TDI Green Tec přidává ještě 7 kilowatů výkonu navíc. A to je skoro o čtyři sta kilogramů lehčí než soupeř od Opelu! Jak se to projevuje na jízdních parametrech? Výrazně. Octavia zvládne akceleraci z nuly na stovku za 8,6 sekundy, Insignii to trvá o 2,4 sekundy déle. Stejně tak vyhrává na „maximálku“ – 216 kilometrů v hodině oproti 200. Překvapivě ale těžší Insignia boduje v porovnání údaje kombinovaná spotřeba s 3,9 litry. Podle technických parametrů spálí Octavia o tři desetiny litru víc. Spořivost Opelu v zásadě potvrzuje i kombinovaná spotřeba za celý test, při kterém jsme s ní kroutili kilometry především po městě a v dálničním provozu. A na konci týdenního zkoušení jsme si z palubního počítače opsali údaj 6 litrů nafty. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 26.9.2018 01:45 do 27.9.2018 03:00; D11 - 10.9km na trase Praha - Hradec Králové; Pozor! Nadměrný náklad; očekávejte zdržení; Přeprava technologického zařízení. Parametry NN: d=28,5m; š=4,1m; v=4,1m; ...
  Od 25.9.2018 23:50 do 26.9.2018 02:55; v ulici Řípská v obci Brno; x Tuřanka; nehoda; havarované vozidlo; havárie OA do semaforu, bez zranění.
  Od 26.9.2018 01:35 do 04:40; D1 - 163km na trase Říkovice - Praha; porouchané vozidlo, očekávejte zdržení; neprůjezdná zpevněná krajnice; odstavené NA.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas