Test: Nissan Qashqai 1.6 DIG-T - s rodinou na cesty

29. října  2015 v 20:25  
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015 - Foto:  Nissan

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015Foto:  Nissan

Nissan vidí v crossoverech a SUV velký potenciál do budoucna. Dokazují to smělé plány i směr, kterým se udávají nové vozy japonské automobilky. A svá dítka se zvýšeným podvozkem si Nissan pečlivě hýčká. Například druhá generace Nissanu Qashqai se teď může pochlubit motorem 1.6 DIG-T. Věřte, že tento nejsilnější benzín v nabídce za to umí pořádně vzít.

Začnu malým srovnáním. Mít Nissan Pulsar zvýšený podvozek a o něco mohutnější příď, byl by při letmém pohledu od qashqaie k nerozeznání. 

Unifikace korporátního designu ale není v tomto případě na škodu. Japonci kladou důraz na jedinečnost a nejsou v rozletu nijak umírnění. Také ale ví, že není důvod měnit to, co funguje. I proto design druhé generace malého SUV od Nissanu čitelně vychází z oblíbené generace první. 

Působí však mnohem moderněji, qashqai si navíc zachoval svou osobitost, dál oplývá dynamickými křivkami z Východu a nápaditými prolisy od předního nárazníku po zadní. Změnila se třeba grafika světlometů, jsou znatelně širší, přední maska pak znatelněji zasahuje do předního nárazníku a je vskutku masivní. 

Záď už není tak ostentativně vyboulená, trochu mi připomíná Renault Kadjar. Nejlepší dojem qashqai ovšem subjektivně vyvolává při pohledu z boku. Navíc když stojí na hliníkových devatenáctkách, které jsou k dispozici v nejvyšší výbavě Tekna, čiší z auta pořádné sebevědomí. 

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015 - Foto:  Nissan

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015Foto:  Nissan

Uvnitř jsou mezigenerační změny markantnější. Interiér nového qashqaie působí mnohem luxusněji. Přibyly měkčené plasty, středový panel už není tak subtilní a větší, sedmipalcová dotyková obrazovka je uživatelsky mnohem použitelnější než její předchůdkyně. Skvěle se na ní orientuje třeba podle panoramatického kamerového parkovacího systému, které mají dvě nejvyšší výbavy v nabídce – N-Tec a Tekna. Škoda přebytku lesklého laku. „Omatlá“ se. 

Prostorově musíte stále počítat s tím, že i když se jedná o malé SUV, automaticky to neznamená, že pohodlně sveze pětičlennou osádku. Naopak – vzadu chybí vzrostlým jedincům místo na hlavu, ve třech se na zadních sedadlech lepíte koleno na koleno. Navíc řidiči se už tak špatný výhled dozadu sníží na minimum. Pravda, že vepředu se sedí výš, což alespoň zlepšuje viditelnost vpřed i do stran. 

Zavazadlový prostor je objemnější, pojme teď 439 litrů. To je dostatečné místo na klidně i delší výlet s rodinou a spoustou bagáže. 

Benzínový silák 

Největší novinkou u současné generace qashqaie je letos nejsilnější benzinová varianta v nabídce – 1.6 DIG-T o výkonu 120 kW (160 koní) a 240 Nm točivého momentu ve středním rozsahu od 2000 do 4000 otáček. 

Tento motor, leč v rozlišných výkonnostních stupních, postupně dostává řada nových modelů Nissanu. Například už zmíněný pulsar. Totožná motorizace tohoto kompaktního kombíku má k dispozici ještě o 20 kW víc než qashqai, navíc co do výbavové nabídky dostala navrch i několik benefitů. 

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015 - Foto:  Nissan

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T 2015Foto:  Nissan

U qashqaie 1.6 DIG-T zůstal Nissan střídmější. Auto se aspoň může pochlubit nezávislým zavěšením zadní nápravy typu Multilink, když už jí tedy nebyl přán pohon všech čtyř kol. Tady je aspoň pořádně vidět, jakou roli má qashqai v rodince Nissanů plnit – je to městský živel bez postranních úmyslů. 

Pohonné jednotce se přitom určitě nedá odepřít živost. V porovnání se základní přeplňovanou dvanáctistovkou je šestnáctistovka s turbem dokonce pořádně divoká. Nejenom, že umí jet až 200 km/h, ale stovku zvládne za 9,1 vteřiny. To žádný jiný qashqai nedokáže. 

Nejsilnější benzínový agregát, který je spřažen výhradně s šestistupňovou manuální převodovkou, si papírově řekne o 5,8 litru na 100 kilometrů. Tedy slovy čísel jen o dvě desetiny paliva víc než 1.2 DIG-T. 

Nejdražší qashqai nepořídíte s benzínovým motorem, ale s renaultovským dieselem 130 dCi o výkonu 96 kW (130 koní) a točivým momentem 320 Nm. Je to čtyřkolka a v nejvyšší výbavě Tekna stojí něco málo přes 795 tisíc. Na rozdíl od stejného motoru pod kapotou většího x-trailu mi přišlo, že agregát není s pohonným ústrojím v takovém souladu. Nebylo třeba ani tolik jít jednotce po krku a do kabiny se ozývalo letmé úpěnlivé chrčení. Auto ale bez problémů zvládalo lehký terén, a i když se spotřeba odklonila od tabulkových čísel o něco více než u zmiňovaného naftového x-trailu, jízdní vlastnosti dostály parametrům městského crossoveru. Plusy a minusy zůstaly stejné jako u benzínové varianty.

V praxi mi připadalo, že se qashqai údajům od automobilky poměrně rozumně přibližuje i v reálném provozu. Než jsem tedy začal motoru trochu šlapat na krk, což sice zahýbalo spotřebou směrem nahoru, ale zato se mi auto odvděčilo na malé SUV velmi agilní a příjemnou jízdou. Místo za průměrných šest a půl až sedm litrů jsem ovšem jezdil za devět. 

Jsou tu samozřejmě nešvary – plynový pedál působí letmo gumově, variabilita vnitřního prostoru není dokonalá a nutno dodat, že i když je přeplňovaná šestnáctistovka oproti jiným motorizacím silná, tohle není sportovní auto. 

Nissan Qashqai 1.6 DIG-T je i přesto komfortní, hbitý a přátelský vůz. Přesně takový, u kterého si dokážu představit, že do něj sedne čtyřčlenná famílie a vyrazí na chatu do Krkonoš. Za standardní cenu „jen“ o 58 tisíc vyšší (v základu stojí 519 900 korun), než kolik stojí 1.2 DIG-T 85 kW (115 koní), je zároveň i velmi atraktivním přírůstkem do nabídky malých městských SUV, kde se usadila třeba Škoda Yeti nebo Kia Sportage. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Valašské Meziříčí
  Srážky: přeháňky, D35-286,5
  Srážky: přeháňky, Vestřev

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas