Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi – obrovský pohodář s neskrývaným apetitem

13. prosince  2016 v 16:16  
Hyundai Grand Santa Fe - Foto:  Hyundai

Hyundai Grand Santa FeFoto:  Hyundai

Jen těžko se hledá zatěžkávací zkouška pro dvoutunové sedmimístné SUV se silným dieselovým motorem. Modernizovaný Hyundai Grand Santa Fe můžete naložit po okraj panoramatické střechy, usadit do něj sedm pasažérů a vyrazit na výlet. Obstojí téměř ve všech situacích, jen pozor: je pořádně hladový.

Tak dobrý výhled zpoza volantu nepamatuji. Nebýt velkých áčkových sloupků a masivních zpětných zrcátek, v nichž ale, pravda, máte zase poměrně slušný přehled o tom, co se děje za vámi, nenašel bych výtku. Grand Santa Fe je přesně to grandiózní SUV, které vám dodá nadhled. 

Prodloužená karoserie s nekonečnou panoramatickou střechou s oknem sahajícím až nad třetí řadu sedadel má bezmála pět metrů, o 20 centimetrů víc než klasické Santa Fe. Boční prolisy dynamicky stoupají k zádi ve stejném úhlu jako spodní hrana zužujících se oken. Povšimněte si nového diodového pásku denního svícení na přední masce, který opticky zvyšuje už tak vysokou (1,7 metru) karoserii. 

Velké jihokorejské SUV je v základu sedmimístný koráb a i při plném obsazení je nesmírně pohodlné. Každý má před koleny aspoň 10 čísel. Do kožených sedaček se usedá jako do příjemně rozsezených křesel, zadní posunovací lavice (mimochodem sklopná v poměru 40:20:40) supluje v této metaforické rétorice gauč. Jen prostřední místo je dost úzké a tvrdé, zavděk ho vezme možná subtilní pasažér s osezeným pozadím. Úplně nejlepší je vnitřek nouzového sedadla sklopit a udělat z něj provizorní stoleček. 

Hyundai Grand Santa Fe - Foto:  Hyundai

Hyundai Grand Santa FeFoto:  Hyundai

Prostorově odpovídá velké Santa Fe klasické variantě, té ale chybí dvě zadní místa ve standardní výbavě. Hyundai vsadil na komfort, takže ač se dozadu hůře nastupuje a v kožených sedadlech se sedí v nepřirozeném úhlu, s koleny vysoko nad pánví, průměrně velký člověk tam zvládne i pár hodin trvající cestu bez oteklých nohou a omačkaných kolen. Může tu navíc ovládat svou zónovou klimatizaci nebo si přes USB port dobít telefon. Když pojedete ve čtyřech nebo v pěti a zadní sedadla sklopíte, naložíte velmi slušných 634 litrů zavazadel. A v kufru najdete například i zásuvku na 220 V. 

Z praxe: co do úložných prostor - je škoda, že do bočních dveří se nevejde jedenapůllitrová petka a přihrádka v palubní desce je spíš symbolická, ačkoli chlazená. Pod loketní opěrkou je to mnohem lepší. Radost udělají protisluneční clony na oknech, naopak rozčilovat se možná budete nad zastaralejší navigací s pomalou odezvou a horší grafikou. Naopak velmi šikovný je prostorový kamerový systém, ten jsem začal chválit u nissanů a od té doby ho považuji za jeden z nejužitečnějších pomocníků. 

Silný, ale žravý  

Hyundai Grand Santa Fe pořídíte s jednou výbavou v jediné motorizaci: v nabídce je oturbený řadový čtyřválec 2.2 CRDi o výkonu 147 kW (200 koní) a maximálním točivým momentem 440 Nm. V motorovém prostoru je uložený napříč. Auto má náhon na všechny čtyři, zadní náprava se ale připojí, jen když přední kola prokluzují. Převodovka je robotizovaná, šestistupňová. 

Hyundai Grand Santa Fe - Foto:  Hyundai

Hyundai Grand Santa FeFoto:  Hyundai

Na stovce je jihokorejský obr těsně pod deset vteřin. Je to přitom kus auta. Dvoutunové SUV má celkově zpomalenější chování a vlažnější jízdní projev. Navíc se nedá říct, že by jednotka sametově předla. Možná za to ale mohly velmi chladné teploty v době testování. Převodovce by neuškodilo, kdyby byla vícestupňová, Grand Santa Fe si ovšem připisuje kladné body za akceleraci z místa a kvapné plynulé zrychlení mezi 80 a 120 km/h. 

Posilovač tuhne v závislosti na stylu jízdy a zvoleném jízdním režimu. Elektronika navíc pomáhá tím víc, čím jdou kola do rejdu. Adheze je perfektní, na rozdíl od jiných kolegů mi nepřišlo, že by auto nekontrolovatelně poskakovalo na nerovnostech. V zatáčkách je ale dobré mít na paměti vyšší světlou výšku, šasi Grand Santa Fe se poměrně dost naklání. 

Vyloženou slabinou je spotřeba, Jihokorejec možná obstojí v komfortu cestování i při plném naložení, řekne si za to ale vysoko přes 10 litrů nafty na 100 kilometrů, nezřídka kdy svítila na displeji jedenáctka. Pravda je, že ani když jsme jeli dva, jsem se nedostal pod desítku. A s tím je třeba počítat. Konkurence totiž umí jezdit za podstatně méně. 

Hyundai Grand Santa Fe - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Grand Santa FeFoto: Matěj Skalický

Ona výše zmíněná jedna jediná výbava pak znamená cenu 1 180 000, tedy stejně jako Kia Sorento a zhruba o 100 tisíc víc než Mitsubishi Outlander. Za příplatek můžete mít pouze metalízu a panoramatické střešní okno (každé za 30 tisíc). Prosklenou střechu ale pořídíte pouze v kombinaci s paketem asistenčních systémů za 80 tisíc. Ten obsahuje například prostorový kamerový systém, adaptivní tempomat, systém varování před čelním nárazem s funkcí automatického brždění a tak dále. Testované auto tak mimochodem vyšlo na téměř 1,3 milionu. 

Ale to je stále méně než vrcholní zástupci z řad německých automobilek. A právě pro zákazníky, kteří by rádi stejně komfortní, prostorné a bezpečnostně vybavené, ale lacinější auto bez puncu prémiovosti, je Hyundai Grand Santa Fe. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D10, mezi km 9 a 10, ve směru Turnov, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, Od 26.09.2018 09:46 Do 26.09.2018 19:46
  D1 - 346.6-347.7km na trase Lipník nad Bečvou - Polsko (st. hranice), práce na silnici, zúžení vozovky na jeden jízdní pruh, levý jízdní pruh uzavřen, Od 26.09.2018 08:50 Do 26.09.2018 12:00
  silnice I/43, Brněnec - Březová nad Svitavou, okr. Svitavy, oprava povrchu vozovky, kyvadlový provoz jedním jízdním pruhem, Od 01.10.2018 06:00 Do 31.10.2018 23:59, Částečná uzavírka. Provoz bude řízen ...

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas