Test Audi A3 e-tron Plug in hybrid – Sportovní auto pro ekonadšence

1. října  2015 v 11:19  
Audi A3 e-tron - Foto:  Audi

Audi A3 e-tronFoto:  Audi

Po týdenním testu Audi A3 e-tron tvrdím, že auta s elektrickým pohonem mohou být sexy. Zvenčí vypadá jako běžná á-trojka, pokud si nevšimnete log e-tron na kapotě, bocích i víku zavazadelníku. Tohle ekoauto ale musíte řídit, abyste pochopili, že i jízda s hybridním elektromobilem může být zábava.

Decentně pod logem čtyř kruhů na masce chladiče má Audi A3 e-tron zásuvku. Znak vyklopíte do strany, píchnete do otvoru kabel a necháte do auta proudit elektřinu. Pokud je z klasické zásuvky 230 voltů, auto dobijete za velmi slušné čtyři hodiny. Ze sítě 380 voltů to bude to ještě výrazně rychleji. Na plnou baterii se dá ujet něco málo přes 40 kilometrů. Testovaná á-trojka patří k málu hybridních aut, která jsou schopna deklarovaný dojezd na elektřinu opravdu zvládnout. Stačí zvolit režim ECO a do práce dojedete nejen po městě čistě na elektřinu. Pokud zapnete klimatizaci nebo topení, auto samo ihned přepočítá a sníží dojezd. Nicméně nervy z dojezdu mít nemusíte, protože při plné nádrži máte ještě rezervu pěti set padesáti kilometrů ujetých s agilním benzínovým motorem 1,4 TSI. 

Přístrojová deska 

Audi A3 e-tron - Foto:  Audi

Audi A3 e-tronFoto:  Audi

A3 e-tron vás přehlednou a atraktivně zpracovanou přístrojovou částí doslova nutí zkoumat jeho možnosti. Kontroluji tedy klasické analogové budíky, které na první pohled vypadají stejně jako u normální á-trojky. Ale kdeže…. Jako v oblíbené dětské hře rychle nacházím víc než deset rozdílů. Otáčkoměr má dvě funkce v jednom. Jeho ručička nejen měří otáčky, ale „běhá“ i mezi poli úsporná nebo dynamická jízda, boost (maximální výkon vozu s oběma motory) a dobíjení při rekuperaci energie po sešlápnutí brzdy nebo při jízdě bez plynu z kopce. Co praští do očí, jsou hned dva diodové „palivoměry“. Jeden ukazuje hladinu benzínu v nádrži, druhý úroveň nabití baterie. Přehledný palubní počítač navíc zobrazuje dojezdy na oba pohony dohromady i za každý zvlášť. 

Čtěte také: Test: Citroën C4 - facelift francouzského plavce

Teprve teď je čas přejet pohledem celkové zpracování překvapivě prostorného interiéru. Do oka vám padne elegantní a moderní štíhlý design s využitím hliníkových dekorací. Ovladače v podobě tlačítek s horizontální orientací i tvrdší kvalitně tvarované sedačky s vysokým bočním vedením těla dokreslují sportovní ambice vozu. Ano, mluvíme tady stále o hybridním autě. Ovšem od prémiové německé značky. Takže dynamika je namístě, i když jde o ekologické auto. Ohmatávám tedy tříramenný malý sportovní volant, který mi hned padne do ruky a těším se na první kilometry a Audi A3 e-tron. Nicméně nejdřív bude rozumné na velké obrazovce prostudovat nabízené jízdní režimy auta. 

Mám na výběr 

Přes tlačítko na palubní desce přebírám velení auta a vybírám mezi pohonem auta jen na elektřinu a automatickým hybridním, při kterém elektronika sama volí, jaký pohon je v danou chvíli nejefektivnější. Mám taky možnost nabíjet baterii při jízdě na benzín – buď jen pro zachování aktuálního nabití nebo pro jeho zvýšení. Přijde mi to trochu zvrácené, ale proč to hned nezkusit. Při prvních desítkách kilometrů (cca 30 km) na benzín dobíjím původně prázdnou baterii na její 30% kapacitu. To dokazuje vysokou efektivitu celého systému. A teď už pojedu ekologicky, přepínám do režimu ECO, auto ztichne, ale kilometry polyká bez problémů dál. V přístrojové části svítí kontrolka EV (jízda na elektřinu) a aktuální zařazený stupeň automatické šestistupňové převodovky. A hele, ta má i režim S, takže můžu ekologického beránka lehce proměnit ve sportovního ďáblíka s pohonem předních kol. 

Audi A3 e-tron - Foto:  Audi

Audi A3 e-tronFoto:  Audi

Ručička levého budíku po prudkém sešlápnutí plynu vystřelila k nápisu boost, auto využívá výkonu obou motorů (110 a 75 kilowatů) a já cítím tělo lehce zatlačené do sedačky. Audi A3 e-tron umí vypálit z nuly na stovku za 7,6 sekundy a zrychluje až do mety magického čísla 222 kilometrů v hodině. Je čas na zklidnění a další průzkum možností auta. Přes otočný ovladač listuji v nastavení dalších jízdních režimů: ECO = úsporný, COMFORT = pohodlný a INDIVIDUAL = nastavený manuálně podle preferencí řidiče. Měníte tak charakteristiku motoru, tvrdost tlumičů a chování auta při jízdě. Pokud vám to přijde příliš složité, můžete to nechat na automatickém režimu, který se přizpůsobí vašemu stylu jízdy a zvolenému pohonu auta. Ať už ale vyberete jakýkoli jízdní režim, oceníte velmi příjemné a pohodlné svezení a jistý podvozek. 

Menší kufr 

Audi A3 e-tron - Foto:  Audi

Audi A3 e-tronFoto:  Audi

Posledním parkování s Audi A3 e-tron mi připomíná, že boční zrcátka jsou stejně jako celkové prosklení vozu spíš menší než větší. Řidič tak má snížený přehled, co se děje kolem auta. Částečně to řeší parkovací asistent, který akusticky i graficky znázorňuje přibližování auta k překážce. Zadní kamera by ale byla pro řidiče přece jen užitečnější. Pohled do zavazadelníku odhaluje nevýhodu varianty e-tron v porovnání s konvenčním modelem A3. Kufr musel být kvůli baterii umístěné pod jeho podlahou zmenšen o 100 litrů na objem 280 litrů. Zapomenout tak rovnou můžete na rezervní i dojezdové kolo. Auto má ve výbavě jen opravnou sadu pro menší defekty. Kapacitu zavazadelníku vám automaticky zmenšuje i praktický kufr, ve kterém se schová poměrně velká nabíječka i s kabely. 

Čtěte také: Test: Hyundai ix20 - praktik, který Čechům učaroval

Celkově vzato, bych si uměl představit, že si tohle hybridní auto pořídím. Netrpí totiž malým dojezdem jako elektromobily, přitom s ním můžete jezdit po městě jen na elektřinu. A když chcete, promění se Audi A3 e-tron v silničního dravce. Jenže problém je v jeho ceně. Na českém trhu začíná na 995 900 korunách, testovaná verze s rozšířenou výbavou vyjde na 1 140 000 korun. A to je cena, která není bez finanční podpory ekologickým pohonům mezi ostatními pohony aut pro českého motoristu lákavá. Ale plánovaná podpora státu elektrifikovaným autům by to mohla do budoucna změnit. V případě Audi A3 e-tron by to dávalo smysl. 

Autor:  Jan Říha  (jař)
Pořad: Zelená vlna  |  Stanice: ČRo Radiožurnál
Čas vysílání: pondělí–neděle 24 hodin denně | celý den každých 30 minut, ve špičkách každých 15 minut, při mimořádných událostech okamžitě  
 

Nové články v rubrice

  • 11. dubna  2017 v 09:50       rubrika: Testy

    Test Ford Fiesta ST – stále na vrcholu

    Druhá generace hravé Fiesty je na trhu pěknou řádku let, poprvé se objevila už v roce 2012. Teď, po pěti letech, americká automobilka na autosalonu v Ženevě ukázala nástupce sportovně laděného Fordu vyráběného ve Španělsku....

     
  • 8. dubna  2017 v 08:15       rubrika: Testy

    Test Hyundai i10 1.2i – korejský drobek pánem města

    Nejmenší model od Hyundai loni prošel na první pohled celkem výraznou modernizací. Redakci německého AutoBildu se práce designérů, vývojářů a mechaniků zalíbila natolik, že auto letos v únoru označila za vítěze srovnávacího...

     
  • 3. dubna  2017 v 17:21       rubrika: Testy

    Test Nissan X-Trail 2.0 dCi – návrat poctivé síly

    Co změní nová metoda měření škodlivých emisí? Skončí éra downsizingu? Vrátí se do aut zavrhnuté motory s objemem dosahujícím dvou litrů? Nebo ještě víc? Nissan vyslyšel ustavičné láteření řidičů s přívěsy, jachtami...

     

Kde a kdy vysíláme Zelenou vlnu?

Radiožurnál
Plus
Regina DAB Praha
Region

Právě se děje na silnicích

  silnice I/26, ulice Jízdecká, Plzeň 3, Plzeň, práce na údržbě mostu, provoz převeden do protisměru, Od 27.09.2018 00:00 Do 27.10.2018 23:59, částečná uzavírka silnice I/26 pod mostem ev. č. 20-036..1 ...
  Od 25.9.2018 08:30 do 10:20; na silnici 4733h v obci Dobrá okres Frýdek-Místek; před sjezdem na D48; nehoda odstraněna; - NA x OA, bez zranění
  silnice I/35, v katastru obce Chrastava, okr. Liberec, práce na silnici, zpevněná krajnice uzavřena, Od 25.09.2018 10:06 Do 25.09.2018 11:30, servis mýtné brány.

Speciály

Časté dotazy

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas