Svezli jsme se: Nová Toyota PROACE - Prostor po francouzsku

7. září  2016 v 10:53  
Toyota Proace Verso Family - Foto:  Toyota

Toyota Proace Verso FamilyFoto:  Toyota

Spolupráce mezi japonskou Toyotou a francouzským koncernem PSA pokračuje. Kromě trojlístku malých vozů Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108 vyráběného u Kolína teď mají tyto automobilky další společný model. Zatímco Aygo a spol. jsou technicky připraveny Toyotou, nový PROACE je naopak dílem PSA odlišeným od dodávek Peugeot Expert a Citroënu Jumpy jen designovými detaily. Byli jsme mezi prvními evropskými novináři, kteří Toyotu PROACE řídili v dodávkové i rodinné variantě.

Začátek letošního září byl v rovinatém Polsku stejně horký jako u nás. Na zdejších státovkách protínajících spoustu vesnic i městeček a lemovaných poli jsme proháněli nejdřív krátkou dodávku PROACE Panel Van s nejslabším dieselem 1,6 s výkonem 70 kW. (95 koní) Kvůli klidnějším jízdním vlastnostem a simulaci „dodávkové“ jízdy bylo auto zatíženo v nákladovém prostoru místo zboží pískovými vaky. Šlo o krátkou variantu nazvanou Compact dlouhou 4,6 metru. K dispozici bude i verze Medium s délkou 4,9 a Long dlouhá 5,3 metru. I tak se naftová jednašestka chovala celkem agilně a kultivovaně. Až při vyšších rychlostech byla znát absence šestého rychlostního stupně manuální převodovky. Při stodvacítce už byl v kabině znatelný hluk od motoru. 

Image 

Toyota Proace Van - Foto:  Toyota

Toyota Proace VanFoto:  Toyota

Pohled na Toyotu PROACE dává tušit, že design vznikl ve Francii. Celkem líbivá karoserie s posuvnými zadními dveřmi (na přání na obou stranách, případně i elektricky poháněné) má sice odlišovací designové prvky japonské značky, ale hlavní proporce zůstávají. Toyota z toho těží imagově ze všech tří značek asi nejvíc. Auto mezi dodávkami slušně vypadá a zároveň vzbuzuje automaticky dojem, že bude japonsky spolehlivé. Což je v tomto případě při značce Made in France trochu zavádějící, ale takhle to v hlavách nezasvěcených zákazníků prostě funguje. 

Čtěte také: Test MINI Clubman S 2,0 diesel - Kruhy kam se podíváš

Troufnu si tvrdit, že interiér od PSA vypadá lépe, než by vypadal, kdyby auto vyvíjela Toyota. Japonská filozofie totiž upřednostňuje funkčnost a praktičnost nad designovou evropskou „načančanost“. Takhle dostal vnitřní prostor francouzskou lehkost i šarm. Pochopitelně dodávková verze jí má méně než rodinná varianta nazvaná PROACE Verso Family, se kterou jsme také jezdili. Kromě ní jsou v nabídce osobních verzí i méně komfortní Shuttle a naopak „vymazlená“ VIP. I mezi nimi můžete volit variabilní délku vozu. VIP Verso má stejně jako varianta Family posuvné a vyjímatelné zadní sedačky, kvalitnější potah a vyladěné detaily a doplňky interiéru. 

Toyota Proace Verso Family - Foto:  Toyota

Toyota Proace Verso FamilyFoto:  Toyota

Zkoušenou verzi Family poháněl dvoulitrový diesel s výkonem 110 kW (150 koní) přes šestistupňovou manuální převodovku. (na českém trhu bude k dispozici celkem pět naftových motorů o objemech 1,6 a 2,0 litru s různými výkony: 70, 85, 90, 110 a 130 kW). Ta má řadicí páku moderně umístěnou na ostrůvku vytaženém z palubní desky, takže je lépe po ruce, než kdyby vyčnívala z podlahy. I tak by ale mohla být trochu blíž řidiči. Při optimálně seřízené sedačce jsem na ni totiž dosáhl jen s nataženou rukou. Tenhle motor nabízí velkou výkonovou rezervu, má velmi kultivovaný projev a nízkou spotřebu. Během testovací jízdy jsme se hravě vešli pod šest litrů na sto kilometrů. 

Čtěte také: Test: Volkswagen Golf Alltrack 2.0 TDI - dobrodruh na polňačky

Toyota Proace Van - Foto:  Toyota

Toyota Proace VanFoto:  Toyota

Konkurenci pro Toyotu PROACE v dodávkové i osobní verzi musíme hledat hlavně u Volkswagenu v modelu Caddy, u Fordu v Transitu Connect a u Renaultu v Kangoo s delšími rozvory. Na srovnávání s Volkswagenem Transporter (Multivan) je PROACE přece jen úzký a krátký. Z tohoto pohledu nabízí v konfrontaci s konkurenty nejmodernější zpracování prostornějšího interiéru, propracovanou variabilitu a povedený design. Pokud se bavíme o jeho dodávkové nejkratší variantě PROACE Van, na českém trhu bude začínat na ceně 399 900 korun bez DPH. Právě užitkové verze se na českém trhu objeví nejdřív. S náběhem výroby by se ještě na podzim mělo dostat i na osobní varianty. Ty ale zatím nemají stanovenu pro Českou republiku ceny. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  Od 25.9.2018 23:40 do 26.9.2018 00:45; na silnici 203 u obce Kladruby okres Tachov; Pozor! Zvířata na vozovce; krávy na vozovce, ohroření BESIP.
  D2 - 21.3-22.1km na trase Brno - Lanžhot, vážná nehoda, uzavřeno, havarované vozidlo, Od 25.09.2018 21:30 Do 26.09.2018 05:00, vážná nehoda; uzavřeno; 2 havarovaná vozidla; dodávka x OA se zraněním. Uzavřen ...
  Od 25.9.2018 23:35 do 26.9.2018 02:40; na silnici třídy I u obce Plzeň; nehoda autobusu; střet autobusu se srnou, bez zranění osob, zvýšená opatrnost, na místo policie.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas