Nissan Navara NP300 2.3 dCi Double Cab – hrubozrnný pracant

16. ledna  2017 v 10:28  
Nissan Navara - Foto: Matěj Skalický

Nissan NavaraFoto: Matěj Skalický

Menší obsah motoru, kratší karoserie, modernější zavěšení zadních kol. Pracant jménem Nissan Navara se v nové generaci kompletně proměnil, aby rozčísl konzervativní vody na trhu pick-upů, drsných aut, která se nezaleknou terénu a cesta po asfaltu je pro ně spíš příkořím než radostí. Jak si novodobá Navara vede v konkurenci vozů jako Amarok, Ranger nebo Hilux?

Užší přední světlomety, dynamičtěji pojatá maska; Navara jde s dobou. Od posledně jí konstruktéři zkrátili karoserii, i tak měří 5330 milimetrů. Je to kus auta, ve městě se s bronzovým kolosem parkuje jen těžko. Když už najdete volné místo, korba přečuhuje do vozovky nebo se do štěrbiny pro kompakt prostě nevtěsnáte. 

Navara oproti tomu překvapila obratností v prostorách s minimem místa. Nepamatuji si, s jakým jiným autem jsem se tak bál a zároveň těšil do rozhlasových garáží. Průměr otáčení je 12,4 metru, identickou hodnotu nabídne i rozměrnější Ford Ranger. Díky krátké přední kapotě je ale manévrovatelnost Navary opravdu skvělá. S orientací pomáhá panoramatický kamerový systém, chválený ve všech nissanech. 

Nissan Navara - Foto: Matěj Skalický

Nissan NavaraFoto: Matěj Skalický

Nasedá se vysoko, větší problém je to při slézání, boční nášlapy jsou poměrně krátké a z auta se musí na zem seskočit. Škoda že chybí držátko na A sloupku u řidiče, třeba Toyota Hilux ho má. Výhled je ale nadstandardní, hlavně díky vysoko posazenému sedadlu. Prostornost auta je skvělá, pocitový dojem velké šířky v loktech umocňuje roztáhlá loketní opěrka. V autě se bez problémů sveze pět pasažérů, výška stropu stačí i pro dvoumetrové cestující. 

Uvnitř byste nepoznali, že Navara je primárně užitkový stroj. Samozřejmě že i v nejvyšší výbavě Tekna má od komfortu limuzín daleko, je tu spousta tvrdých, ale tvarovaných plastů, nicméně k příjemné výbavě módních SUV se blíží. Nechybí velká, sedmipalcová obrazovka multimediálního systému, vyhřívání předních sedadel (v nejvyšší výbavě Tekna mohou být dokonce kožená) nebo konektor USB. 

               ROZMĚRY                
(verze Double Cab)
Nissan NavaraVW AmarokToyota HiluxFord Ranger
 Délka (mm) 5330 525453305362
 Šířka (mm)18501954 1855 1860
 Výška (mm)1840183418151815
 Rozvor (mm)3150 3095  3085  3220 

Hlasitý výkon 

Navara mezigeneračně přišla o dvě desetiny obsahu motoru, japonská automobilka tentokrát zvolila řadový čtyřválec s objemem 2,3 litru. Silnější Navara má výkon 140 kW (190 koní) při 3750 otáčkách a dvě turbodmychadla, slabší single turbo nabídne 120 kW (160 koní). Točivý moment dosahuje 403, respektive 450 Nm. 

Za studena má agregát hodně hrubozrnný projev, velmi rychle se ale zahřívá a testovaná silnější verze pak dopřává spolehlivě lineární nástup výkonu. Jednotka je spřažená v základu se šestistupňovým manuálem, k vrcholným výbavám pořídíte i sedmistupňový automat. Řadicí páka manuálu je velmi dlouhá a poměrně nepřesná, bohužel se do ní také výrazně přenášejí vibrace od motoru. Řízení je pak hodně tuhé, do plného rejdu se musí hodně ručkovat. Tak nějak to ale k drsné Navaře sedí. 

Nissan Navara - Foto: Matěj Skalický

Nissan NavaraFoto: Matěj Skalický

Japonský pick-up má nově víceprvkové zavěšení zadní nápravy s vinutými pružinami, díky čemuž záď neodskakuje, i když zrovna nic nevezete. Průchodnost terénem je bez připomínek, pick-up si poradí s kdečím. Zkusil jsem les, bahnité louky, zmrzlé pláně. Bez problémů. 

               TERÉN                
(verze Double Cab)
Nissan NavaraVW AmarokToyota HiluxFord Ranger
 Přední náj. úhel (°)32303128
 Zadní sjezd. úhel (°)25182628
 Přechodový úhel (°)22,215,62325
 Brodivost (mm)600500700 800

K dispozici je redukce a za příplatek i uzávěrka diferenciálu zadní nápravy. Na rovné cestě rozdíl od robustních SUV pak skoro nepoznáte. Listová pera už zůstala jen dvoudvéřové verzi King Cab. Ta má delší ložnou plochu korby o 213 milimetrů, korba testovaná Double Cab disponuje rozměry 1578/1560/474 milimetrů. Auto vzadu uveze rovnou tunu! 

Nissan Navara - Foto: Matěj Skalický

Nissan NavaraFoto: Matěj Skalický

Korbu můžete v případě potřeby zastřešit pevnou nástavbou za 100 tisíc (ale pozor při manipulaci, testované auto už mělo po častém sundávání a nandávání na laku nezanedbatelné oděrky) nebo jen uzavřít hliníkovým, případně rolovacím krytem (každý do 50 tisíc). Stejně tak i vložka korby může být plastová (přes 9 tisíc) nebo z aluminia (18 tisíc). Za příplatek také můžete dostat tažné zařízení, za Navaru zapřáhnete až 3,5 tuny nákladu. 

Dvoutunové auto umí jet za velmi úsporných 8,5 litru na 100 kilometrů. Cenově vychází silnější Navara na 941 tisíc, testovaná verze v nejvyšší výbavě už stojí milion, nejdražší varianu s robotizovanou převodovkou pořídíte za 1 056 600 korun. 

Navara mi svou hrubostí celkem přirostla k srdci, není to stroj do města nebo na dlouhé přesuny po dálnici, to by zakrněla, překážela, nesedělo by jí to. Pokud ale máte možnost využít její schopnosti a nevadí vám, že se s ničím nebude mazat ona ani vy, stojí rozhodně za zvážení. Patří mezi nejlepší pick-upy na trhu. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Srážky: přeháňky, Vícov
  Srážky: přeháňky, Dolní Dvorce
  Srážky: přeháňky, D1-118,5

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas