Test: Hyundai i30 Turbo - nenásilné sportování

24. srpna  2015 v 11:44  
Hyundai i30 Turbo - Foto:  Hyundai

Hyundai i30 TurboFoto:  Hyundai

Hyundai na trh přišel s prvním benzínovým turbomotorem pro modelovou nabídku i30 a rovnou jím osadil vrcholnou variantu zvanou (logicky) Turbo. Změn je oproti klasickému kompaktu hodně. Podle Hyundai je navíc Turbo nejrychlejší i30 všech dob. Skutečně je ale až takový sportovec?

Podle vzhledu byste tipovali, že je minimálně nejhezčí třicítkou, kterou Hyundai vyrábí. Líbivá jsou osmnáctipalcová kola nebo prakticky celá zadní část. Přibyl tu masivní difuzor s dvojící širokých chromovaných koncovek výfuku vlevo i vpravo. To je prvek, který navenek dává najevo, že tahle i30 se nehodlá za nikým courat. 

Vepředu auto zaujme výraznou šestiúhelníkovou maskou chladiče, navíc má velmi ostře laděný nárazník s přímými linkami protáhlými do stran skoro až k předním kolům. Vespodu přibylo na rozdíl od klasického hatchbacku lízátko s tenkým červeným proužkem, což je krásný designový prvek. 

A s červenou se v Nošovicích nešetřilo ani v interiéru. Řidič tu ladně zapadne do sportovně střižených sedaček s červenými bočnicemi, auto nastartuje tlačítkem obkresleným červeným pruhem, sáhne na kožený volant prošitý červenou nití a může vyrazit. Rychlost bude hlídat na tachometrech s červenými ručičkami, a když bude třeba změnit kvalt, dlaní obejme kulatou červenou hlavu řadicí páky. Vkusné, líbivé, s nádechem prémiovosti. 

Hyundai i30 Turbo - Foto:  Hyundai

Hyundai i30 TurboFoto:  Hyundai

To samé můžeme říct i o dalších položkách z nabídky standardní výbavy – vyhřívaných předních sedadlech nebo třeba dvouzónové automatické klimatizaci. Za příplatek můžete mít skvěle ovladatelnou navigaci (a tedy velký barevný displej v horní části středové konzole), panoramatické okno (se zajímavým otevíráním dvou plátěných roletek do stran), asistenta pro vyjetí z pruhu nebo parkovací kameru. 

Ta je umístěna v logu automobilky na pátých zadních dveřích. Po přeřazení ze zpátečky na rychlostní stupeň se zaklapne se stejným zvukovým efektem, jako když auto elektricky zabrzdíte nebo odbrzdíte. V interiéru je to slyšet, ale jinak je útulný a příjemný na ovládání (chválíme například dobře uchopitelný multifunkční volant, páčky pod ním by ale nemusely být tak nemotorné a laciné). 

Ještě zpátky k pátým dveřím – ty když otevřete, čeká na vás 378 litrů dvoudílného kufru. Tedy prakticky úplně stejně jako v novém VW Golfu (380 litrů). 

V této souvislosti se také připravte na to, že když v kufru nepřevezete gauč, tak si do auta nesednou tři dospělí cestující na zadní sedadla. Jako řidič ale máte jak pohodlné místo, tak vcelku slušný výhled dopředu i do stran. Dozadu je to už poněkud horší. I kvůli sportovním sedačkám, které sice nejsou jako třeba příplatkové Recaro ve Focusu ST nebo Juku Nismo RS, ale pevné boční vedení spíš potěší, než aby urazilo. 

Stádo trochu chudší, ale živé 

Pod kapotou najdete turbodmychadlem přeplňovaný motor 1.6 T-GDI o výkonu 137 kW (186 koní). Ten je alfou i omegou i30 Turba. Parametrovým výkonem odpovídá třeba šestnáctistovce EcoBoost ve Fiestě ST (182 koní), ale není tak silný jako tradiční hot-hatche, kterým pod kapotou ržá nad 200 koní. Nejvážnější srovnání snese se sesterským agregátem z ostrého Cee’du GT, který je o něco výkonnějšího (204 koní), ale úplně stejně pružný. 

Zážehová šestnáctistovka má pozvolný tah, z nuly na stovce je až za osm vteřin. Má ale vkusný nástup výkonu na sudé převodové stupně, a nejlépe pak někde nad 4000 otáčkami, kdy vrcholí točivý moment 265 Nm. Primární odpich je pozoruhodný, čemuž dopomáhá i nízká váha jedné a půl tuny. Jinými slovy: když budete chtít, auto popoženete, ale samo vás k tomu nutit rozhodně nebude. 

Tomu odpovídá i řízení, které postrádá výraznější zpětnou vazbu. Volba různých odporových režimů volantu je sice pěkná, nicméně působí uměle a nezaznamenali jsme mezi komfortním, normálním a sportovním stylem markantních rozdílů. Řazení je po krátkých drahách naopak velmi přesné a dynamické. Manuální převodovka je dobře odstupňovaná. 

Nová i30 a nová i30 Turbo - Foto:  Hyundai

Nová i30 a nová i30 TurboFoto:  Hyundai

Jízdní vlastnosti překvapily, asi nejvíc pak přilnavost zadní části, kde operuje víceprvková zádní náprava (vepředu je klasická McPherson se stabilizátorem). Takže když i30 Turbo vyženete někam na okresku, nemusíte se bát mimovolných úletů v ostřejších zatáčkách. Pozor ale na nižší podvozek, větší kámen může při rychlostních hrátkách nepříjemně překvapit. 

Stejně tak i spotřeba, což je asi největší minus i30 Turba. Při dramatičtějším svezení si auto řekne klidně i o 15 až 16 litrů na 100 kilometrů. Ve městě pak motor odebírá stabilně kolem 9 litrů, na dálnici počítejte s jízdou za 7 až 8, okresky zvládnete i za 6,5 litru, když se ale budete snažit. Inu, 53litrová nádrž zmizí, ani si nevšimnete. 

Za základní i30 Turbo dáte 539 900 korun. Sesterská Kia Cee’d GT stojí o pět tisíc víc, taková Corsa OPC, rovněž se šestnáctistovkou pod kapotou, ale opět s o něco vyšším výkonem (207 koní), začíná na 555 tisících. To už není tak daleko od ještě prestižnějších a rychlejších modelů... 

Nošovická automobilka se nicméně nemá za co stydět. Na první dobrou použila novinkový agregát, kterým osadila líbivou šasi, která se dobře ovládá a je v ní radost sedět a řídit. Pravda je, že i30 Turbo je těžce zařaditelné auto. Je někde mezi hot-hatchi a tradičními hatchbacky, něco jako oplastované kombíky, které jsou něčím víc většinou jen na pohled. 

Tohle auto má ale skutečný potenciál oslovit. Mít o něco větší výkon, lepší spojení na trase řidič-náprava a úspornější apetit, těžko by se hledaly chyby. I tak převažují superlativa – ano, i30 Turbo se Hyundai opravdu povedla. 

Autor:  Matěj Skalický
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Zástřizly
  Srážky: přeháňky, Staré Hutě
  Srážky: přeháňky, Štoky

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas