Land Rover Discovery - "Doplněk" ke krbu

4. ledna  2005 v 13:00  
boční pohled - Foto:  Land Rover

boční pohledFoto:  Land Rover

Když se řekne Land Rover, každý hned ví, že bude řeč o autech vhodných do terénu. Nová discovery je ale také bezvadná na silnici a neplatí tak pro ni pravidlo, že králové terénu nesahají v běžném provozu silničním vozům ani ke kolenům. Na opravdu výborných jízdních vlastnostech discovery třetí generace se podílí ohromné množství elekronických pomocníků. Budou ale spolehlivé v náročném terénu? Nenechá nás složitá elektornika na někde holičkách?

Klasických terénních aut už je jako šafránu. Drsní hoši, zvyklí na drsné vozy, které mohli v krajních případech opravovat kladivem, si asi před novou Discoverou odplivnou. Nejen že auto je uhlazené, líbivé, designově čisté a rám z lešenářských trubek se na něj nehodí, ale hlavně je plné elektroniky a kladivem ho věru neopravíte. 

Na nové Discovery chce Land Rover ukázat nové zaměření svých modelů. Ty by měly být stejně dobré na silnici jako v terénu. Na discovery třetí generace je mimochodem zajímavé už to, že auto vypadá z venku menší a lehčí, než je ve skutečnosti. Takže vzhůru na palubu. A to doslova, díky výšce auta. Celková pozice je velmi pohodlná a poskytuje řidiči pocit bezpečí a dokonalého přehledu. Řízení sice možná vypadá na první pohled složitě, zvláště u dražších verzí s dotykovým displejem uprostřed palubky, ale opak je pravdou. Líbilo se mi také dokonalé zpracování, materiály a spousta dobře řešených odkládacích prostorů. 

Testovaná sedmimístná verze měla pohodlné sedačky také ve třetí řadě. Přestože nastupování přes sklopenou sedačku druhé řady bylo poměrně jednoduché, světlé potahy sedadel budou asi špinavé během několika dní. 

Pokud jde o bezpečnost, jsou v základní výbavě discovery airbagy řidiče i spolujezdce a to i boční a hlavové. Pamatováno je také na zadní sedadla. 

Co se týká motorů, tak testovanou discoveru poháněl dieselový motor o objemu 2,7 litu a 140 kilowatech. Srovnatelná Toyota Landcruiser má sice třílitr, ten je ale o 20 kilowatů slabší. 

A teď k tomu nejzásadnějšímu: Mezi předními sedadly nové discovery najdete ovládací kolečko systému Terrain Response. Má ho každá varianta kromě té základní, kde není vzduchové pérovaní. Systém Terrain Response nastavuje nejen výšku karoserie, ale pracuje také s redukcemi, převodovými stupni, otáčkami motoru, řazením nebo s citlivostí plynového pedálu. Žádná jiná automobilka zatím takový systém do svých aut nemontuje a tak jsem ho podrobil opravdu důkladným zkouškám. Když fungoval, byl výborný. 

A to je vlastně kámen úrazu. Nevím, jestli šlo o nemoc prvních kusů, i když discoveru prodávají v Americe už od léta. Nicméně po noci, kdy byla teplota kolem mínus tří, přestal systém fungovat. Automobil jsem nastartoval v tzv. " silničním režimu", ale bez elektronických pomocníků, takže auto bylo o poznání težkopádnější. Co bych si ale počal, v těžkém terénu s najednou silničním autem, věru nevím. 

Je pravda, že zhruba po půlhodině začal systém opět bez problémů fungovat, nicméně na dalekou expedici bych jel raději s minulou, osvědčenou generací discovery. Až čas totiž ukáže, jak geniální, ale složitý systém Terrain Response funguje v praxi. 

Když už kritizuji, vezmu to šmahem. Discovera má šesti stupňovou manuální nebo automatickou převodovku. Já jsem jezdil s manuálem a moc se mi nelíbil. Převodovka je sice skvěle odstupňovaná, ale dráhy nebyly přesné a proto mě řazení nebavilo. Takže bych dal přednost variantě s automatem. Za tu se ovšem dost připlácí. 

Auta, zejména terénní, byla stvořená pro práci. To, že se od doby svého vzniku posunula někam jinam, je už věc jiná. Je to podobné jako s ovčáckými, pasteveckými psy. Ti kdysi bránili stáda proti šelmám, dnes ale většinou leží na kobercích před krbem. Discovera je také taková. Je bezvadným, všestranným psem, určeným před krb. Tím spíš, že se zdá, že má sklon k astmatu, což před krbem nevadí. V horách by to ale mohla fatální potíž! 

Autor:  Petr Kološ  (pek)

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  ulice náměstí Míru, Domažlice, okr. Domažlice, uzavřeno, Od 21.11.2018 07:00 Do 21.11.2018 18:00, ul. nám. Míru ve městě Domažlice - každou středu v období od 07.03.2018 do 19.12.2018 od 07:00 hodin do ...
  Od 19.11.2018 09:05 do 10:05; D35 - 250.7-252.8km na trase Olomouc - Mohelnice; porouchané vozidlo, zdržení; neprůjezdný pravý jízdní pruh
  Srážky: sněžení, D0 Rudná 3,7

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas