Suzuki Vitara S 1.4 BoosterJet – opravdový dříč s pár kompromisy

31. prosince  2016 v 11:17  
Suzuki Vitara S - Foto: Veronika Čáslavská

Suzuki Vitara SFoto: Veronika Čáslavská

Na břehu Dunaje ani ne 50 kilometrů severně od Budapešti mají v malém městečku Ostřihom od loňského jara napilno. Ne že by předtím evropské verze Suzuki nikdy nevyráběli, ale z linky tam od té doby sjíždí vychvalovaná Vitara. Na podzim přibyla sportovněji laděná verze S, která se chlubí novým přeplňovaným motorem 1.4 BoosterJet o výkonu 140 koní. Jak jezdí?

Japonská automobilka si šáhla do svědomí a po letech se naladila na módní vlnu. Dlouhá historie Vitary se v novém provedení vůbec nezrcadlí: chybí mezinápravový diferenciál, redukce, nosný rám. Trh si žádá své a kdejaké původně terénní auto změklo. Ne vždy to je ale na škodu, že Vitaro? 

Asijský šibal nezaujme hned na první pohled, ale dejte nástupci mezi Čechy oblíbené SX4 příležitost, ať ukáže, co umí. Na rozdíl od klasického provedení má „esková“ Vitara mnohem evropštější masku chladiče, bílá barva s černými sedmnáctipalcovými koly jí vyloženě sluší. Design je funkční, i když velmi konzervativní. 

Vitara se řadí mezi nejmenší SUV na trhu, na délku měří 4175 milimetrů. Je kratší než sesterský S-Cross, na šířku vede o pouhý centimetr. Kufr pojme 375 litrů, což je ve třídě víc než slušný průměr. Vepředu je královsky místa, pocitově skoro jako ve větším Qashqaii. 

Suzuki Vitara S - Foto: Veronika Čáslavská

Suzuki Vitara SFoto: Veronika Čáslavská

Jestli někde automobilka ušetřila, tak na kvalitě zpracování interiéru. Ne nutně musí být celý vnitřek všech moderních aut z měkčených plastů, které lícují bez vrzotu na kočičích hlavách, ale když se laciné provedení dveří rozvibruje basy z rádia, už je to na pováženou. Červené dekory imitující sportovní vzezření také moc neuchvátily – jako komplet interiér prostě moc neladí. 

Suzuki Vitara S - Foto: Veronika Čáslavská

Suzuki Vitara SFoto: Veronika Čáslavská

Mínusové body si Vitara odnáší také za celodotykové ovládání multimediálního systému, které je nepřesné a alespoň jedno dvě tlačítka prostě chybí… Jinak jsou ovladače rozmístěné intuitivně, je jich optimální množství. Nic se nezasekává, nezlobí. Na další krok vedle ale narazíte při pohledu na tachometry, protože dvě plastové ovládací špejle trčící z budíků jsou opravdu reziduem let osmdesátých a devadesátých. 

Chválu si naopak zaslouží ergonomická, výše posazená sedadla. Perfektně drží tělo, jsou příjemně tvarovaná. Škoda jen, že se jejich sklon ovládá dost nepřesně kvůli páčce, uvítal bych kolečko. Ale to je drobnost, na kterou se dá zvyknout. 

Turbomotor bez výhrad 

Kde Vitara S naopak boduje, to je technická stránka auta. Japonská automobilka přišla s novým benzínovým motorem s turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva o výkonu 103 kW (140 koní) při 5500 otáčkách a maximálním točivým momentem 220 Nm ve velmi širokém rozsahu od 1500 do 4000 otáček za minutu. 

Nová Vitara S je s přeplňovanou čtrnáctistovkou velmi, ale opravdu velmi agilní. Jednotka je pohotově pružná, snadno se vytáčí a motor reaguje už na letmé sešlápnutí plynu, není vůbec letargický. Vysoký točivý moment je znát, auto je hbité, nenudí, je vybízivě tuhé, připravené na rychlejší projížďku. Vitara si ráda hoví kolem 2500 otáček, ale nebojte se ji podtáčet až dolů k tisícovce a pak zhurta vystřelit. Odvděčí se velmi charakteristickým a líbivým zvukem. A samozřejmě bezproblémovou akcelerací. 

Suzuki Vitara S - Foto: Veronika Čáslavská

Suzuki Vitara SFoto: Veronika Čáslavská

Vitaru S pořídíte v základu s pohonem 4x2, s cenami nad půl milionu korun pak dostanete už výhradně čtyřkolku AllGrip. Ovládání módů pro jízdu ve sněhu nebo bahně, dále sportovní režim a uzamčení převodového ústrojí v poměru 50 na 50 najdete u řadicí páky. Auto je k dispozici buď s robotizovanou převodovkou, nebo se šestistupňovým manuálem. Spotřeba? Statečně se drží pod sedmi litry. 

Cenově začíná testovaná verze na 538 tisících. A to je poměrně velké plus, protože podobně stavěné konkurenti v této cenové relaci obvykle nepořídíte s pohonem na všechny čtyři (mám na mysli zmíněný Nissan Qashqai, Škodu Yeti nebo Opel Mokka). Vitara S ve své kategorii vítězí v poměru cena/výkon. Pokud vás hned zkraje neodradí strohý interiér a použité materiály, při každodenním používání jí po čase ony chybky na vizáži určitě odpustíte. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 12.12.2017 10:50 do 12:55; na silnici 52 u obce Modřice okres Brno-venkov; Pozor! Zvířata na vozovce; pes.
  ulice Legerova, před x s ulicí Vinohradská, Praha 1, nehoda, neprůjezdný levý jízdní pruh, Od 12.12.2017 10:52 Do 12.12.2017 12:52, 3 osobní vozidla
  Od 12.12.2017 10:45 do 12:50; na silnici 430 u obce Tvarožná okres Brno-venkov , délka 41m; nehoda; 2 havarovaná vozidla; 2x OA, bez zranění.

Speciály

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace