Svezli jsme se: Lexus RC 200t – klame tělem

9. října  2016 v 14:35  
Lexus RC 200t F Sport - Foto:  Lexus

Lexus RC 200t F SportFoto:  Lexus

Lexus rozšířil své zastoupení na trhu o řadu kupé zvaných RC. Sportovně-luxusní divize Toyoty na trh postupně uvedla modely F, 300h a 200t. Poslední dva jmenované vozy ale nejsou až takovými sporťáky, jak se můžou zdát. U hybridní třístovky by člověk možná ani neřekl, ale atmosférická dvoustovka nabízí trochu jiné zážitek za volantem, než by kdekdo na první dobrou očekával.

Okreska jako stvořená pro projížďku: tři, možná pět stovek metrů dlouhá rovinka s širokou, pevnou asfaltkou, lemovaná alejí dubů, jejichž korunami prosvítá oranžové odpolední světlo. Následují dvě tři zkosené šikany. Paprsky se třpytí v dýmu vycházejícím z hrdla výfukového ústrojí nového RC 200t. Plyn, tlumené zařvání, akcelerace. A jednotlivé stromy se mění v rozpité zelené plátno. 

Tenhle na oko rychlý, téměř 4,7 metru dlouhý impresionista jménem Lexus RC 200t vypadá jako žralok. Tlamu rozšklebenou, svalnaté blatníky s průduchy na chlazení kol pěkně stavěné, rozškleb masky chladiče a dělená hlavní světla dotvářející agresivní vzhled. Kdekdo by si pomyslel, že to je další rychlík z dílen japonské automobilky. Jenže tohle kupé střední třídy s pohonem zadních kol se umí perfektně přetvařovat, takže očekávání se po prvních desítkách metrů trošku pere s prvotním nadšením. 

Lexus RC 200t F Sport - Foto:  Lexus

Lexus RC 200t F SportFoto:  Lexus

Exteriér nového Lexusu přitom napovídá, že tenhle vůz bude trhat asfalt a sekat zatáčky. Má nevídaně ostře řezané rysy, které k podobným typům vozů náramně sedí. Přitom Lexus to nepřehání, říká: vypadám na sporťáka, ale chovám se kultivovaně. Japonští designéři zavedli v poslední várce nových modelů zcela jedinečný poznávací mustr: karosářské provedení vozu svými hranatými prolisy a baculatými boky budí emoce, a tudíž si o něm může každý myslet cokoli, jen ne to, že je nudné. 

Lexus RC interiér - Foto:  Lexus

Lexus RC interiérFoto:  Lexus

V silném kontrastu je konzervativně pojatý interiér, který je nenápaditě strohý a silně mi připomíná vnitřek nové generace Fordu Mustang. Je hranatý, masivní, obhroublý – prostě klasicky americký, žádná asijská škola. Poněkud mě zklamalo rozlišení a vůbec funkce infotainment systému. Hlavně ovládání přes touchpad u řadicí páky je nejenomže nepřesné, ale hlavně už překonané. 

Nutno dodat, že sedadla, níže posazená, perfektně drží tělo. Jsou vyhřívaná a ventilovaná, zadní dvě místa nicméně poslouží spíš jen na svezení z hospody do nejbližší vsi, z Prahy do Chorvatska byste si otlačili kolena a polámali krk. To kufr je nejen opticky, ale i subjektivně větší než číselné parametry napovídají: pojme 374 litrů. Věřte, že na prodloužený víkend strávený někde na venkově to dozajista postačí, přestože třeba konkurenční kupátko Audi A5 nabídne o hodně víc – 465 litrů objemný zavazadelník, a to je ještě o 10 litrů větší než generační předchůdce. 

Ostřejší svezení, žádný závoďák 

Vypůjčený Lexus 200t se chlubí čtyřmi válci o 16 ventilech s turbodmychadlem. Objem dva litry, největší výkon 180 kW (245 koní). Točivý moment dosahuje 350 Nm, a to při širokém rozsahu 1650 – 4400 otáčkách za minutu. 

Přiblížím pro srovnání kompletní motorovou výbavu řady RC. Nejsilnější „efko“ vozí pod kapotou pětilitrový osmiválec o výkonu 351 kW (471 koní) a točivým momentem 530 Nm v rozsahu 4800 až 5600 otáček. Hybridní třístovka jezdí na benzínový atmosférický čtyřválec s objemem 2,5 litru a výkonem 131 kW (176 koní), který doplňuje elektromotor o výkonu 105 kW (141 koní). 

Lexus RC 200t F Sport - Foto:  Lexus

Lexus RC 200t F SportFoto:  Lexus

Teď ještě zajímavé porovnání z pohledu cen: RC F v základní výbavě pořídíte od 2 145 000 korun. Hybrid stojí ve výbavě Executive 1 300 000 korun. Model 200t je jen o 40 tisíc levnější. Na projížďku jsem ale vzal auto s paketem F Sport, a ten cenu vozu oproti hybridu naopak navýší o 145 tisíc. Oproti základu obsahuje 19palcová kola z lehké slitiny, adaptivní odpružení spolu s rozšířeným voličem jízdních režimů o mód Sport S+, řadu asistenčních systémů a stylistických prvků (jako třeba hliníkových pedálů). 

Právě v případě jízdy na režim Sport S+ dostanete z auta největší porci sportovnosti, kterou dokáže nabídnout: podvozek přilne k asfaltu, ale neztuhne, auto jde rychleji do otáček, ale výkon se ztrácí v robotizované převodovce. Lexus RC 200t je z nuly na stovce za 7,5 vteřiny. Žádný hvězdný výkon. Zmiňované Audi A5 to zvládne pod sedm vteřin, takové čtyřkové BMW Coupé je ještě o vteřinu rychlejší. Japonec je totiž pořádně těžký, a proto z místa jen tak nevystřelí. Ani v zatáčkách nečekejte příkré svezení na hraně, pohotovostní hmotnost dosahuje 1 675 kilogramů. Podvozek 200t je přitom seřízen velmi komfortně, což je sice pohodlné, ale zase – nikterak sportovní. 

Auto dostanete výhradně s automatickou osmistupňovou převodovkou. Další potíž v případě, že byste si chtěli užít dramatičtější svezení, ke kterému auto vybízí. Na druhou stranu je poměrně přesná, rychlá, nehlučí, jen drží auto až moc na uzdě. Za cenu o 50 až 100 tisíc vyšší než přímá konkurence je proto na místě si ujasnit priority a náklonost k tomu či onomu brandingu. Lexus totiž trochu klame tělem. Ale nemusíte to být nutně na škodu, pokud mu tak či tak fandíte nebo se vám prostě líbí jeho nestnadardní vzhled. Jak bylo zmíněno v první části textu, japonští designéři umí vytvářet pozoruhodná auta a na silnici tak váš Lexus bude zcela určitě vybočovat. Jde o to, jestli vám to stačí. 

Autor:  Matěj Skalický
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Stav vozovky: náledí, I/7 Chomutov estakáda
  Povětrnostní podmínky: silný vítr, Cínovec 2
  Srážky: sněžení, D5-62,5

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas