Nissan Leaf 30 kWh – bez emisí to jde i v zimě

15. února  2017 v 17:21  
Nissan Leaf - Foto: Matěj Skalický

Nissan LeafFoto: Matěj Skalický

Měl jsem tu čest se elektrickým Japoncem svézt už před dvěma a půl lety. Nissan Leaf byl tenkrát pokrokový, ale zatím stále poměrně drahý elektromobil se symbolickým dojezdem. Nadchl však komfortem a pro město se zdál jako stvořený. Teď už mu pomalu zvoní hrana, na trhu je od roku 2010. Jak obstojí vylepšená verze s větší baterkou mezi novodobými auty do zásuvky?

Na zatím stále malém, leč neskutečnou rychlostí se rozvíjejícím trhu s elektromobily je to nejžádanější artikl. Nissan Leaf slouží už sedmou sezónu, za tu dobu se ho prodalo přes 250 tisíc kusů a v přípravách je nová generace s ještě větším akumulátorem a autonomním řízením. 

Leaf se do automobilové historie zapsal jako elektromobil, který skutečně prorazil. V Česku sice trh neovládá, o něco málo lépe si stojí BMW i3, ale vzhledem k nevalnému počtu 200 prodaných elektromobilům loňský rok to není kdovíjaké soupeření. Holt u nás zatím watty ještě neletí. Škoda je, že s příchodem vylepšené verze s delším dojezdem, o které je tento text, zůstanuvší verze s menší baterkou nezlevnila. Pak by Čech očima o ceník Leafa zavadil mnohem radši. 

Nissan Leaf - Foto:  Nissan

Nissan LeafFoto:  Nissan

Teď tedy najdete v nabídce automobilky Leafy dva. Jednak toho s baterií o kapacitě 24 kWh, který je dostupný pouze v nejnižší výbavě Visia za 730 tisíc, tak i verzi s baterkou o kapacitě 30 kWh, která by hypoteticky měla nabídnout dojezd až 250 km a která začíná na 790 a končí na 936 tisících korun. 

Nissan Leaf - Foto: Matěj Skalický

Nissan LeafFoto: Matěj Skalický

Přesně tolik mimochodem stojí základní verze zmíněného bavorského konkurenta. Za větší baterku se u německé automobilky připlácí pouhých 33 tisíc korun, u Nissanu 60 tisíc. Jenže porovnání s BMW i3 trochu kulhá, cenově Leaf mnohem lépe odpovídá nedávno testované jihokorejské novince Hyundai Ioniq, jež startuje na 850 tisících. Oproti němu má Leaf mnohem realističtější cenovku. I když na Česko bez téměř nulové podpory elektrických aut zatím stále vysokou. 

Nissan Leaf - Foto: Matěj Skalický

Nissan LeafFoto: Matěj Skalický

Je ovšem jasně znát, který z těch dvou jezdí po silnicích už sedm let a patří do oné první vlny elektromobilů s extravagantním a futuristickým designem. Na druhou stranu Leaf boduje vnitřním prostorem, označení rodinný elektromobil není zcestné. Škoda že vylepšená verze nenabízí (samozřejmě kromě větší baterky) nic moc nového: pravda – má přepracovaný multimediální systém NissanConnect EV na lehce upraveném středovém panelu, který dostal mimo jiné digitální rádio. 

Jinak je ale Leaf stále stejný elektrický gauč do města jako před dvěma a půl lety. Na tom se nic nezměnilo. Je velmi pohodlný, příjemně tichý, bez ambicí trhat rychlostní rekordy nebo projet Českou republiku od západu na východ na jedno nabití. Na druhou stranu – Leaf se co se týče dojezdu hodně polepšil. 

Tak kam až? 

Zatím stále ne přespříliš daleko. Ale už je to mnohem stravitelnější porce kilometrů, než když jsem v roce 2014 měl ten bláhový nápad dojet s Leafem z Prahy až do Karlových Varů na mezinárodní filmový festival. A hádáte správně – nedojel jsem. 

Nissan Leaf - Foto: Matěj Skalický

Nissan LeafFoto: Matěj Skalický

„Starý“ Nissan Leaf s baterkou o kapacitě 24 kWh podle tři roky starého testu ujel asi „o 30, spíš o 40 méně“ než papírových 199 kilometrů, a to se bavíme o kombinovaném cyklu a lehké noze. Lithium-iontová baterie je v „novém“ Leafu cirka o 20 kilo těžší a o 6 kWh větší. Technici si pohráli s uložením energie v akumulátoru, takže rozměry zůstaly stejné a nemuseli kvůli tomu přepracovávat podvozek auta ani umístění baterie, díky kterému má Leaf nízké těžiště a je skvěle ovladatelný. 

Nissan se chlubí tím, že Leaf byl „navržený do skutečného světa“. Jeho vylepšená verze skutečně dojede dál, je znatelně cítit, jak kilometry dojezdové vzdálenosti na tachometru ubývají pomaleji, papírových 250 kilometrů je ale spíš hodnota z utopické říše Thomase Morea. Nissan je alespoň natolik racionální, že tuto hodnotu zmiňuje pouze za předpokladu ideální jízdních podmínek – tedy teploty 20 stupňů, vypnuté klimatizace a jízdy průměrnou rychlostí 61 km/h. Po dálnici se zapnutou klimatizací ujedete podle automobilky 100–160 km nebo 125–200 km podle toho, jestli máte 24 kWh nebo 30 kWh baterii. 

      Dojezd Leafu podle jízdních scénářů NissanuPrůměrná rychlost (km/h)Teplota (°)Topení a klimatizace (ZAP/VYP)Dojezd (km)
Klidná jízda6120VYP250
 Příměstská čtvrť v dobrém počasí3822VYP230
Zimní město, pomalu se posunující dopravní zácpa24-10ZAP154
Jízda po dálnici při vysoké teplotě88 35 ZAP 152 

A to už jsou více odpovídající čísla. Auto, jak dokládají fotografie, hlásilo ve čtyřstupňovém mrazu při 100 procentech nabití dojezd 173 km. Po zapnutí topění už jen 140. V mrazech kolem minus pěti, se zapnutým topením a průměrnou rychlostí pohybující se okolo 55 km/h jsem se spotřebou cirka 23 kWh na 100 kilometrů zvládl na ECO režim porci asi 130 kilometrů. A to je na zmíněný mráz dobré číslo – ukazuje, že bez emisí to jde i v zimě. 

      Max. dojezd vybraných elektromobilů podle     cyklu NEDCNissan Leaf (30 kWh)Hyundai Ioniq EVBMW i3 (94 Ah)Kia Soul EV
Kapacita baterie (kWh)30283327
Dojezd v ideálních podmínkách (km)250280300212

Nadále však platí, že musíte své cesty plánovat. A že ani 30 kWh velká baterka není spásná, především ne pak na dálnicích a v zimě. Už 40 kWh velká baterka by byl zase slušný posun k elektrizované automobilové budoucnosti. A zároveň pěkná oslava onoho čtvrt milionu prodaných Leafů za posledních sedm let. Který elektromobil to má? 

Nissan Leaf - Foto:  Nissan

Nissan LeafFoto:  Nissan

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Na jakých stanicích vysíláme?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  v ulici Milady Horákové v obci Praha směr do centra, nehoda, neprůjezdný pravý jízdní pruh, Od 27.05.2017 17:20 Do 27.05.2017 19:25, 2x osobní vozidlo
  Srážky: déšť, Dobroměřice
  Od 27.5.2017 17:25 do 19:30; na dálnici D0; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění.

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace