Hyundai Ioniq EV + HEV – jezdit na elektřinu dává smysl

2. února  2017 v 13:09  
Hyundai Ioniq HEV - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Ioniq HEVFoto: Matěj Skalický

AKTUALIZOVÁNO. Je to první auto na světě, které pořídíte hned ve třech různých provedeních, z nichž každé má co dočinění s elektřinou. Hyundai Ioniq je elektromobil, hybrid i plug-in hybrid, třebaže poslední jmenovaná varianta na český trh dorazí až v létě. Hybridní Ioniq (více v boxu na konci) i čistě elektrickou verzi (o které je tento test) ovšem na silnicích potkat už můžete. Jak si jihokorejská novinka poradí s mrazem?

Jeden krátký zážitek z pondělního rána: na světlech čeká benzínový rychlík s atmosférickým motorem, vytáčí ho na neutrál, asi jen tak pro formu. Padá mlha, na vozovce namrzá. V pravém pruhu auto neslyšně dojede souputník na baterky. Padne zelená a v momentě, kdy řidič závislý na fosilním palivu teprve řadí jedničku, je už elektromobil dávno fuč. 

Ten příběh už jste možná slyšeli, je to jedna z tradičních odrhovaček všech fanoušků moderních technologií. Pravdou je, že navozená situace se opakuje pokaždé, kdy… chcete někomu pláchnout. Elektromobil je neúnavný a nezarazí ho ani teploty kolem bodu mrazu. 

Modrá metalíza nového Ioniqu má i přesto, že za ni dáte 16 tisíc navíc, v kontrastu s jinovatkou na polích kolem okresek něco do sebe. Je to pěkný, sportovně střižený liftback se zaslepenou maskou chladiče, šestnáctipalcovými koly a zadním oknem ve stylu Hondy Civic. Design je perfektní, moderní, ale bez výstřelků. Elektromobily už dávno nejsou nevzhledná futuristická vozítka, která každý a priori zatracoval možná právě kvůli jejich vzhledu. 

Hyundai Ioniq EV - Foto:  Hyundai

Hyundai Ioniq EVFoto:  Hyundai

Vepředu a vzadu má auto hliníkovou kapotu, díky tomu váží jen 1420 kilogramů. Ioniq je poměrně nízký, v porovnání s ostatními elektromobily měří na výšku jen 1450 milimetrů (třeba Nissan Leaf má ještě o 10 centimetrů víc, o takovém BMW i3 nemluvě). Vůz je dlouhý nezanedbatelných 4470 milimetrů (Toyota Prius je ještě o centimetr delší) a na šířku má 1820 milimetrů, tedy o něco málo víc než například mnohem prostornější Škoda Octavia. 

Na zadní sedadla se budou cestující soukat, svažující se karoserie a atypicky tvarovaná záď nedovoluje vyšší stropy, ale kvůli nižšímu posezu není problém usadit na lavici i vysoké cestující. Jen ten nástup bude složitější. Stísněný je i zavazadelník, kufr má sice mezi elektromobily průměrných 350 litrů, ale v porovnání s konvenční konkurencí to není žádná sláva. 

„Nabíjí se rychleji než chytrý telefon,“ tvrdí o Ioniqu Hyundai a v případě rychlonabíječek o výkonu 100 kW má vlastně pravdu. Jsou schopné dobít 24 kWh velkou baterku na zhruba 80 procent za cirka 20 minut. Pokud mají výkon jen 50 kW, trvá to asi o 10 minut déle. Ti největší rychlíci z řad mobilních telefonů jsou za stejnou dobu nabiti sotva z půlky.

Vepředu je Ioniq naopak nebývale pohodlné auto, komfortem a zpracováním materiálů srovnatelné s mnohem dražší konkurencí. Chválím útulnost vnitřku a pocitovou kvalitu, dále inteligentní palubní systém, který se stylisticky a barevně mění v závislosti na volbě jízdního režimu (Sport, Eco a Normal), a také na logicky uspořádané ovladače na středové konzoli. Multimediální systém je jednoduchý a přehledný, ukáže vám na mapě dojezdový rádius a poradí, kde je nejbližší dobíjecí stanice. 

Přidal bych ještě jednu zdířku na USB a ubral počet tlačítek na volantu, působí přeplácaně. Líbivý závan modernity navozuje bezdrátové dobíjení telefonu. Zploštělost volantu je individuální záležitost, ale v Ioniqu je to nutnost, jinak by chyběl prostor pro řidičova kolena. 

Čistě na elektřinu 

Elektrický Hyundai Ioniq pořídíte se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o výkonu 88 kW (120 koní) a vysokým točivým momentem 295 Nm při režimu Sport prakticky v celém rozsahu. Auto není žádný velký sportovec, stovku zvládne těsně pod 10 vteřin (opět na režim Sport), což umí i obrovitánský Hyundai Grand Santa Fe. Když pořádně sešlápnete plyn, tak se ručička na tachometru zastaví na hranici 165 kilometrů v hodině. Akcelerace je ale dechberoucí... 

Jen pozor: vysoký maximální točivý moment při letmém dotyku pedálu často způsobí prokluz kol na hnací nápravě. Čistě proto, že velký nápor energie kola nezvládnou přeměnit do plynulého pohybu podpořeného dostatečnou adhezí s vozovkou. Chce to trochu cviku, než je Ioniq příjemně ovladatelný i při výraznějším zrychlení. 

Hyundai Ioniq EV - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Ioniq EVFoto: Matěj Skalický

Nehledejte tu páku nebo joystick, řadí se stiskem tlačítka na středové konzole. Pod volantem pak najdete dvě plastové páčky, které by u konvenčního auta sloužily k rychlejšímu řazení, tady nabízí chytré ovládání čtyř módů rekuperace kinetické energie – od žádné až po silnou, kdy motor brzdí auto až téměř do nuly. V ten moment funguje elektromotor jako generátor a kinetickou energii přeměňuje na elektrickou, kterou posílá zpět do baterky pro další využití. Dojezdová vzdálenost je přeci jenom u podobných aut stále ta nejzásadnější cifra. 

Elektromotor je napájen lithium-iontovou baterií o kapacitě 28 kWh. Papírově by auto mělo zvládnout 280 kilometrů na jeden zátah. Jinými slovy Hyundai tvrdí, že se dá s Ioniqem jezdit za 11,5 kWh na 100 kilometrů. Pokud ale chcete být v teple a jezdit víc než padesátkou, tak se na tuto hodnotu reálně nedá dostat. Alespoň ne v zimě, neb spotřebiče jsou ve voze holt na elektřinu a každý další zapnutý přístroj navíc znamená slušnou porci dojezdových kilometrů dolů. Může za to zejména topení. Ostatně on vám to multimediální systém všechno rád přehledně ukáže na grafech. 

Hyundai Ioniq EV - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Ioniq EVFoto: Matěj Skalický

Na představení auta loni v Amsterdamu jsme s jedním z kolegů jezdili elektrickým Ioniqem s velmi lehkou nohou a na Eco režim za něco přes 12 kWh/100 km. Se zapnutou klimatizací se spotřeba pohybuje mezi 14 a 15 kWh/100 km v kombinovaném režimu. K tomu musím připočíst střídavé zapínají výhřevu volantu a dvou předních sedaček, zapnuté rádio a tak dále. Při kapacitě akumulátoru a lehké matematice vypadne reálný dojezd kolem 200 kilometrů na jedno nabití, pokud jezdíte převážně ve městě. 

Hodnoty stanovené výrobcem je třeba brát s rezervou, i přesto pevně věřím, že v létě, a převážně pak při jízdě ve městě může být dojezd i včetně rekuperace energie znatelně vyšší. Tím se Ioniq řadí mezi špičku obsazenou Nissanem Leaf 30 kWh nebo BMW i3 33 kWh, přičemž oba vozy dostaly při posledním faceliftu větší baterie. 

Hyundai Ioniq EV - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Ioniq EVFoto: Matěj Skalický

Takzvaně „doplna“ se baterie Ioniqu napojená na běžnou 230V zásuvku dobije z úplné nuly asi za 14 hodin. To je slušná porce času. Třífázová to zvládne třikrát rychleji, rychlonabíječka vrátí do akumulátoru tři čtvrtiny vyjeté energie do půl hodiny. Čím víc přibývá těchto dobíjecích stanic v Česku (včetně takových projektů, jako jsou chytré lampy v Praze) a konstruktéři vyvíjejí lepší a větší baterie, začíná jízda na elektřinu dávat větší a větší smysl. Auto zvládne i mráz, s nižším reálným dojezdem v zimě se ale musí už cesta plánovat, abyste nezůstali stát v pustině bez „šťávy“. 

Auta do zásuvky každopádně zatím stále sráží především cena. Stejně tak i plně elektrický Ioniq přijde na 860 tisíc korun, tedy něco mezi Leafem a i3. Pokud navíc chcete asistenta pro sledování mrtvého úhlu, vyhřívaná kožená sedadla nebo parkovací senzory, připravte si za lepší výbavu milion. Ioniq ukazuje, že elektrická auta už nejsou jen nepoužitelnou hračkou na víkendy. Je to navíc první elektromobil, u kterého si designéři nehráli na futuristické prognostiky a který má moderní, konvenční design. Škoda že jeho cenovka není o 50–100 tisíc níž, měl by tenhle elektrický sympaťák v konkurenčním boji o vážný argument navíc. 

Hyundai Ioniq HEV

Pokud jste vůči elektromobilům stále spíš nedůvěřiví, zkuste hybrid. Kombinace spalovacího motoru s elektromotorem bez možnosti externího nabíjení baterky táhne stále více Čechů, jako jediný segment elektroaut hybridy stabilně rostou. Ještě aby ne, když spojují možnost jezdit ekologicky i daleko. 

Ioniq HEV se od elektrického liší charakteristickými modrými doplňky na náraznících i v interiéru (oproti mědnatě laděným lištám a prošití v elektrické verzi) a třeba i řadicí pákou robotizované dvouspojkové převodovky. Ale co hlavně – pod přední hliníkovou kapotou má hybrid kromě synchronního elektromotoru o výkonu 32 kW a toč. momentem 170 Nm také zážehový čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 77 kW (105 koní) a toč. momentem 147 Nm. 

Elektromotor hbitě pomáhá při rozjezdech nebo předjíždění, auto má díky němu bryskní akceleraci, ale současně si udržuje nadstandardní dojezd nad 800 kilometrů na nádrž/baterii. Hybridní soustava podle automobilky řidiči nabídne 104 kW (141 koní) a 265 Nm točivého momentu, což je dostatečně silné auto na pohotové i komfortní svezení. 

Nejlevnější Ioniq hybrid pořídíte od 700 tisíc, verze Ultimate je ještě o 150 tisíc dražší, přičemž připlácíte si za navigaci, větší multimediální displej či bi-xenony. Ve své třídě se Ioniq sice drží na cenové špičce, ale vyrovnává to ať už kvalitou zpracování tak třeba obřím dojezdem. Potěší také osmiletá záruka na 1,56 kWh lithium-iontovou baterku. 

Ze dvojice elektromobil-hybrid má mé sympatie po dvou testovacích týdnech rozhodně hybridní pohonné ústrojí. Čistě proto, že dělá z Ioniqu nejenom příměstské auto. Uvidíme, jak se v dalších letech bude vyvíjet podpora moderních technologií ze strany státu, hybridní Ioniq je ale zatím na současné Česko mnohem lépe připravený. Jaký asi bude souboj se světovou jedničkou Toyotou Prius? 

Hyundai Ioniq HEV - Foto: Matěj Skalický

Hyundai Ioniq HEVFoto: Matěj Skalický

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Na jakých stanicích vysíláme?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  silnice I/50H, Míkovice, okr. Uherské Hradiště, most uzavřen, stavební práce, Od 02.10.2017 00:00 Do 30.11.2017 23:59, SO 205 - úsek před vjezdem do místní části Míkovice ve směru na Veletiny a objízdná ...
  ulice V Hrabůvkách, Kunovice, okr. Uherské Hradiště, uzavřeno, práce na inženýrských sítích, Od 02.10.2017 07:00 Do 06.10.2017 20:00, Provádění vodovodní a kanalizační přípojky k novostavbě RD - křižovatka ...
  silnice III/10163, Přišimasy, okr. Kolín, uzavřeno, stavební práce, Od 25.09.2017 00:00 Do 08.10.2017 23:59, Uzavřeno. sil.č. III/10163 Přišimasy kanalizace, Objížďka - obousměrná, dopr.značení: silnice ...

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace