Srovnávací Test Volkswagenů Golf GTI, GTD a GTE – Je libo sportování na benzín, naftu nebo elektřinu?

29. března  2016 v 11:17  
Volkswagen Golf GTD - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTDFoto:  Volkswagen

Písmenka GT znamenají u Volkswagenu Golf nadupané sportovní verze. Dnes už jich německý automobilový obr nabízí trojici. Benzínový model GTI a naftový GTD doplnila hybridní verze GTE, která kombinuje benzínový motor s elektromotorem. A dá se nabíjet jednoduše ze zásuvky. Všechny tři varianty jsme vyzkoušeli a porovnali jejich vlastnosti.

Záleží hlavně na tom, jestli jste konzervativní nebo sledujete a fandíte moderním trendům. Zarytému fanouškovi benzínového „gétéíčka“ nebude nejspíš vonět naftové „gétédéčko“, natož hybridní „gétééčko“. Elektrifikovaný Golf si ale rozhodně pozornost zaslouží. Ze všech tří modelů je totiž nejuniverzálnější a nejšetrnější k životnímu prostředí. Navíc umí být i pořádně ostrý. 

Zaměřeno na GTE  

Volkswagen Golf GTE - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTEFoto:  Volkswagen

Na úvod si udělejme jasno, že jde o takzvaný plug-in-hybrid, který můžete nabíjet z běžné elektrické zásuvky. Kromě loga GTE ho od běžných verzí snadno rozeznáte díky modrému „řádění“ designérů. Podbarveno bylo logo VW na přídi, modré jsou kotoučové brzdy vepředu i úzká linka v masce chladiče přecházející plynule do světlometů. Modrá svítí také na detailech uvnitř vozu. Nit této barvy obšívá volant, páku automatické převodky i sedadla. Jejich látka má velmi zajímavý kostkovaný vzor odkazující na historii sportovních modelů německé značky.  

Na jedno dobití má GTE dojezd zhruba 40 kilometrů. Pokud při jízdě zapnete klimatizaci, rádio a další elektrospotřebiče, akční rádius auta klesá. Palubní počítač ale umí dojezd zobrazovat podle aktuálního odběru, takže automaticky sníží zobrazovanou hodnotu. Přístrojová část před řidičem se od konzervativnějších verzí Golfu pochopitelně liší, ale rozhodně se nedá mluvit o „kulturním“ šoku z přehnaně moderních displejů digitálního věku. Spíš naopak. Vpravo na vás mrká klasický budík rychloměru a malý budíček se stavem paliva v nádrži. Vlevo ale není klasický otáčkoměr. Ručička tam na kulatém ciferníku běhá mezi polem DOBÍJENÍ (při brzdění, jízdě z kopce atd.), modrým polem pro jízdu s optimální nízkou spotřebou a polem pro vysoké otáčky s velkorysou spotřebou. Hraniční polohou pro rafičku je pole s označením BOOST, které upozorňuje na režim, při kterém spolupracují oba motory. 

Volkswagen Golf GTE - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTEFoto:  Volkswagen

Volkswagen uvádí souhrnný výkon vozu 150 kilowatů (204 koní). Samotný benzínový agregát 1,4 TSI disponuje 110 kilowaty (150 k). Otáčky motoru na přední kola přenáší šestistupňová automatická převodovka DSG. Řidič Golfu GTE může vybírat mezi čtyřmi jízdními režimy: E-mód (jízda jen na elektřinu), hybrid (využívání obou pohonů), baterry charge (nabíjecí režim s vyšší spotřebou) a GTE (sportovní). Pokud jedete jen na elektřinu, na palubní desce svítí nápis READY. Jinak byste nepoznali, jestli je auto připraveno jet. Elektromotor totiž jednoduše při provozu neslyšíte. Mimochodem, i při nabité baterii se občas stává, že elektrický pohon není chvilkově dostupný. Auto o tom dá vědět přes palubní počítač. 

Volkswagen Golf GTE - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTEFoto:  Volkswagen

Se spotřebou plug-in-hybridů je to složité. Záleží totiž na tom, jak často nabíjíte a jezdíte na elektřinu. V oficiálních technických údajích najdete údaj 1,7 – 1,5 litru benzínu na 100 kilometrů. Ten vám ale pochopitelně moc neřekne. Předpokládá totiž většinu jízdy na elektrický pohon. Spotřeba elektřiny při nabíjení ale není uvedena. Posloužit tedy můžeme údaji z palubního počítače vozu. Během týdenního testu jsme Golfem GTE jezdili hlavně mimo město na delších trasách bez možnosti dobíjení po cestě. Ve městě jsme nakroutili zhruba 150 kilometrů, na které jsme 4x nabíjeli. Na počítači nám za celý test svítily průměrné hodnoty 5,3 litru/100 km a 6,2 kW/100 km.  

Klasika jménem GTI 

Volkswagen Golf GTI - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTIFoto:  Volkswagen

Už samotná zkratka vyvolává rychlejší tlukot srdce. Na rozdíl od varianty GTE nemusíte nikomu vysvětlovat, o jaké auto jde. Řeč se hned nejspíš stočí na výkon motoru 2,0 TSI. Ten totiž může mít 162 kW (220 koní), 169 kW (230 koní – verze GTI Performance) nebo 195 kW (265 koní – verze GTI Club). My jsme týden zkoušeli prostřední variantu Perfomance, která už sama o sobě, když na to přijde, nabízí plné doušky adrenalinu. 

Ale i u tohoto auta platí, že se s ním dá jezdit civilně a s rozumnou spotřebou. Při městských trasách jsme automaticky zapínali režim ECO. Pokud jsme se dostali na bezpečnou silnici mimo obce, občas jsme „gétéíčku“ naložili. Výsledkem byla velmi rozumná spotřeba 7,8 litru benzínu. Při této spotřebě s autem na jednu nádrž ujedete přibližně 650 kilometrů. Golf GTI nabízí pět jízdních režimů: ECO, comfort, normal, sport a individual. (nadstandardní výbava) První čtyři jsou přednastavené, pátý umožňuje nastavit hlavně podvozek a motor na míru řidiče. „Příležitostní závodníci“ určitě ocení i možnost vypnou stiskem tlačítka stabilizační systém ESP, aby měli jízdu v GTI plně ve své moci. Tím spíš, že agilní a velmi dobře vyladěný podvozek umí řidiče i v extrémních polohách jízdy podržet. Ortodoxní příznivci manuálních převodovek u sportovních aut ocení možnost volit mezi šestistupňovým manuálem a šestistupňovým automatem DSG. Mimochodem GTI s klasickou převodovkou má v tomto případě skoro o půl litru nižší kombinovanou spotřebu. (6 litrů versus 6,4)  

Od Golfu GTI rozhodně nečekejte žádnou „načančanost“. Na první pohled jde zvenčí i uvnitř o klasický Golf, který se odlišuje jen detaily. Pro změnu červené designové prvky v podobě linek zdobí přední masku. Nápisy GTI pochopitelně září na několika místech karoserie, stejně jako na volantu s červenou nití. Atmosféru sportovního auta uvnitř pomáhají vytvořit červené světelné lišty zasazené do obložení předních dveří i osvětlení podlahy. Zadních míst se to netýká, což bude dětem asi líto. J Nejstylovějším designovým detailem ale u GTI zůstává hlavice řadící páky v provedení golfového míčku s červenou linkou „na vrcholu“. Oko sportovně založeného řidiče potěší i odlehčené pedály s hliníkovým designem. 

Pokud se na Volkswagen Golf GTI podíváme přísným okem sportovního fanatika, přední sedačky mu asi přijdou příliš civilní a konzervativní. Ostatně i jejich vzor čalounění vychází z historických GTI Golfů. Jsou sice pohodlné, mají dostatečné vedení těla, ale chybí jim dynamický vzhled. Pro všechny testované verze pak platí, že vnější boční zrcátka by mohla být pro přehled řidiče kvůli bezpečnosti větší.  

Volkswagen Golf GTI - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTIFoto:  Volkswagen

Naftový sporťáček GTD 

Volkswagen Golf GTD - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTDFoto:  Volkswagen

Od naftového auta člověk automaticky očekává nižší spotřebu než od benzínového. Sedí to i v porovnání verzí Golfu GTI a GTD. Se stejným nastavením jízdních režimů pro město a pro silnice mimo obce a při podobných jízdách svítila po týdenním testování na displeji průměrná spotřeba 7,1. (možnosti nastavení ECO, normal, sport a individual) Čili úspora sedmi desetin litru paliva v porovnání s verzí GTI. Ta má ale v případě testované verze Performance výkon motoru vyšší o 34 kilowatů. A to je na dynamice vozu výrazně znát. V parametru zrychlení z nuly na stovku GTI vítězí s údajem 6,4 sekundy nad GTD o víc než sekundu! Nicméně i s „gétédéčkem“ si můžete parádně zařádit. A to nejen díky zmíněnému povedenému podvozku, ale i dobrému vyvážení vozu navzdory těžšímu naftovému agregátu nad přední nápravou. Mimochodem obě auta měla šestistupňový manuál s hladkým chodem a pohon předních kol. 

Chtělo by se říct: „Škoda, že žádné z těchto aut nemá klasickou ruční brzdu pro řízený smyk zadní nápravy.“ Ten ale umí rallyoví jezdci a pár skutečně dobrých řidičů se zkušenostmi nabitými většinou na uzavřených tratích. Proto je i z pohledu ostatních řidičů na silnicích dobře, že je trojlístek sportovních golfů vybaven už od základní verze elektromechanickou automatickou ruční brzdou, se kterou takové riskantní kousky možné nejsou.  

Volkswagen Golf GTD - Foto:  Volkswagen

Volkswagen Golf GTDFoto:  Volkswagen

Trojlístek „GT“ vozů od Volkswagenu se od sebe liší barvou designových doplňků. Jestliže u GTE použili designeři modrou a u GTI červenou, GTD se vymezuje šedou. U všech vozů zároveň platí, že mají promyšlený a přívětivý interiér pro aktivní život ve voze. Ať už se to týká prostorných schránek nebo třeba velkých kapes na PET lahve 1,5 litru ve výplni dveří. Ovládání doplňkových funkcí vozu usnadňuje u trojlístku těchto vozů velká a přehledná obrazovka na palubní desce (taky pro navigaci a bluetooth propojení s telefonem) i intuitivní palubní počítač. 

Zatímco hatchbacky Volkswagen Golf GTD a GTI mají základní objem zavazadelníku 380 litrů, model GTE se stejným tipem karoserie nabízí o 108 litrů prostoru méně. Ten spolkly baterie. To ale není nejdůležitější handicap při srovnávání tří sportovních verzí Golfu. Správně asi tušíte, že tady jde o cenu. Hybridní Volkswagen Golf GTE totiž stojí 1 009 900 korun. Tedy o více než třetinu v porovnání s GTD (650 900,-) a o necelou třetinu při srovnání s GTI Performance (681 900,-). Pak už je jen na vás, jestli vám rozdíl zhruba tří set padesáti tisíc korun stojí za ekologičtější auto, se kterým jste, když chcete, schopni „trhat asfalt“. Ale zároveň s ním můžete jezdit hlavně po městě jako beránek a ušetřit na palivu nejvíc ze všech tří testovaných sportovních Golfů. 

 GTIGTDGTE
Motor2,0 TSI 169 kW (230k) GTI Perf.2,0 TDI 135 kW (184k) GTD150 kW (204 PS) TSI a E-Motor (Plug-in-hybrid)
Typ motoru4válcový zážehový4válcový vznětovýhybridní
Max. výkon: kW (k) při 1/min169 (230)/4700 - 6200135 (184)/3500 - 4000110 (150)/5000 - 6000
Zdvihový objem: l/cm32,0/19842,0/19681,4/1395
Nejvyšší rychlost250 (248)230 (228)222
Zrychlení: 0-100 km/h,s6,4 (6,4)7,5 (7,5)7,6
Kombinovaná spotřeba l/100 km6,0 (6,4)4,4 - 4,2 (4,8 - 4,5)1,7 - 1,5
Objem zavazadlového prostoru: l380 - 1270380 - 1270272 - 1162
Cena: Kč681 900650 9001 009 900
Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  D1, mezi km 19 a 16, ve směru Praha, Pozor! Tvoří se kolona vozidel, zdržení, dopravní zácpa, Od 18.11.2018 17:00 Do 18.11.2018 19:30, zvýšené nebezpečí nehody
  Od 18.11.2018 18:10 do 20:15; na silnici 35 v obci Dolní Bečva okres Vsetín; u zastávky BUS, směr Val. Meziříčí; nehoda; probíhá vyšetřování nehody, nebezpečí; střet OA se psem, bez zranění osob. Na místo ...
  Srážky: sněžení, Červenohorské sedlo

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas